Wat heb je nodig voor een vario?

Vario ten opzichte van Poelie
+ Trekt VEEL harder
+ Boost VEEL harder
+ Vario is beter af te stellen

– Poelie is goedkoop, Vario is duur
– Vario is soms lastig te krijgen
– Poelie gaat gewoon wat harder meestal

In het kort wat je precies nodig zal hebben:

– Vario achterkoppeling
– Voorvario
– Naaf met lange as
– Variosnaar

Kleine benodigdheden:
– Trekveertjes
– Drukveren
– Spie
– Rollen
– Naafolie

1. Een Varionaaf met lange as

Varionaaf:

Zoals je ziet moet er ook een spie in, om de koppeling tegen te houden. Hier past een gewone krukas spie in.

Er zijn verschillende soorten Varionaafen. Een varionaaf m�t loopstand heeft meestal 1:13 vertanding; Dit is hele lichte vertanding, niet echt geschikt voor dikke 80cc cilinders. Je haalt hier de 70 km/h wel mee maar dat is zo’n beetje de max. Je trekt wel ontzettend hard op, leuk voor vooral 50/60cc dus.
Daarnaast heb je ook 1 : 10,5 vertanding , dit is meestal een varionaaf z�nder loopstand. Hier kan je alweer een stuk harder mee!
Verder is er ook speciale Malossi Variovertanding te koop ( op JMPB of Q-pats ), dit is 1 : 9 vertanding. Vrij duur, maar je kan er ontzettend hard mee.

Zwaardere vertanding Malossi 1:9

Zwaardere vertanding CIF 1:9,5 (let op er is ook een cif vertanding van 1:11)

NB: Een varionaaf is niet meer nieuw te koop, die moetje 2e hands zoeken!

NB2: Je MOET een varionaaf kopen als je met vario wilt gaan rijden.
(Zelfs al koop je malossi vertanding los; deze vertanding past alleen in een varionaaf!!!)

2. Varioachterkoppeling

Achterkoppeling:

Op de plek waar nu je poelie zit, komt de Varioachterkoppeling. Deze schuif je zo over de lange as heen met de schijven aan de kant van de achterbrug. Spietje in de as, koppelingsschaal erover duwen en klaar.

Je hebt ook weer 2 soorten achterkoppelingen, eigenlijk 3.
1) Achterkoppeling waar je w�l de trekveren en drukveer kan vervangen
2) Achterkoppeling met centrale veer (kan niks vervangen)
3) Imitatie Achterkoppeling op JMPB (“Goedkope namaak”)

Type 1

Type 2

Type 3

Je hebt ook weer 2 soorten schijven: 100mm schijven en 90mm schijven. Met 90 schijven ga je harder en met 100 schijven trek je harder, vrij logisch.

Maar wat voor drukveer en trekveren heb je nou ongeveer nodig? Ik geef eerst even de verschillende drukveren weer van zwak naar sterkst:

Std drukveer, Polini zilver +, Polini Goud ++, Malossi Geel +++, Malossi rood ++++.

Trekveren polini
50cc – +10% veren en Std drukveer (Of zilver Polini)
60 cc – +10% of groene trekveren en Std drkveer (Of zilver/goud Polini)
70 cc – Groene trekveren en vaak Gele drukveer (of Goud Polini)
80 cc – Blauwe of Grijze(=sterkste polini veren) met gele drukveer
NB: De rode drukveer is alleen voor EXTREEM snelle setups, bijv. Simonini blok.

Trekveren malossi, van slap naar sterk

Malossi zwart +
Malossi geel ++
Malossi wit +++

Achterkoppeling op Varionaaf resultaat:

3. De voorvario

Dan komen we aan bij de voorvario. Deze schuif je gewoon over de krukas en vervangt dus in weze de gewone Koppeling. De standaard voorvario is goed genoeg voor 50cc, maar met een snelle voorvario van Malossi of Polini beperk je het snelheidsverlies t.o.v. poelie en trek je een stuk harder.

Malossi voorvario

Te koop bij onze sponsoren: JMPB en Q-parts

Wat zit er precies bij? Ik geef het meteen in de volgorde van monteren:
– Afstandsring – De grote zwarte ring op de foto
– Afstandsbus (Staat niet op de foto)
– Variateur huis – Hier horen 6 rollen met een bepaald gewicht in
– Varioplaat – Deze schuif je zo in het variateur huis
– 3 rode veertjes – Deze duw je in de gleuven van de Varioplaat.
– Krukasmoer / Variomoer ( apart te koop op JMPB )

Je hebt dus ook een Polini Voorvario, deze is iets duurder en er is geen drukveer meegeleverd.
Naar mijn ervaring zit er vrij weinig verschil tussen de vario’s.

Maar wat voor rollen heb je nodig? Dit is erg lastig te zeggen en verschilt per setup en per drukveer. Je hebt rollen van 2.7g t/m 10g met meestal stappen van 0.3g. Het komt er over het algemeen op neer dat je bij een zwaardere setup lichtere rollen kan gebruiken.
Maar als je met een 43 DR + std drukveer rijd, kan je zo rollen van 4.6g gebruiken. Rijd je echter met een gele drukveer, dan kan je beter rollen van bijv. 6.6g gebruiken. Dit moet je gewoon echt even uitzoeken en misschien ook even rondkijken wat anderen gebruiken, dit is echt een nauwkeurige afstelling namelijk. Als je je uitlaat verandert, moet je ook vaak je rollen weer veranderen.

Malossi voorvario gemonteerd:

Polini voorvario gemonteerd

4. De variosnaar

Malossi Variosnaar

Je hebt een speciale Variosnaar nodig om met vario te rijden, je kan dus NIET je poelie snaar gebruiken.
JMPB verkoopt malossi snaren voor 3 Vespa’s:

– Vespa Si
– Vespa Ciao
– Vespa Bravo

vespa ciao 90 mm schijven: 13X950
vespa ciao 100 mm schijven: 13X975
vespa bravo/citta: 13X1050
vespa si: 13X1150

Als Gilera Citta rijder moet je de Vespa Bravo snaar nemen, deze is precies de goede maat voor een Citta.
NB: Als je een SI achterbrug hebt, moet je logischer wijze ook een SI variosnaar hebben.

De variosnaar komt niet zoals bij een poelie helemaal strak erin. De variosnaar moet wel goed op spanning staan, maar hij moet als het ware een beetje uit de schijven steken.

Het volledige resultaat:

Dit was het dan Je bent nu klaar om keihard te gaan scheuren met vario. Licht opgevoerde scooters eruit trekken? Geen probleem meer