Contactpunten afstellen met voorontsteking (Polini manier)

Hier nog een manier om je contactpunten af te stellen, speciaal voor opgevoerde blokjes. (werkt alleen goed als je punten en condensator in perfecte staat zijn).

Het verschil is dat je hier niet kijkt naar HOEVER je punten openen, maar precies WANNEER ze openen.

Zo werkt het:

Zet je zuiger precies op het boventste dode punt (b.d.p.).
Zet nu met een merkstift een streepje op de buitenring van je vliegwiel, en precies recht daar tegenover ook een op je carter. Het maakt verder niet uit WAAR je die streepjes zet op het carter en de vliegwielrand, zolang ze maar precies tegenover elkaar staan.

Meet nu op de buitenrand van je vliegwiel precies 29 mm uit naar rechts. (met de draairichting mee dus).
Zet daar ook een streepje. Het eerste streepje van je vliegwiel is nu dus overbodig, die kan je het beste weer weghalen.
Het net gezette tweede streepje zet je nu precies tegenover het streepje op je carter.

Precies op dat punt moeten nu je punten BEGINNEN met openen. Je geeft op deze manier je Vespa blokje de maximale voorontsteking.(ongeveer 23 graden)

Controleer voor de zekerheid nog wel de openingshoek van je punten even, deze mag niet meer zijn als 0.60, en is als het goed is ergens tussen de 0.50 en de 0.60 .
Zou het meer zijn als 0.60 dan sluiten ze niet meer en zou je geen vonk krijgen.

Deze manier geeft meestal een goed resultaat (bij mij tenminste wel), maar werkt niet altijd perfect. Als het niet goed loopt ligt dat meestal aan de c.p. of de condensator.

Ik zou zeggen, probeer het maar eens!

(Info komt overigens uit een oud polini boekje dat ik ergens had, maar niet weer kan vinden. Gelukkig had ik het ook ergens opgeschreven ooit).

Tekst: Tonni.