2 componenten lak

2K Lak

2K lak is een lak die hard wordt als je er verharder bij doet. Anders werkt het niet. Als het uitgehard is is het bijna zo hard als poedercoat.
Het is een dure lak. Al mijn spul heb ik bij de Mipa in Deventer gehaald, ik weet niet of er meer vestigingen zijn.
Wat je nodig hebt:
Plamuur
Filler/Grondlak
De (auto) Lak
Compressor
Lange luchtslang
Spuitpistool
Latex handschoentjes
Mondkapje
Thinner
Verharder
Verdunner
Mengbakje

Dit is de lak. Er zijn nog veel meer merken. Heb alleen hier ervaring mee maar als je de plamuur, filler en lak van 1 merk gebruikt komt het wel goed;)

Mijn spuitpistool. Deze kostte 60 euro. Is op zich wel fijn maar de Metabo FB 2200 is beter. Dit is meer een grondverfspuit. De rest heb ik met de Metabo van mijn vriend gedaan.

De voorbereiding
Schuur je frame en alles gewoon goed glad. Het hoef niet eens kaal. Als je er maar 1 geheel van schuurt.

Vul je gaten op met plamuur. Niet met die gamma troep;) Gewoon met 2k. De verhouding is Voetbal plamuur, golfbal verharder:P
Velgen zou ik stralen, heb ik ook gedaan. Geeft een mooi glad resultaat.

Filler

Dan gaan we beginnen met het spuiten. Het mengen van de verf moet je even uitgelegd krijgen bij het bedrijf waar je de lak haalt;) Pak je schuur lekker in met plastic want de spuitnevel komt echt overal! Echt mee oppassen;)
Meng de filler en giet het in je spuitpistool. Doe je mondkapje en handschoenen aan want het is echt niet goed voor je gezondheid:P Nou het allermoeilijkste van het spuiten: De Afstelling:
Er zitten 3 ”knoppen” op.

De verftoevoer: Deze zou ik op een kwart zetten. Deze knop regelt hoeveel verf er wordt gespoten.

Fijnafstelling lucht: Hiermee regel je het laatste beetje lucht

De drukmeter: Deze heb je ook op je compressor. Maar dit is wel handig. Ik heb hem altijd op 2/3bar staan.
Als je de goede afstelling hebt gevonden gaan we spuiten:thumb
Begin helemaal vooraan en ga 3 keer heen en weer. http://www.youtube.com/watch?v=KiA2HyF_cFY
Hier zie je een prof aan het werk. Aan het einde van zijn baan laat hij het pistool even los bij de trekker. Dit doet hij om een gelijkmatig oppervlak te krijgen. Dit moet je even onder de knie krijgen;)
Zorg dat je een dun deklaagje krijgt en werk naar achter. Als je na een kwartier klaar bent doe je het met dezelfde verf nog wat dikker. Zorg voor een mooi oppervlak zonder druipers. Doe het rustig aan:thumb

Schuren
Schuur daarna alles als het na 4 dagen echt hard is met p500 nat. Zo wordt het spiegelglad.

Laklaag
Nu gaan we weer lakken. Zorg dat je frame en alles helemaal stofvrij hebt. Doe dit met een stofdoekje.
Begin weer voor aan met een dun deklaagje en werk naar achter. Als je klaar bent ga je naar het begin en spuit je net zo lang (heen en weer) Tot je de verf ziet vloeien. Je ziet dan langzaam de sinaasappelhuid wegvloeien. Dit is zeer moeilijk. Net voor het druipen is hij het mooist:lol Ik zou een hoofdlampje opdoen of een dikke bouwlamp neerzetten of goed te kijken of je op het randje zit. Laat dan de verf een week goed uitharden en je kunt monteren

Foto’s van het eindresultaat:




Succes:thumb

Edit:

Hier nog een paar nuttige site’s

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/154885//
http://www.verfdump.nl/autolakken.htm