JMPB Onderdelen
Gebruikersnaam: Wachtwoord:  Onthoudt mij?     
> Topic watcher  
 
Volgende pagina > 1 < [2] [3] [4]

Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#121998   14:25 30-09-07 GMT    
Deze howto beschrijft stap voor stap hoe je krukas getuned moet worden.

Ik wil het ook wel voor je doen maar dat kost je dan 5euro.


Uitgangspunten bij maken van deze howto:
Speedengine:


Tonni's carter:


ArvidW's carter:


Std belgisch Kick carter:



Snorkrukas:

In een speedengine:
- Inlaat staat 179gr open
- Inlaat opent 141gr voor TDC
- Inlaat sluit 38gr na TDC

In Tonni's carter:
- Inlaat staat 162gr open
- Inlaat opent 123gr voor TDC
- Inlaat sluit 38gr na TDC

In ArvidW's carter:
- Inlaat staat 172gr open
- Inlaat opent 127gr voor TDC
- Inlaat sluit 45gr na TDC

In Belgisch Kick carter:
- Inlaat staat 165gr open
- Inlaat opent 122gr voor TDC
- Inlaat sluit 43gr na TDC

Deze krukas is onbruikbaar in een speedengine, voor een getuned origineel carter is hij over het algemeen prima. Het maakt dus niets uit of je met een brom of snor begint bij een origineel carter, het resultaat is uiteindelijk precies dezelfde krukas!

Bromkrukas:

In een speedengine:
- Inlaat staat 180gr open
- Inlaat opent 130gr voor TDC
- Inlaat sluit 50gr na TDC

In Tonni's carter:
- Inlaat staat 163gr open
- Inlaat opent 112gr voor TDC
- Inlaat sluit 51gr na TDC

In ArvidW's carter:
- Inlaat staat 173gr open
- Inlaat opent 116gr voor TDC
- Inlaat sluit 56gr na TDC

In Belgisch Kick carter:
- Inlaat staat 168gr open
- Inlaat opent 113gr voor TDC
- Inlaat sluit 55gr na TDC

Deze krukas is bruikbaar voor speedengine en een getuned carter.

Timingen van cilinders:

Het tijdstip dat de spoelpoorten openen is gemakkelijk te bepalen, meet met een schuifmaat op hoe hoog de bovenkant van de hoogste spoelpoort zit vanaf de bovenkant van de cilinder, meestal zit dit bij vespa tussen de 34 en 37mm in. De zuiger komt meestal niet helemaal bovenin de cilinder, meet de afstand op tussen bovenkant cilinder en zuiger op hoogste punt (rand van zuiger die poorten opent). Meestal zit dit bij vespa tussen de 0 en 2.5mm. (meet die naukeurig op, dit komt zeer nauw !)

Download dit programma'tje http://home.planet.nl/~moelk037/Jaap's%20Puch%20Calculator.exe

Vul in het tabje "Spoel/uitlaattiming" het volgende in:
- Timing weet je niet, vakje laat je leeg (wel bolletje ervoor aanklikken)
- Poorthoogte vul je de gemeten poorthoogte in (meestal tussen 34 en 37mm in)
- Deck vul je de deckheigt in (meestal tussen 0 en 2.5mm)
- Slag vul je 43mm in (hebben alle vespa’s behalve simo en sprocatti blok)
- Drijfstanglengte vul je 87mm in.

Dan krijg je een timing te zien, deze timing geeft aan hoe lang de spoelpoorten open staan, dus niet wanneer ze open staan.

Om te kijken wanneer ze open gaan doe je : 180 – 1/2de timing. Dus bijvoorbeeld 180 – (111/2) = 124graden na TDC opent spoelpoort en 124graden voor TDC sluit spoelpoort.



De krukas afstellen op de cilinder:

Totale openingsduur:
Hoe langer je inlaat open staat hoe langer er de tijd is om het carter te vullen met mengsel. Voor hoge toerentallen heb je dus ook een lange inlaatperiode hebben.

Laat je inlaat te lang open staan dan zal er weer mengsel uit je carter weglopen door je carburateur heen. Dit gebeurd vooral op lage toerentallen dus voor lage toerentallen heb je een korte inlaatopening nodig.

Een geheel standaard vespa blok heeft een inlaatperiode van 145graden, een uitgevijlde inlaat geeft een inlaatperiode van 160 tot 172graden, een speedengine geeft een inlaattiming van 180graden.

