Monoshock onderhouden

De monoshock werd standaard gemonteerd in de Boxer en Grillo. Ook werden sommige versies van de Si met dit veersysteem uitgerust.
Aan het onderhoud van de monoshock wordt niet snel gedacht, maar het kan van groot belang zijn. Vaak is de olie in de demper verouderd of weggelekt, waardoor de demping en dus het rijgedrag van je brommer wordt aangetast.

We hebben enkel eenvoudig gereedschap nodig:
– bankschroef
– steeksleutel 17mm
– steeksleutel 32mm of grote verstelbare moersleutel
– brede platte schroevendraaier
– hamer en drevel
– eventueel gasbrander

De demper wordt gevuld met vorkolie.

Ik begin met een reeds gedemonteerde veerpoot. Denk er bij de demontage aan dat de moeren

afwijkende schroefdraad hebben (zgn. metrisch fijn) dus raak ze niet kwijt!

Aan de bovenzijde zijn twee vlakken voorzien, zodat we de veerpoot gemakkelijk kunnen vastklemmen in de bankschroef.


De (borg)moer aan de onderzijde draaien we los.

Het deel van de behuizing dat ik de kom noem, houden we met de hand vast. Met een brede schoevendraaier draaien we de uitstekende “bout” volledig in. Deze bout is eigenlijk het uiteinde van de zuigerstang. De kom is nu los van de zuigerstang.


We verwijderen de centreerring en veer.


Om ruimte te maken voor de verstelbare moersleutel. verwijderen we het stofkapje met behulp van
bijvoorbeeld een drevel of oude schroevendraaier en een hamer.


Nu is de geleidebus aan de beurt. Van buiten zien we enkel een zeskant. Deze draaien we los met behulp van sleutel 32mm of een grote verstelbare moersleutel.

Vaak zit deze bus erg vast. Verwarm dan de behuizing met een gasbrander, maar wees voorzichtig. Het is dun en kwetsbaar aluminium.



De zuiger halen we uit zijn cilinder.

Natuurlijk maken we alle onderdelen schoon en controleren we ze op schade en overmatige slijtage.

Een aantal rubbers en afdichtingen om te controleren, en indien nodig te vervangen, zijn:

– aanslagrubber in de kom
– o-ring om de geleidebus
– keerring in de geleidebus
– aanslagrubber om de zuigerstang




Inmiddels kunnen we opnieuw gaan monteren.

De cilinder vullen we met vorkolie. Niet te veel, niet te weinig. We willen geen lucht in het systeem, maar als we te ver vullen, krijgen we de geleidebus moeilijk gemonteerd (overtollige olie moet via de schroefdraad kunnen ontsnappen).

Het peil zoals op de foto pakte goed uit: enkele druppels overtollige olie en geen lucht meer in de cilinder.


We laten de zuiger in de olie zakken en monteren de geleidebus. Vast is vast.
Vergeet het stofkapje niet!


Om piepen en slijtage tegen te gaan, doen we wat vet aan de vlakken van de veer.

De veer en de centreerring gaan terug op hun plek.


Ook de kom krijgt een likje vet. We monteren hem door de zuigerstang er weer doorheen te draaien met behulp van een brede schroevendraaier. Daarna vastzetten met de (borg)moer.



En dan zijn we zo ver: de monoshock kan weer aan het (sub)frame gemonteerd worden!