Vespa Ciao Mix krukas inkorten

Voor sommige is het vanzelf sprekend, maar voor de ander is het een waar raadsel.. “Het inkorten van je Vespa Ciao Mix krukas”.

Sommige vragen zich vast wel af waarvoor dit nodig zou kunnen wezen, als volgt: Een Vespa Ciao Mix krukas past alleen maar in een mix-carter, dit omdat de mix krukas in het bezit is van een “gleuf” (Zorgt ervoor dat het mixpompje werkt) hierdoor is het gedeelte waar de krukas lager op zit langer, en zo onbewerkt niet in een originele kleincarter past!

Maar stel, je hebt alleen een mix krukas maar geen mix-carters. Maar toch is dit een nette krukas waarmee je eigenlijk wilt rijden in een “normaal” carter. Denk hierbij aan een Originele piaggio carter, Tuning-carter. Zoek daarmee niet verder en lees rustig deze “How to” door!

Wat heb je nodig:
– Slijptol
– Slangen klemmetje
– IJzervijl
– schuurpapier (korrel 600+)
– Een Mix krukas

Een bankschroef is niet perse nodig, maar verhelpt het klusje aanzienlijk,
Ook dienen beide krukaslagers gedemonteerd te wezen!

Allereerste pak je de krukas en ga je kijken naar het gedeelte met de “gleuf”.
Als je daar goed kijkt zie je een soort lijntje lopen, en kan je goed zien dat het gedeelte er als het ware erop gezet is! (Zie foto voor verduidelijking)

Als het eenmaal duidelijk voor je is wat eraf moet pak je een slangenklemmetje,
Deze zet je een millimeter boven het “streepje”.
Natuurlijk kan je het slangenklemmetje precies op het “streepje/lijntje” zetten, maar als je het slangenklemmetje een millimeter boven het “streepje” zet heb je nog wat “vlees” over voor het geval je wat schuin geslepen hebt! Zie foto voor verduidelijking).

Daarna zet u de krukas vast in de bankschroef (eventueel zouden ook bijvoorbeeld houtklemmen gebruikt kunnen worden) zolang als de krukas maar recht en vast ligt.
(Zie foto verduidelijking)

Daarna zet u de slijptol tegen het randje van het slangenklemmetje aan en slijpt u het “Mix” gedeelte eraf!

Als u twijfelt of je er niet teveel afgeslepen heb kunt u dit altijd nacontroleren door middel van een krukaslager + shimring op elkaar te leggen en de dikte te meten!
Doe dit ook bij het overgebleven gedeelte waar de krukaslager bevestigd dient te worden, zolang het overgebleven gedeelte die op je krukas zit evenhoog /+- 1 a 3 millimeter langer is dan je opgemeten dikte van je lager+shimring hoef je je geen zorgen te maken, en heb je het goed gedaan!

daarna dient u de krukas mooi te egaliseren, en eventueel te ontbramen!
Zie foto verduidelijking ) 

Als laatste gaat u nog de randjes langs met een hoge schuurpapier korrel (Minimaal 600) en dit MOET waterproof gedaan worden om eventuele krakjes/minuscule braampjes te ontlopen.
(Zie foto verduidelijking)

Het resultaat – een mooie standaard krukas en geen Vespa Ciao Mix krukas meer te bekennen,