Motorblok uitnemen voor beginners (Vespa Ciao / Mix)

Bij deze beschrijf ik aan de hand van foto’s hoe je het motorblok van je Vespa Ciao eruit haalt, het vliegwiel er vanaf neemt en benoem ik de delen van de contactpunt-ontsteking.
De contactpunt-ontsteking is de meest voorkomende, nieuwere motorblokken zijn voorzien van elektronische ontsteking. Als jij zo’n ontsteking hebt, zijn sommige dingen zoals bedrading anders dan hieronder beschreven.

Deze how-to is specifiek gemaakt voor mensen met weinig tot geen sleutel-ervaring.

De volgorde waarin ik alles heb gedaan hoef je niet exact aan te houden, iedereen went het zichzelf anders aan.

De benodigde gereedschappen zijn slechts een dopsleutelset (moet niet, wel handig) en verschillende steeksleutels en schroevendraaiers. Om het vliegwiel af te nemen heb je een vliegwieltrekker nodig, deze zijn te koop bij JMPB.nl / Q-parts of je lokale scootershop (prijs rond 5 euro). Zonder trekker gaat het het ook, maar met is het gemakkelijkst en veiligst.

We beginnen bij het begin: de kappen verwijderen, dmv de schroeven aangewezen met de rode pijlen.

Daarna verwijder je de uitlaat dmv een bout aan de achterkant (13mm) en een aan de voorkant (10mm of 11mm).

Nu draai je de moer van de koppeling los, dit is de grote moer op de foto (17mm of 13mm). Om het vrij ronddraaien van de koppeling tegen te gaan, zodat je de moer los kunt draaien, steek je een schroevendraaier tussen de vinnetjes van het vliegwiel, zichtbaar in het rood omlijnde stukje op de foto.
De volgende stap is de drie montagebouten van het motorblok (10mm) een paar slagen los te draaien (zie foto) en het motorblok een stukje naar achteren te schuiven. Hierdoor staat de v-snaar niet meer op spanning en kun je de koppeling in zijn geheel eraf halen.

Nu werk ik van rechts naar links, op de foto gezien: als eerste gaat het luchtfilter eraf (kruis- of platte schroef) , daarna de gaskabel (2 platte schroeven) en de kabels van de verlichting (plugjes die je er zo vanaf kunt trekken). De rode draad is de plus, die vanuit je ontsteking komt. De zwarte draad is de massa, die zit op het daarvoor bestemde plugje op de motorbehuizing.
Als laatste haal je het koelkapje van de cilinder eraf (kruisschroef).
Nogmaals, klik op de foto voor een groter formaat.

Nu moet de carburateur eraf. Zorg dat de benzinekraan dicht is en haal de benzineslang van de carburateur af.
Vervolgens draai je de bevestigingsbout los (8mm) en kun je de carburateur naar achter schuiven en gaat hij van het spruitstuk af.

En nu, de bougiedop eraf trekken en de decompressiekabel uithaken. Voor het uithaken van die kabel moet je even met een zaklamp tussen de koelvinnen van de cilinderkop kijken, het uiteinde van de kabel zit achter een haakje vast.

Als laatste nog even de ontstekingskabel van de bobine aftrekken (plugje, gewoon eraf trekken) en dan kan het motorblok eruit.

De blokbouten die je eerder hebt los gemaakt, haal je er nu helemaal uit.

Laat de motor zakken tot hij onder een hoek van grofweg 45 graden hangt. Je ziet dat de motor in het frame blijft haken door de krukas.

Kantel de motor. Nu zie je dat hij tegen het frame aankomt.

De motor een stukje kloksgewijs draaien verhelpt dat en hij valt er vanzelf uit.

Goed, dat was het ! Het lijkt misschien wat veel omdat ik het zo uitvoerig mogelijk heb beschreven, maar als je het ��n of twee keer hebt gedaan, kun je het geblinddoekt.

Het volgende dat ik wil uitleggen, is hoe je het vliegwiel afneemt.
Als eerste moet de vliegwieldeksel (koelkap) eraf, dat doe je door de vier kruisschroeven los te draaien.

Zoals ik al zei haal je het vliegwiel los met behulp van een vliegwieltrekker. Deze schroef je in het vliegwiel, daarna draai je de bout van de trekker aan (bij mijn trekker heb je sleutel 19mm en 20mm nodig) , hierdoor trek je het vliegwiel van de krukas af.

En achter het vliegwiel zit de ontsteking. Ik benoem de onderdelen:

A = contactpunten
B = condensator
C = ontstekingsspoel
D = lichtspoel

Dit was het 🙂 Veel sleutelplezier, en voor meer uitleg over onderhoud en opvoeren, bekijk de andere how-to’s !