Krukas tuning berekenen

Deze howto beschrijft stap voor stap hoe je krukas getuned moet worden, en hoe je dit berekent. 

Uitgangspunten bij maken van deze howto:

Speedengine:

Tonni’s carter:

ArvidW’s carter:

Std belgisch Kick carter:

Snorkrukas:

In een speedengine:
– Inlaat staat 179gr open
– Inlaat opent 141gr voor TDC
– Inlaat sluit 38gr na TDC

In Tonni’s carter:
– Inlaat staat 162gr open
– Inlaat opent 123gr voor TDC
– Inlaat sluit 38gr na TDC

In ArvidW’s carter:
– Inlaat staat 172gr open
– Inlaat opent 127gr voor TDC
– Inlaat sluit 45gr na TDC

In Belgisch Kick carter:
– Inlaat staat 165gr open
– Inlaat opent 122gr voor TDC
– Inlaat sluit 43gr na TDC

Deze krukas is onbruikbaar in een speedengine, voor een getuned origineel carter is hij over het algemeen prima. Het maakt dus niets uit of je met een brom of snor begint bij een origineel carter, het resultaat is uiteindelijk precies dezelfde krukas! 

Bromkrukas:

In een speedengine:
– Inlaat staat 180gr open
– Inlaat opent 130gr voor TDC
– Inlaat sluit 50gr na TDC

In Tonni’s carter:
– Inlaat staat 163gr open
– Inlaat opent 112gr voor TDC
– Inlaat sluit 51gr na TDC

In ArvidW’s carter:
– Inlaat staat 173gr open
– Inlaat opent 116gr voor TDC
– Inlaat sluit 56gr na TDC

In Belgisch Kick carter:
– Inlaat staat 168gr open
– Inlaat opent 113gr voor TDC
– Inlaat sluit 55gr na TDC

Deze krukas is bruikbaar voor speedengine en een getuned carter.

Timingen van cilinders:

Het tijdstip dat de spoelpoorten openen is gemakkelijk te bepalen, meet met een schuifmaat op hoe hoog de bovenkant van de hoogste spoelpoort zit vanaf de bovenkant van de cilinder, meestal zit dit bij vespa tussen de 34 en 37mm in. De zuiger komt meestal niet helemaal bovenin de cilinder, meet de afstand op tussen bovenkant cilinder en zuiger op hoogste punt (rand van zuiger die poorten opent). Meestal zit dit bij vespa tussen de 0 en 2.5mm. (meet die naukeurig op, dit komt zeer nauw !)

Download dit programma’tje http://home.planet.nl/~moelk037/Jaap’s%20Puch%20Calculator.exe

Vul in het tabje “Spoel/uitlaattiming” het volgende in: 
– Timing weet je niet, vakje laat je leeg (wel bolletje ervoor aanklikken)
– Poorthoogte vul je de gemeten poorthoogte in (meestal tussen 34 en 37mm in)
– Deck vul je de deckheigt in (meestal tussen 0 en 2.5mm)
– Slag vul je 43mm in (hebben alle Vespa’s, behalve Simonini en Sprocatti blok)
– Drijfstanglengte vul je 87mm in.

Dan krijg je een timing te zien, deze timing geeft aan hoe lang de spoelpoorten open staan, dus niet wanneer ze open staan.

Om te kijken wanneer ze open gaan doe je : 180 � 1/2de timing. Dus bijvoorbeeld 180 � (111/2) = 124graden na TDC opent spoelpoort en 124graden voor TDC sluit spoelpoort.

De krukas (berekenen) afstellen op de cilinder:

Totale openingsduur:
Hoe langer je inlaat open staat hoe langer er de tijd is om het carter te vullen met mengsel. Voor hoge toerentallen heb je dus ook een lange inlaatperiode hebben.

Laat je inlaat te lang open staan dan zal er weer mengsel uit je carter weglopen door je carburateur heen. Dit gebeurd vooral op lage toerentallen dus voor lage toerentallen heb je een korte inlaatopening nodig.

Een geheel standaard vespa blok heeft een inlaatperiode van 145graden, een uitgevijlde inlaat geeft een inlaatperiode van 160 tot 172graden, een speedengine geeft een inlaattiming van 180graden.

Boven de 200graden moet je niet gaan zitten, dat is voor toerentallen tot 9000 a 10000 toeren echt te lang. Zelf houdt ik meestal 185-190graden aan voor “pullyblok” en 190-195 voor “varioblok”. (waarbij de hoogste getallen meer zijn voor de mensen die max vermogen willen en daar redelijk wat trekkracht voor willen inleveren)

Let wel op, dit geld voor de snellere cilinders, pas dit niet klakkeloos toe op je 50cc want dat gaat slecht lopen. Voor een 41mm cilinder zal ik al een wat gematigdere timing nemen, ook voor een tamme 70cc (bijv olympia70) zou ik de 190-195 graden niet nemen.

Punt van inlaat openen:
Graham Bell zegt in zijn 2takt tuningsboek dat de spoelpoorten max 10graden gelijk open mogen staan met de inlaat, ik heb me daar zeer strikt aan gehouden totdat ik veel gevallen van meer dan 10graden tegenkwam waar het gewoon goed bij gaat. Het mag dus wel ietsje meer zijn dan 10graden.

Stel dat je spoelpoorten 124graden voor TDC sluiten, dan mag je inlaat dus 134graden voor TDC openen.

Punt van inlaat sluiten:
Sluit je inlaat vroeg dan is er veel tijd om mengsel te comprimeren in het carter, dit is mooi voor lage toerentallen.

Als je inlaat vroeg sluit dan is je inlaatperiode kort en zal het carter niet zo lekker op hoge toeren gevuld worden met mengesel (te korte tijd om mengsel naar binnen te laten stromen)

Naar mijn idee sluit je inlaat:
– vroeg als hij 45graden na TDC al dicht zit
– op gemiddeld tijdstip als hij 55graden na TDC dicht zit
– laat als hij 65graden na TDC pas dicht zit.

Timingen omrekenen naar mm’s van de krukas affresen:

Stel dat je hebt berekent dat je inlaat 7graden vroeger moet openen, en je inlaat 12graden later moet sluiten. Gebruik dan de volgende “formule”

Mm’s krukas = graden / 1.64 
(dus 7graden is 4.3mm, en 12graden is 7.4mm)

In het volgende plaatje kun je zien welk deel de inlaat opent en welke de inlaat sluit:

Succes ermee!

Dank aan Tonni, Daan777 en Herrflick voor sommige foto’s 🙂