Voor- en achterrem vervangen (complete beschrijving)

Voor het maken van de volgende foto’s heb ik meerdere brommers en losse onderdelen gebruikt, daardoor zijn er verschillende kleuren en delen te zien.

De achterrem
Ik begin met de achterrem, omdat deze het meest slijt en dus vaker vervangen moet worden dan de voorrem.

Als eerste haal je de poelie eraf door de moer (1) los te draaien (13mm sleutel / dop). Je kunt het wiel blokkeren door bijv. een buis erdoor te steken, wikkel er een doek om, om beschadigingen aan de lak te voorkomen.
Als tweede haak je de remkabel uit. Draai de stelschroef op het stuur helemaal in. Daarna druk je de hendel (2) naar voren en haak je de kabel uit.
En als laatste draai je de wielbouten eruit (3 & 4) (17mm). Aan de andere kant van het wiel zitten natuurlijk de andere twee bouten:

(Soms is het noodzakelijk om de uitlaat te demonteren, om genoeg ruimte te maken zodat het wiel eruit kan)

Nu moet de naaf uit het wiel. Deze wordt erin gehouden dmv het fietstandwiel. Direct achter het tandwiel zit een moer (36mm) die je met bijv. een waterpomptang los kunt draaien.

Lukt dit niet, is dit vaak een goed alternatief: zet het wiel rechtop en tik met een hamer en schroevendraaier het tandwiel los. Je zet de schroevendraaien in een sleufje zoals aangegeven:

Als het tandwiel eraf is, neem je de lagerplaat van de as en haal je de naaf uit het wiel.
Maak de velg van binnen schoon met remmenreiniger, thinner of een dergelijke ontvetter.

De naaf van achter gezien, hier zit de remblok.

De remblok wordt op het asje gehouden door een clipje, haal dit voorzichtig eraf en raak het niet kwijt.

Haak nu de veer uit, dit gaat vrij gemakkelijk met een schroevendraaier, die je als hefboom gebruikt.
Neem daarna de remblok weg.

De nieuwe remblok plaats je op het asje, het clipje gaat er weer op en de veer haak je in, op dezelfde manier als je hem eruit haalde (dus met een schroevendraaier als hefboom).

Dit was het! Nu gaat de naaf weer in het wiel, lagerplaat en tandwiel erop, vastdraaien en het wiel weer in je brommer monteren. Dan nog de rem inhaken en de poelie en v-snaar erop.

De voorrem

We beginnen weer met het wiel uit de vork te halen. Aan beide zijden de moer losdraaien (17mm).
De remkabel loshalen (11mm, bij Citta 10mm). Als de kabel -zoals op de foto- er niet best aan toe is, is het meestal beter om de rem-arm helemaal eraf te halen (10mm).

Nu neem je het wiel eruit en draai je de grote moer (19mm) los.

De remdeksel kan er dan uit. Aan de achterkant hiervan zitten de remblokjes.

Loshalen is simpel, met een schroevendraaier wip je ze er vanaf.

De nieuwe blokjes (voor de how to gebruik ik de oude weer) leg je op deze manier klaar.

Dan plaats je ze zo op de remdeksel en druk je ze omlaag. Controleer even of ze helemaal goed zitten.

Nu kan de remdeksel weer op de as gemonteerd worden, en het wiel terug in de vork.
Er zijn verschillende soorten remblokjes, soms zitten er niet twee veren in, maar een soort klem (voornamelijk bij Citta’s).
In dat geval moet je die klem in- en uithaken met bijv. een schroevendraaier en kun je bovenstaand handigheidje niet gebruiken.

Dit was ‘m weer, succes!