Digitale KM teller monteren op brommer

Omdat ik zelf al een hele tijd een digitale fietscomputer had liggen, maar nu pas een goede manier had gevonden om deze te plaatsen, hier een how-to.

Ik ben hier er wel vanuit gegaan dat de lezer praktisch niets van Vespa’s afweet. Indien dit wel zo is, des te makkelijker voor jou.

(onder de foto’s staat een linkje voor de foto op ware grootte)

Aangezien sommige foto’s wel werken, en sommige niet, hier de link naar het hele album:

http://www.mijnalbum.nl/Album=64FLUS7G

Voor de duidelijkheid, zo’n teller kan niet op het voorwiel gemaakt worden, omdat door het Ciao veersysteem het voorwiel op en neer beweegt, en dus ook de magneet tov de sensor.

Allereerst, wat heb je nodig?

-een fietscomputer (in dit geval een Starry, a 9,95 euro)
-een handboormachine en de boortjes 2mm of 3mm & 8mm
-dop- of steeksleutel 17mm
-dop- of steeksleutel 13mm
-dop- of steeksleutel 36mm of waterpomptang
-colson bandjes
-ong. 1 meter 2-aderige kabel
-zijkniptang
-schroevendraaiers
-soldeerbout + soldeertin
-krimpkous

Stap 1: Het achterwiel verwijderen

1. Haal je je v-snaar en poelie eraf, dmv een 13mm dop- of steeksleutel (nummer 1).
2. Haal de achterrem los, dmv de stelschroef bij de remhendel helemaal in te draaien, en bij het achterwiel de remkabel uit te haken (nummer 2).
3. Draai de 4 bouten los, waarmee het wiel in je frame zit, dmv dop- of steeksleutel 17mm (nummer 3 & 4).
4. Haal het wiel eruit. Dit gaat het gemakkelijkst als bijv. iemand de brommer aan de achterkant optilt, en je, zoals de pijlen aangeven, de klok of naaf kloksgewijs draait terwijl je het wiel laat zakken (pijlen).


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=HFGS3PDD

Stap 2: Bevestigen van de magneet

1. Haal de klok of naaf uit de velg, dmv waterpomptang of dop- of steeksleutel 36mm (grote moer op foto)
2. Boor in de velg een gat, in dit geval 8mm (voor plaats, zie foto)
3. Bevestig de magneet (zie foto). Op de tweede foto zie je de delen van de magneet. Het rechterdeel gaat door het gat in de velg, daarna schroef je het andere deel op het eerste deel (zie foto). Voor de zekerheid wat LocTite aan de schroefdraad doen.


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=NOTSXXUZ


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=V3F8ANEW

Stap 3: Bevestigen van de sensor

1. Boor op de juiste plek 2 gaatjes van 2 of 3mm, dit bepaal je door de sensor op de juiste plaats op het frame te houden (zie foto).
2. Bevestig de sensor met een colson bandje.


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=YBPEOECH

Stap 4: De kabel plaatsen en verlengen

1. Knip de kabel van de fietscomputer door op de juiste plek (lees eerst verder).
2. Boor 2 gaatjes in het frame (2 a 3mm), hier loopt de kabel doorheen (nummer 2 & 3). Let niet op hoe mijn kabel loopt, maar op de rode lijn, die de kabel voorstelt.


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=OMYTVDDI

3. Zorg dat de kabel vanaf de sensor lang genoeg is om tot boven het motorblok te komen, en verleng deze daar (zie foto). De 2 eindes van de kabels maak je aan elkaar door ze te solderen, en krimpkous eromheen te doen (ook, zie foto).
4. Laat de kabel onder de tank door naar de koplamp lopen.


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=M7PQAIF

Stap 5: Kabel verder verlengen en teller plaatsen

1. Maak van de koplamp de ‘verlengkabel’ en de tellerkabel aan elkaar (vanwege vocht e.d.) (zie foto)
2. Bevestig de teller aan je stuur (zie foto)


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=KSLGQSUB


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=8TS76BFX

Ik verwacht dat dit alles duidelijk genoeg is, zo niet kun je in dit topic reageren.

FonS