Drukveer en trekveertjes vervangen van achtervario

Hoe zit een vario in elkaar en hoe verander ik druk/trekveren?

Er zijn nog veel vragen of het monteren van andere trekveren etc, en hier is niet echt een duidelijk How-To voor.
Daarom heb ik deze How-To geschreven!

Ik zal iets dieper ingaan om de achtervario.

Er zijn eigenlijk 2 echt verschillende achtervarios (uitgezonderd van de race / fox etc. achtervarios)

Dat zijn de gewone standaart achtervario’s (90MM / 100MM) :

En de immitatie koppelingen (90MM) :

Zelf heb ik geen Immitatie koppeling dus deze How-To is meer voor de standaart achterkoppeling.

Als je de koppeling van de naaf afhaalt zal hij er ongeveer zo uitzien :


In dit geval is de schaal dan rood.

Als we de schaal eraf halen, wat je waarschijnlijk al hebt gedaan bij het demonteren van de naaf
krijgen we het volgenden :

Als je goed kijkt zie je dat je drukveer een klein stukje uit het gat steekt :

Als je daarna de koppeling opdraait zie je een grote moer zitten.
(Normaal gesproken zit er ook een BorgRing omheen deze dus )


Deze MOET er zeker om anders draait de moer los en kan je de achterkoppelings deeltje van het fietspad zoeken!

De omgedraaid koppeling :

Deze moer gaan we nu demonteren :
Pak een grote Bako en zet deze op de moer.
Geef ondertussen wat tegen druk anders kan het zo zijn dat je ring en je schijven weg vliegen.

Dan hebben we dit en je kan de achterste schijf er zo afhalen

Met een beetje draai en wrik werk kan je dan de drukveer/2e schijf eraf halen :

We gaan de koppeling wat beter bekijken hier zitten ook je trekveertjes in :

Trekveertjes :
Trekveertjes zorgen voor het vaak sneller optrekken.
Hoe strakker de trekveertjes hoe meer toeren je maakt voordat de schoentjes aangrijpen.
Je rijd dus met meer toeren weg, te strakke veertjes kunnen leiden tot overtoeren bij het wegrijden!

Op de volgende foto heb ik mijn trekveertjes los gehaald en de schoentjes uitgeklapt :

Het monteren van nieuwe trekveertjes :

Natuurlijk moet je eerst de oude veertjes verwijderen.
De nieuwe veertjes kun je er redelijk makkelijk inkrijgen met een dun tangetje of een kleine schroevendraaier
Zorg wel dat de veertjes helemaal blijven haken in het gaatje!
(Hoe strakker je trekveren hoe moeilijker het is om ze te plaatsen.


Gewoon een klein puntbektangetje pakken en hem zo naar het andere gaatje toetrekken!

Klaar je nieuwe trekveertjes zijn gemonteerd.

De Drukveer vervangen :
Ook hier moet je natuurlijk je oude drukveer verwijderen.
Dit gaat met wat draai werk en uiteindelijk laat hij los van de schijf.
Pak je nieuwe drukveer en monteer deze op dezelfde manier zoals je vorige gemonteerd zat.

Let op dat je de Koppelings Centreerring niet vergeet :

Op deze foto zie je de Centreerring gemonteerd :

Als de nieuwe drukveer gemonteerd zit moet deze weer onderin de vario en het daarvoor bestemd gaatje.

Goed drukken zodat hij aan de andere kant goed zichtbaar uit het gaatje komt!

Nu komt het lastige deel!
Het monteren van de complete vario.

Als je dit voor de eerste keer dit kan dit knap lastig zijn!
Het makkelijkste is om het met 2 man te doen.
Hier laat ik zien hoe ik het vaak doe.

– Monteer de drukveer goed zodat hij in het gaatje zit
– Plaats de 2e schijf goed boven op de andere schijf zodat je hem gelijk naar benden kunt drukken.
– Je moet je Borgring en borgmoer binnen handbereik hebben

Zodra je de 2e schijf hebt geplaatst en naar beneden hebt gedrukt.
Denk goed om de inkeping die erzin zit dat deze ook goed erin valt!

Ik druk altijd alles op zijn plaats met een gele/rode drukveer gaat dit erg zwaar
Dan zat ik mijn knie erop en houd met mijn andere hand de schijven tegen zoals hier :


Dan plaats ik de Borgring, Ook deze moet goed met de inkeeping sluiten!
Daarna pak ik de Borgmoer en draai hem zo vast mogelijk.

Laat nu nog niet los want de Borgmoer zit nog niet goed vast!
Pak nogmaals de bako en geef draai hem GOED aan!
Anders heb je alsnog je borgring/moer om je orden.

Als je denkt dat hij goed vastzit kun je hem loslaten, draai hem nogmaal goed aan met de bako!
Sla hierna de Borgring GOED vast!
(Helaas hier geen foto van!!)

En klaar ben je! je hebt nu een vario met strakkere trekveertjes en een sterke drukveer!

Eventuele op of aanmerkingen of onduidelijkheden hoor ik natuurlijk graag!