Bougies aflezen

Een belangrijk onderdeel van onze vespa motors is de bougie.
Aan de hand van de bougie kan je je motor goed afstellen of juist aflezen wat er afgesteld moet worden.

Daarom heb ik met behulp van het internet deze ‘how to’ gemaakt.

Wanneer je een te warme bougie (bijvoorbeeld NGK B5HS) in een opgevoerde vespa draait, bestaat er een kans dat je motortje gaat pingelen. Dit houdt in dat het mengsel te vroeg ontbrandt en niet optimaal ontbrand. Dit kan grote gevolgen hebben aan de motor, tot gaten in zuigers aan toe! Als je een te koude bougie in een vespa draait, dan komt de bougie niet op temperatuur en presteert de motor veel minder.

Hieronder staan een aantal foto’s van bougies, met daarbij hun uitleg:

Nieuw
Dit is een brandschone bougie, zo komen ze uit de fabriek rollen.

Koffiebruin en schoon
Zo zien we ze graag. Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duidt op een goed mengsel en goede onsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!

Zwart en nat
Deze bougie laat ons zien dat de ontsteking misschien verkeerd staat. De ontsteking is niet in staat om al het mengsel te verbranden.
Het kan ook zijn dat je te vet smeert (mengsmering), of een te koude bougie gebruikt.

Zwart
De bougie op deze foto laat ons zien dat het mengsel te rijk was, of de bougie te koud was.
In het eerste geval moet er een kleinere sproeier in.
Als de bougie te koud blijkt te zijn, moet er een warmere bougie in

Wit
Een witte bougie duid erop dat het mengsel te arm is, de ontsteking te vroeg of de bougie te warm.
In het eerste geval moet er een grotere sproeier in. Wanneer de ontsteking te vroeg staat, moet deze later gezet worden. Als de bougie te warm blijkt te zijn, moet er een koudere bougie in.

Electrode beschadigd 
Deze foto laat ons zien dat de electrode ernstig beschadigd is. Dit kan erop duiden dat de motor te heet is geworden. De oorzaak hiervan kan een te arm mengsel zijn, een te hete bougie of een ontsteking die te vroeg staat.

Succes met afstellen!