Boven de 200graden moet je niet gaan zitten, dat is voor toerentallen tot 9000 a 10000toeren echt te lang. Zelf houdt ik meestal 185-190graden aan voor "pullyblok" en 190-195 voor "varioblok". (waarbij de hoogste getallen meer zijn voor de mensen die max vermogen willen en daar redelijk wat trekkracht voor willen inleveren)

Let wel op, dit geld voor de snellere cilinders, pas dit niet klakkeloos toe op je 50cc want dat gaat slecht lopen. Voor een 41mm cilinder zal ik al een wat gematigdere timing nemen, ook voor een tamme 70cc (bijv olympia70) zou ik de 190-195 graden niet nemen.


Punt van inlaat openen:
Graham Bell zegt in zijn 2takt tuningsboek dat de spoelpoorten max 10graden gelijk open mogen staan met de inlaat, ik heb me daar zeer strikt aan gehouden totdat ik veel gevallen van meer dan 10graden tegenkwam waar het gewoon goed bij gaat. Het mag dus wel ietsje meer zijn dan 10graden.

Stel dat je spoelpoorten 124graden voor TDC sluiten, dan mag je inlaat dus 134graden voor TDC openen.


Punt van inlaat sluiten:
Sluit je inlaat vroeg dan is er veel tijd om mengsel te comprimeren in het carter, dit is mooi voor lage toerentallen.

Als je inlaat vroeg sluit dan is je inlaatperiode kort en zal het carter niet zo lekker op hoge toeren gevuld worden met mengesel (te korte tijd om mengsel naar binnen te laten stromen)

Naar mijn idee sluit je inlaat:
- vroeg als hij 45graden na TDC al dicht zit
- op gemiddeld tijdstip als hij 55graden na TDC dicht zit
- laat als hij 65graden na TDC pas dicht zit.


Timingen omrekenen naar mm's van de krukas affresen:
Stel dat je hebt berekent dat je inlaat 7graden vroeger moet openen, en je inlaat 12graden later moet sluiten. Gebruik dan de volgende "formule"

Mm’s krukas = graden / 1.64
(dus 7graden is 4.3mm, en 12graden is 7.4mm)

In het volgende plaatje kun je zien welk deel de inlaat opent en welke de inlaat sluit:



Succes ermee!

Dank aan Tonni en Herrflick voor sommige foto's

Dit bericht is aangepast door ArvidW (11:50 29-11-09 GMT, geleden)
Gebruiker Bericht

Corona
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
394 posts
Zutphen Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 70cc evo
Carters : Std snor blokje
Carb. : 12 / 10
Poelie : 80
Uitlaat : Leovince Krulletje/Homoet
Krukas : Std
Snelheid : 70
Brommer : Ciao- mix

Meer...
#121999   14:29 30-09-07 GMT    
Mooi werk Arvid!

ArvidW: Ik vind het pas mooi werk als mensen het ook echt begrijpen

Dit bericht is aangepast door ArvidW (14:30 30-09-07 GMT, geleden)
Si project is van start, wat nu?
-90cc Avionic cilinderkit.. Done
-Tussenbuis in frame.. Done
-Oranje/Zwart uiterlijk..
-Polijst velgen en tussenbuis..
-chrome vering
Gebruiker Bericht

KennyVespa
Pro acces
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
2031 posts
Hoensbroek Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : *47mm* Malossi DepS (Tuned)
Carters : Polini *EvolutioN* Engine
Carb. : 19mm
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Malossi *Too Bad*
Krukas : *Nuova* Mazzuchelli
Snelheid : Km/H 90+
Brommer : Ciao

Meer...
#122000   14:32 30-09-07 GMT    
500 keer duidelijker, bedankt arvid, nu snap ik het ook , ik ga het eens proberen
Gebruiker Bericht

Edjuh
Ex-moderator
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7685 posts
Amsterdam Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43 Olympia
Carters : mix bewerkt
Carb. : 13 / 13
Poelie : 80
Uitlaat : Giannelli city
Krukas : mix
Snelheid : `55
Brommer : Bravo

Meer...
#122003   14:59 30-09-07 GMT    
Bravo! Goed gedaan, dit is echt waardevol, vooral als je de vorige versie niet snapte.
Gebruiker Bericht

Bo3T
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
777 posts
Deurneee Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm malossi
Carters : geveild/geboord/doorgetrokken
Carb. : 13 / 13
Poelie : 80
Uitlaat : leo krul
Krukas : mix snor standaart
Snelheid : 60-65
Brommer : Citta

