Wiel spaken

HOW TO:

WIEL SPAKEN

voor diegene die geinteresseert is in het wiel spaken heb ik bij deze een how to gemaakt met als doel een wiel in elkaar te bouwen.

voor dit gerecht zijn de volgende ingredienten nodig:
-spaken
-nippels
-naaf
-velg

-als gereedschap heb je voldoende aan een schoevendraaier ( en als je toevallig in handbereik hebt) een spaken spanner.

wiel vlechten is absoluut makkelijker dan je denkt, zolang je maar goed de stappen volgt en je koppie erbij houd; kan er weinig fout gaan.:thumb

bij het vlechten gaan we in deze how-to uit van de meest voorkomende combinatie van wielspaken, namelijk; 36 spaken die 3 X worden gekruist. kruizen houd in hoevaak een spaak een andere spaak doorkruist. (meerdere patronen kunnen gemaakt worden alleen wordt dat te lastig om allemaal uit te leggen)
bij het wiel spaken waarbij we te maken hebben met een losse naaf en een losse velg is het zeer belangrijk dat het aantal gaten overeenkomt tussen bijde, anders kom je niet uit met je spaken patroon waardoor een wiel niet afgespaakt kan worden. ook is het heel erg belangrijk dat je de juiste maat spaken hebt. nou geld hier een formule voor;

L =  {(R1)2+(R2)2+A2-2(R1)(R2)cos (Kx720/N)}
R1=halve diameter velg incl. bodem
R2=halve diameter naaf van spaakgat tot spaakgat
A= afstand flens tot midden wiel
K= gekozen vlechtpatroon (0,1,2,3,4,of 5 kruis)
N= het aantal spaken in het wiel

maar voor het gemak onder ons heb ik een ideale “spoke calculator” gevonden op sapim.be dan hoef je hem alleen nog maar de juiste maten op te geven, en de juiste spaaklengte rolt er zo uit!

stap 1

Steek vanuit de buitenkant van de naaf 9 spaken door de gaatjes, en sla daarbij telkens 1 gaatje over.

dan komt de eerstespaak op zijn plek. deze plaats je op het eerste gaatje naast het ventielgat, dit is handig als orrientatiepunt maar ook essentiel voor het latere patroon; zodat je later niet een spaak kruizing krijgt bij het ventielgat wat het oppompen benadeeld.
als de eerste spaak erin zit sla je 3 gaten over(met de klok mee) en komt de volgende spaak dus steeds 4 gaten verder.

uiteindelijk kom je op dit patroon uit waarbij de spaken iets met de klok mee wegdraaien.
1/4 van de spaken zit er nu in.

stap 2

nu komt een belangrijk moment. je begint aan de andere kant van de as, hierbij moet je het eerste gaatje zien te vinden om de eerste spaak aan deze zijde te plaatsen. dit doe je door het gaatje van je eerste spaak loodrecht op de as te zetten en dat gaatje (of met de klok mee het eerste gaatje) daar je eerste spaak in te zetten. verder bevestig je in het 2e gaatje (vanuit je ventiel gezien) in de velg.. verder herhaal je stap 1..

dan krijg je dit als resultaat..

stap 3

nu komt ff een tricky part.. je moet hier op de naaf uittellen welk gat je moet hebben, dit is tegen de klok in gezien het 5e gat vanaf je eerst gelegde spaak, maar deze komt in de velg in het 3e gat gezien vanaf het ventiel.
plaats de spaak dit keer van binnen naar buiten, zo komen de spaken om en om in de naaf, en spaak verder zoals in stap 1.
**om meer stevigheid aan je velg te geven kun je ervoor kiezen om de spaak achter een andere spaak langs te laten lopen(als nodig buig je de spaak lichtelijk mee), zo zorg je ervoor dat de energie van de spaken beter verdeeld worden.(pas wel op dat je geen krassen veroorzaakt op de velg als je dit doet, want krassen zijn zonde!!)


dit is het resultaat van stap 3

stap 4

je bent toe aan je laatste serie spaken. nu kan er nog weinig fout gaan aangezien je geen meer gaten hebt , volg stap 1 voor de laatste keer en je wiel is gespaakt!!:thumb
ook hier kun je zoals in stap 3 ervoor kiezen om de spaken achter elkaar te laten kruizen..

dan is dit het eindproduct:

nu ben je helaas nog niet klaar.. nu komt het preciesie van het spannen, dit kun je het makkelijkste doen door je net gespaakte wiel in het frame/vork te zetten en deze door middel van een spakenspanner of schroevendraaier op spanning te brengen, en eventuele boggels eruit te draaien.. als dit alles gedaan is heeft u een zelf gespaakt wiel
en mag je jezelf gerust trakteren op een koud glas bier:bier en kunt u met trots zeggen dat je deze oud ambachtelijke methode beheerst:worshippy:!

einde

MVG Alex Croes (AA-T Racing)