Vario monteren op vespa ciao en citta

Tekst en foto’s � Thomas.

Hoe een vario monteren :

Ik ga er van uit dat het blok en de achternaaf (achterklok ook wel door mensen genoemd) allemaal gemonteerd zit.

Het ziet er dan zo ongeveer uit :

En de vario set zal er zo ongeveer uit zien :

Eerst beginnen we met de V Snaar te pakken + de achtervario.
Deze vsnaar doe je om de achtervario heen (in de schijven/platen) en doe daarna de achtervario over de lange as.

Beweeg daarna je achterwiel zo dat je spie (je spie heeft de vorm van een soort “halve maan”) bovenaan staat, dit is omdat de spie er niet uit moet vallen natuurlijk..

Hier zie je de foto met de spie (lijkt me opzich niet echt moeilijk)

Hierna moet de gietijzeren koppelingsschaal erop, die van jou kan er anders uit zien + die van mij is zwart gespoten.

Zorg ervoor dat (als je geen startveertjes hebt) de schoentjes NIET uitgeklapt zijn.

Nu doe je alsvolgt, het spietje moet goed liggen en je doet de koppelingsschaal erover heen.

Er zit een spiebaan in de koppelingsschaal en daar moet hij precies over heen vallen.

Soms kan dit lastig gaan, moet je gewoon elke keer kijken of het spietje nog goed ligt. Probleem wat ik vaak heb is als je hem erover duwt dat het spietje weer schuin gaat zitten.

Ga niet foceren of wat, gewoon net zo lang proberen tot de koppelingsschaal erop zit (DENK DUS OM DE AANLOOP SCHOENTJES)

Draai er voor de zekerheid een (M8) zelfborgende moer op, uiteraard met een ring erachter.

<hr>

Als het allemaal gelukt is heb je nu de complete achtervario + vsnaar al op je brommer zitten (En nee, de vsnaar kan NIET als laatste)

<hr>

Nu komt de voorvario erop, bij een orginele voorvario heb je als het goed is een afstandsring erop, deze gaat om de krukas heen(bij een poelieaandrijving is het de beruchte “ring met opstaande rand”

Hierna doe je de halfpoelie en de bus om de krukas

Dit ziet er zo uit: (ps, dit is een polini voorvario maar het is hetzelfde principe)

Nu ga je de vsnaar erom leggen, deze maat moet wel goed zijn want als hij te lang is gaat het niet werken, en te kort werkt de vario niet optimaal

Maten voor V Snaren brommer :

Vespa Ciao : 13×950 tot 13×975 past
Vespa Si : 13×1150
Gilera Citta : 13×1050

Als de snaar de goede maat heeft, kwestie van proberen, dan moet je de snaar “op” de bus heen leggen.

Dit kan soms lastig zijn omdat je de snaar eigenlijk achter bij achtervario in de poelies moet krijgen.
Geen punt, trek ‘m ff hard naar beneden, en dan zul je zien dat hij in je achterpoelies wordt getrokken….;)

Dan krijg je dit :

Als volgt gooi je de voorvario (met rollen en halfpoelieplaat) erop(let er ff op dat je de plaat �n de poelie stevig aandrukt, ’t wil weleens gebeuren dat er een gewichtje kantelt, en dan werkt je vario niet meer, dan kennie d’r weer af!)

Draai de moer erop
(je kan als je geen orginele sleutel 24 moer hebt een grote M8 ring erop doen met een M8 moer…..)

Er hoort eigenlijk ook nog een speciale borgplaat bij te zitten, maar die heeft toch vrijwel niemand.

Als je ‘m wel hebt, sla dan 1 randje om tegen de zijkant van de moer.

En als laatste heb je een vario geinstalleerd op je brommer:

Als de snaar niet hoog achter op de poelies ligt kun je dus je blok spannen, stel je vsnaar zo af dat hij een beetje “op” de schijven ligt (want hiermee trek je het hardste op en heeftie veel variatiemogelijkheid

Zo ongeveer :

Succes!
:thumb

Tekst en foto’s � Thomas.