Elektronische begrenzer op je Ciao, Citta, Bravo, Si, etc

Omdat er toch nog onduidelijk bestaat over hoe je nou een elektronische begrenzer kan maken voor een ciao/citta/si/bravo/grillo… is hier de HOW TO

EEN ELEKTRONISCHE BEGRENZER IS ALLEEN TE MAKEN OP EEN ELEKTRONISCH BLOK MET CDI.. het werkt NIET op contactpunt blok!

nodig:

Condensatortjes:

(je kunt aan mijn vinger zien dat het hele kleine dingetjes zijn, ze zijn ongeveer 50 cent per stuk)
je hebt de volgende maten nodig: 1 , 2.2 , 4.7 en 10 uF
uF = micro farad
Koop 1 en 2.2 dubbel aangezien je dat makkelijk kunt afstellen

verder nodig:
– stroom draad.. gewoon zon 5 meter.. (hoeft helemaal niet dik te zijn)
– een klein kroonsteentje
– stukje karton (ongeveer 2 bij 4 cm)
– dun naaldje
– plakband
– een schakelaartje (en eventueel een boormachine om het schakelaartje in de koplamp te kunnen bouwen)

hoe ga je te werk?!
eerst moet je ongeveer weten welke condensatortjes je ongeveer moet gebruiken
mijn citta rijd normaal rond de 65.. met 14.7 uF (��n van 10uF en ��n van 4.7uF) rijd hij maar +/- 35

dus een kwestie van proberen.. hoe meer uF hoe zachter je brommer loopt
als je brommer 50 rijd moet je gewoon 12.2uF maar is proberen.. en anders bijvoorbeeld 11 uF (��n van 10 en ��n van 1uF)

LET OP:
vario rijders hebben een stuk minder uF nodig, vaak is tussen 2.2uF en 9.1 uF al voldoende

als je hebt ingeschat hoeveel uF je nodig hebt.. ga je ze inbouwen in het stukje karton

plak eerst plakband op het stukje karton, zodanig dat het helemaal bedekt is.
je hebt gezien dat de condensatortjes 2 pinnetjes hebben.. een lange en een korte .. het pinnetje het dichts bij de streep op de condensator is de min! en dat maakt de andere dus de plus

je prikt met de naald 2 gaatjes in het karton, zodat de condensator er doorheen kan.. dan vouw je de pinnetjes naar de zijkant.. 
doe het zo dat bij de 2 condensators links de pinnetjes van min zitten en rechts de pinnetjes van plus

dan maak je het min gedeelte aan elkaar met stroomdraad, doe dit ook voor het plus gedeelte..

ziet er ongeveer zo uit:

plak vervolgens de stroomdraad vast aan het karton zodat het geen kant meer op kan..

ik ga er in deze how to vanuit dat je de begrenzer in de koplamp verstopt..

pak een stuk draad dat lang genoeg is om vanuit je blok (aarde) naar de koplamp te lopen.. 
maak die draad aan de min:

plak ook deze weer vast aan het karton zodat die niet zomaar los kan (kan ook een gaatje maken in het karton, een knoopje leggen in de draad en hem vervolgens door dat gat doen.. dan kan hij nooit los getrokken worden)

vervolgens maak je een draadje van ongeveer 10cm aan de plus kant, deze gaat naar de schakelaar (doe dit op dezelfde manier als bij de min draad)

bent al een heel eind.. hier volgt het stroom schema:

knip de rode draad doormidden, en zet de 2 delen weer aan elkaar met een kroonsteentje.. doe een 2de draad vast aan het kroonsteentje die doorloopt naar de schakelaar in de koplamp (zorg dus dat deze draad lang genoeg is):

nu is de stroom cirkel compleet.. hier ff de eenvoudige versie:

nu is het een kwestie van de draadjes mooi wegwerken in je kabelboom.. en de schakelaar monteren..

ik heb de schakelaar onder mun koplamp gemaakt.. (gaatje boren onderin je koplamp en de schakelaar erdoor heen doen)
hij is niet zichtbaar omdat de koplampspoiler hem bedekt.. ik kan er zelf wel makkelijk bij om hem om te zetten..

succes

voordat je alles netjes wegwerkt en opruimt is het slim om eerst te testen of je wel de juiste condensatortjes hebt gebruikt.. als dat niet is kun je nog makkelijk wisselen met hogere of lagere uF (meer uF = minder snelheid)

de begrenzer is niet schadelijk op korte duur.. dus je kan hem gewoon omzetten, naar de rollerbank rijden, op de rollerbank.. weer weg rijden en dan pas weer uitzetten..
MAAR HOU HEM NIET ALTIJD AAN.. want uiteindelijk heeft dat wel schade aan je blok

(ook met dank aan ArvidW, van wie ik het idee heb)