Uitlaatpoort tuning

How to uitlaat poort tuning.

Gezien de intresse in uitlaatpoort tuning wat is opgewaaid werd een how to daarover wel eens tijd.
Want opzich is het met een paar basis weetje heel simpel.

Om te beginnen.

De Hoogte van de uitlaat poort.

Het mooist om deze op te meten is met een speciale daarvoor geschikte schuifmaat.

Een hele simple formule die je kan aanhouden is dat de hoogte van deze poort nooit hoger mag zijn dan de helft van de slag.
Dus bij vespa met een slag van 43mm is het 43mm delen door 2 = 21,5mm (max hoogte)
Echter zijn deze waardes bij vespa niet aan te raden, want zelfs de snelste scooter cilinders liggen niet snel op zulke waardes.
Beetje veilige waardes liggen tussen de 16, 17 a 18mm hoogte.

De Breedte van de uitaatpoort.

Ook hier is een hele simple formule voor, en dat is dat de breedte van de poort nooit meer mag wezen dan 70% van de boring.
Dus bij een 43mm cilinder is dat dus 70% van 43mm = 30mm
Echter is dit voor dagelijks gebruik ook niet snel aan te raden.

Dus om even samen vatten.
Hoogte uitlaatpoort nooit hoger maken dan de helft van de slag.

Breedte uitlaatpoort nooit groter maken dan 70% van de boring van de cilinder.
(in dit voorbeeld 43mm)

Allround tip
Probeer de uitlaat poort bovenin een ronde vorm mee te geven ipv van vierkant.
Want een vierkantige vorm vreet van je zuiger veren.
Rond.

Vierkant.

Wil je al tot de max gaan(niet aan te raden)
Maar dan is het wel een must om eerst de cilinder op het blok te monteren om te zien of de zuiger onderin wel 100% gelijk ligt met de uitlaat poort, anders meet je verkeerde waardes.

Houd er rekening mee dat hoe hoger je de uitlaatpoort maakt hoe kleiner je powerband word, dus optrekken zal steeds slechter worden.
(zeker met poeli kan dit vrij snel dodelijke vormen aannemen)

Ook is geen 1 uitlaat van vespa echt geschikt voor hoge toeren.
Dus het advies blijft toch om niet echt veel hoger te gaan dan 18mm.
Veel succes.