Poortmap maken & poorthoogte opmeten

Je begint met een velletje papier, mocht je ooit nog met Timing Area’s of poortoppervlaktes willen rekenen dan is mm papier wel handig.

Hoe groot moet het velletje zijn? Nou gewoon zo lang als je cilinder is, en evenbreed als de (Boring*3.14 / 2) plus 5mm

Dan plak je met plakband het velletje zo strak mogenlijk tegen de cilinderwand aan:

Dan ga je met een zwart kleurpotlood lekker krassen, gebruik echt een kleurpotlood want met een normaal grijs HB potlood gaat het echt slechter!

En dan schijf je alle maten erin, meet zo veel mogenlijk op in de cilinder met de schuifmaat! Dit is namenlijk veel nauwkeuriger dan vanuit de poortmap. Linkje naar Howto van poorthoogte meten

De maten die ik erin geschreven heb zijn de belangrijkste:

Je kunt heel gemakkenlijk bepalen hoe je de cilinder het best kunt monteren, zorg ervoor dat de zuiger op Onderste Dode Punt de spoelpoorten helemaal opent. Bij mijn cilinder zit de onderkant van de spoelpoorten op 45.3mm vanaf het deck dus moet de deckheigt 45.3-43.0 = 2.3mm worden. (het is dan wel verstandig om je cilinderkop zodanig af te draaien dat je weer een squish van 0.6-1.0 overhoudt)

Wil je weten hoe breed de poort in het echt is dan moet je eventjes de puchcalculator weer opzoeken, in de poortmap heb je namenlijk voor de breedtes van poorten boogmaten staan. In de puchcalculator is gewoon een menutje waarin je dat kunt omrekenen. Goede zuigerveren kunnen een poort van 75% van de boring aan, met veel “gewone” zuigerveren moet je niet breder gaan dan 70% omdat ze anders gaan breken.

Poorthoogte opmeten

Ingrediënten:
– Cilinder
– Zuiger
– Zuigerveer
– Schuifmaat

Kijk je in de cilinder dan zie je poorten zitten. Meestal is er 1 uitlaatpoort en meerdere spoelpoorten. De uitlaatpoort zit altijd hoger dan de spoelpoorten. Vandaar dat we ze ook allebei op moeten meten.
Home Tuned 50cc Std Snor 38.2 cilinder

Pak een schuifmaat en leg hem zo in de cilinder

Dan schuif je het pinnetje aan de onderkant zodanig naar beneden dat de onderkant van het pinnetje precies op dezelfde plek ligt als de bovenkant van de poort die je op gaat meten.

Dan haal je de schuifmaat voorzichtig uit de cilinder, nergens tegen aan stoten want dan mag je weer opnieuw gaan meten;)

Nu zie je op de foto zoiezo al dat hij 36 en een beetje mm is (rode pijl). Nu kun je met zo’n schuifmaat nog naukeuriger meten:

Je gokt ongeveer hoeveel dat beetje is, mijn schating was dat het net iets meer moest zijn dan 0.5

Er staat een 2de schaalverdeling op de schuifmaat (in het gele vak) en daar ga je kijken welk streepje PRECIES met een streepje op de andere schaalverdeling overeen komt. Mijn schatting was iets meer dan 0.5, dus ik begin met kijken in de buurt van cyfer 5.

Nu blijkt dat het streepje van 6 precies overeenkomt met een streepje uit de andere schaalverdeling. De poort zit dus precies op 36.6mm hoogte ! 🙂 (groene pijl)

Nu is dit niet het hele verhaal. Je meet vanaf het deck (bovenkant van cilinder, dus deel waar koppakking op komt) Maar de zuiger komt nooit tot helemaal bovenaan. Om poorthoogte te meten moet je vanaf TopDeadCenter tot de bovenkant van de poort meten.

Er moet dus nog iets opgemeten worden:

Dit is bijvoorbeeld het hoogste punt waarop de zuiger komt. Dit zou je moeten bekijken als de cilinder nog in je carter zit (met krukas enz enz)

Omdat het vorige foto’tje niet duidengelijk was om in te tekenen heb ik deze gemaakt. Stel je voor (ja het is onzin) dat de zuiger niet hoger komt dan dit.

Nu wordt de afstand tussen het deel van de zuiger dat de poorten opent tot het deck (rand van cilinder) Deckheight genoemd. Dus de blauwe pijl is de deckheigt.

Terug naar de realiteit, voor cilinders met een L vormige zuigerveer (dus 50cc standaard) is de deckheigt heel makkenlijk te bepalen. Gewoon het bruinige randje opmeten (in roze circel)

Dit moet je dus met andere cilinder zonder L vormige zuigerveren NIET doen, de zuigerveren openen de poorten dan niet, dat doet het randje van de zuiger zelf.

Dus we hebben nu:
– Deckheight = 2.2mm
– Spoelpoort zit op 37.2mm
– Uitlaatpoort zit op 32.8mm
– Slag = 43mm (bij normale krukas)
– Drijfstang = 87mm (bij normale krukas)

Dan ga je naar www.jaapspuch.tk en download je de puch calculator. Vul je de hele shit in en kom je op het volgende uit:

– Spoelpoorttiming = 112.27graden
– Uitlaatpoorttiming = 143.63graden

Blowdown = (uitlaatpoort/2) – (spoelpoort/2)

Blowdown = (143.63 / 2 ) – (112.27 / 2) = 15.7

Hoe hoger de timingen, hoe hoogtoeriger. (kort door de bocht)