Ciao voorvork verwijderen+ Citta voorvork monteren

in deze How to leg ik uit hoe je een ciao voorvork moet verwijderen en hoe de citta voorvork in een ciao past.
voor zover ben ik waarschijnlijk de eerste geweest die dit gedaan heeft, en wil dit graag met jullie delen
dus bij deze een how to hierover.

benodigdheden:
-vespa ciao
-gilera citta voorvork
-slijptol/ijzerzaag
-platte schroevendraaier
-hamer
-bahco
-sleutel 13

Om te beginnen moet je natuurlijk het oude voorvork verwijderen.
voor diegene die niet weten hoe dit moet volgt bij deze de uitleg hierover:
Als eerste verwijder je de koplamp, dit doe je door de 2 boutjes aan de zijkant van je lamp los te draaien.
dan tref je bovenop je stuur een bout aan, die bout moet je bijna los draaien; laat hem nog iets in het schroefdraad staan voor de volgende stap; de bout is namelijk bevestigd aan een conische nok die verwijdert moet worden om het stuur los te krijgen, dit doe je door met een hamer een paar subtiele tikken te geven op de bout bovenop het stuur, hierdoor komt de nok vrij en kun je de bout verder losdraaien en verwijderen.
nu zou je stuur los moeten komen te zitten.. in praktijk zit het stuur meestal nogal vast in het balhoofd dus wees creatief met wat wrikken/draaien enz. of gebruik een druppel kruipolie om het stuur te verwijderen.

hierna heb je alleen het voorvork nog te verwijderen dit is zo gedaan door de grote moeren op het balhoofd los te draaien dmv. een bahco of de juiste maat sleutel(als je die toevallig hebt liggen.. onthoud wel de volgorde van ringetjes en moeren.;)

als volgt heb je op je frame een leeg balhoofd over met alleen nog 2 lagercupjes erin.

vanaf hier gaan we verder met het aanpassen van het frame tbv. het bevestigen van het citta voorvork:

als aller eerst moet het bovenste lagercupje worden verwijdert, dit doe je door vanuit de binnenkant van het balhoofd met een platte schroevendraaier de lagercup rondom eruit te tikken met een hamer. dit wil over het algemeen zonder enige moeite.
nu is het de bedoeling dat van de bovenkant van het balhoofd een stukje word afgeslepen/afgezaagd van ongeveer 15 MM.
deze afstand op het balhoofd is namelijk nodig voor het plaatsen van het nieuwe citta voorvork.

in principe is je frame nu aangepast voor het bevestigen van je citta voorvork, en is het nu alleen nog maar een kwestie van het terugplaatsen van de lagercup en het monteren van het citta voorvork.:@

en dan is dit het resultaat:

naslag:
voor diegene die willen weten of hun oude voorvork er ooit weer in geplaatst kan worden, heb ik bij deze er antwoord op; Ja dit kan!! het enige wat hiervoor gedaan moet worden is; bij het monteren van je oude voorvork je moeren iets verder opdraaien om die 15 mm. op te vangen. want op een std. voorvork loopt het tapdraad daar ver genoeg voor door:thumb

tijdens het monteren stuitte ik op 1 probleem: het bevestigen van het voorwiel aangeziende as van een citta iets langer is als die van een ciao (het zelfde probleem dat je hebt tussen Ciao en Si met de rempot) dit is zo opgelost met een langere as of andere rempot. alleen heb ik het nog ff anders gedaan.. ik heb namelijk van een Si de veerpoten over gezet (en jah dit kan ook;)) en het probleem was opgelost:D

dit is het einde van deze How to. ik hoop dat jullie er wat aan hebben, vragen en meningen zijn altijd welkom, post ze hieronder of stuur een pm. :thumb

Greets Alex Croes (AA-T Racing)