Fox koppeling monteren op vespa ciao

Positieve en negatieve kanten
+ Enorm veel variatiemogelijkheid, met 1:10.73 snorvertanding 100+km/uur mogelijk op een citta met kei hard optrekken
+ Stabiel toerenverloop, toerental op 20km/uur = +/- toerental op 100km/uur
+ Stevige onverwoestbare koppeling

– Lagers slijten snel vanwege zware koppeling
– Onhandig starten
– “spie” baan verslijt na tijdje.

Mechanische aanpassingen

Ten eerste wat je nodig hebt aan materieel voor de as:
– Draaibank met nauwkeurigheid om perspassing te draaien (ja, dat zijn 1000ste mm’s!)
– HM beitel
– Centerboor
– Boor 9.8mm
– Ruimer 10H7

Je begint met 2assen: Fox as en Vespa pully snor as

De vespa as moet vlakgedraaid worden en er moet een gat ingeboord en geruimd worden van 10H7
De fox as moet afgedraaid worden totdat een stift met een passing overblijft.


Deze 2 onderdelen moeten hierna in elkaar geperst worden, dit kan je doen met het center van de draaibank en behoorlijk wat kracht. Je kunt de assen ook nog met elkaar verlijmen met loctite al zal dit geen grote bijdragen leveren aan het maximale koppel wat de as aankan.

Hierna kun je de as monteren in een snorklok met goeie lagers. (lassen = niet nodig)

Daarna moet ook de koppeling nog worden aangepast, hiervoor is het volgende gereedschap nodig:
– Boor 5 tot 6mm
– Dremel met HSS freesje
– Sleutelvijltje(s)

Boor een serie gaten in een schuine lijn en dremel / vijl hier 1 lange “spie”baan van

Deze baan kun je het beste tussen de 45 en 60graden zetten.

Tips:
– Ori drukveer is strak zat voor 95% vd setups, 97km/uur DR639 had er ook genoeg aan
– Ori trekveren hebben prima aangrijpmoment voor ongetunde cilinders. Gele trekveren zijn leuk voor 10.000tpm schreeuwende getunde blokken
– Vervang je lagers op tijd ! Deze slijten hard
– Ori 13mm variosnaar werkt prima, 15mm snaar in een “citta lengte” is niet te krijgen
– Malossi vario werkt prima samen met Fox koppeling
– Start de brommer door de koppeling tijdenlijk te blokkeren met een m5 of m6 boutje (springt vanzelf weg wanneer brommer loopt)
– Neem geen brom-as, zonde van de acceleratie, door positie lagers nog vaker versleten lagers. Top van 100+km/uur niet indrukwekkend genoeg op een citta? Met ciao wielen loopt dat op tot 115km/uur.

Ik stel het zeer op prijs als er GEEN vragen via PM gestuurd worden Snap je het niet zoek dan aub verder of koop een originele vario set.