Revisie bronzen bus achterkoppeling van vario

Alle ervaren vario sleutelaars herkennen vast wel dit probleem.
Je bronzen bus van je achter koppeling is versleten en je halve poelie gaat heen en weer. In dit geval wel zo�n 3,5mm wiebeling.
Originele onderdelen zijn schaars en duur ( en je rijd natuurlijk vespa omdat je geen geld hebt voor een echte brommer. Ha Ha Ha)

Er is redding.
Wat wil nu het geval? De bronzen bus slijt alleen aan de uiteinden. In het midden is hij nog aan de maat! En daar gaan we gebruik van maken.
In deze How To is hij aan de uiteinden 0,35 mm uitgesleten en dat is best veel.
Dus hoe lossen we dit op?
Daar gaan we:

Eerst persen we de bronzen bus eruit. Dit gaat gemakkelijk in een bankschroef met wat doppen uit je dopsleutel set.

Er is minder druk nodig dan je zou verwachten. Het laatste stukje is wat lastig, want het gaat snel scheef. Een heel klein beetje is niet erg. Maar probeer ook het laatste stukje met beleid te doen.

Zaag de bus precies door de helft met een ijzerzaag. Dremel kan natuurlijk ook.

Meet of ze overal even breed zijn.

Je ziet op de bovenstaande foto goed dat de slijtage alleen aan de buitenkant zit.
Vijl de ringen mooi vlak als je een beetje scheef gezaagd hebt.

Afwerken op een velletje schuurpapiert en afbramen hoort erbij, werk netjes.

Pers de ringen andersom in het huis terug . ( gebruik de bank schroef) dit gaat kinderlijk eenvoudig , als je er maar op let dat je niet scheef gaat. Het je de ringen niet hebt vlak gevijld dan gaat deze stap lastiger.
NB. Niet helemaal tegen elkaar persen, (de poelikant waar ik mijn duim heb) moet gelijk met de poelie, pers deze er het eerste in. De andere kant steekt 1,5 mm uit, dus deze moet als laatst.
Hier zie je het eindresultaat:

Het versleten gedeelte zit nu in het midden�.. en de binnenkant die nog de juiste maat heeft, zit nu aan de buitenkant!
De zijkanten van de ring hoeven niet perfect te zijn, deze lopen nergens tegen aan en hebben geen constructieve functie.

Als het goed is geeft de bus nu even veel speling als toen die nieuw was. De stalen bus slijt nauwelijks. En daar komt bij dat een nieuwe schijven set meer speling heeft dan dat je zou vermoeden.
Bij mij is het verschil enorm en meer dan de moeite waard. Hij is als nieuw. Zoals ik het zie Is de levens duur weer ongeveer het zelfde als van een nieuwe.
Met die restrictie dat de slijtage die je nu krijgt, niet alleen wiebel speling geeft, maar ook Axiale beweging (het midden is tenslotte nu wel versleten) dat is dan maar maximaal 0.35mm en dat gaat zonder problemen, Ik wil het alleen even vermelden voor de volledigheid. Maar houd het even in de gaten over 10.000 km .
Succes!
PS. dank betuigingen en fanmail zijn van harte welkom. Groet, zevenenergie