Meer...
#122020   16:40 30-09-07 GMT    
hoe kun je nu zien wat een brom en wat een snorkrukas is? zie egt 0 verschil
simonini koppeling
Gebruiker Bericht

Herr FlicK
Webmaster + Mod.
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
10243 posts
Thailand Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 47,8mm DEPS (Tuned)
Carters : Reedvalve kickstart
Carb. : 19mm
Poelie : Polini + Fox Clutch
Uitlaat : 27mm Proma CC
Krukas : Vollewang-Kickstart
Snelheid : 99.4km/h
Brommer : Ciao

Meer...
#122021   16:44 30-09-07 GMT    
je ziet het bij de snor krukas, kijk maar bij de kuil erin.
het inlaatvlak gedeelte zit daar veel dichterbij dan een brom.

geen zin om te tekenen

ArvidW: Gewoon goed kijken naar de positie van de "hap" die de inlaat opent.

Dit bericht is aangepast door ArvidW (16:47 30-09-07 GMT, geleden)
Working / staying in Thailand
Gebruiker Bericht

barry
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
4446 posts
Hombeek Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 2 cilinder 1200cc race
Carters : BUELL getuned
Carb. : stinkend naar benzine
Poelie : ronde
Uitlaat : JARDINE
Krukas : Buell getuned en gebalanceerd
Snelheid : 280
Brommer : Anders

Meer...
#122075   19:19 30-09-07 GMT    
Dus,als ik toch boven de 200° graden zou gaan,gaat het blok boven de 10.000rpm???Of zie ik het verkeerd?
een dag niet gesleuteld,is een dag niet geleefd
[url=http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=4810][img]http://www.ciaocrossclub.it/root/discoremoto/Edjuh
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#122077   19:26 30-09-07 GMT    
Ja je ziet het verkeerd, inlaattiming bepaalt niet je max toerental, het kan bij een te korte timing wel het max toerental begrenzen

Max toerental wordt bepaald door:
- Timingen van cilinder
- Uitlaat
- Krukas
- Carburateur
Gebruiker Bericht

barry
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
4446 posts
Hombeek Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 2 cilinder 1200cc race
Carters : BUELL getuned
Carb. : stinkend naar benzine
Poelie : ronde
Uitlaat : JARDINE
Krukas : Buell getuned en gebalanceerd
Snelheid : 280
Brommer : Anders

Meer...
#122078   19:27 30-09-07 GMT    
Oké,gesnopen.Mooie gedaan trouwens.
Waarom staat deze nog niet bij de how-to's??
een dag niet gesleuteld,is een dag niet geleefd
[url=http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=4810][img]http://www.ciaocrossclub.it/root/discoremoto/Edjuh
Gebruiker Bericht

Erik
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
87 posts
apeldoorn Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : org snor
Carters : inlaat 13mm -spoelp geflowed
Carb. : 13 / 13
Poelie : 95
Uitlaat : Citypower
Krukas : org
Snelheid : teller stuk (40 km-uur?)
Brommer : Ciao

Meer...
#122092   20:57 30-09-07 GMT    
Kan je nog ergens extra rekening mee houden mbt het verstoren van de balans van de krukas,
of moet dit allemaal probleemloos kunnen?

Erik
Gebruiker Bericht

AA-T
Pro acces
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
1556 posts
Groningen Klk op de plaats voor kaart

Cilinder :
Carters :
Carb. :
Poelie :
Uitlaat :
Krukas :
Snelheid :
Brommer : Ciao

Meer...
#122131   09:43 01-10-07 GMT    
het balans van je krukas zal je hiermee niet echt verstoren..
maak je je der echter zorgen om, kan je altijd je krukie opnieuw laten balanceren voor een klein bedrag

verder een hele mooie how-to arvid
vind ze altijd waardevol en hoop dat je zo doorgaat
Gebruiker Bericht

Crullie
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
1710 posts
Grünn Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Polini 46 mm, bewerkt.
Carters : Polini SE, bewerkt.
Carb. : 13 / 13
Poelie : 80
Uitlaat : Leo, Siluro, bewerkt.
Krukas : Brom, bewerkt
Snelheid : Swift
Brommer : Ciao

Meer...
#122158   13:37 01-10-07 GMT    
Knap gedaan, misschien nog een poort mapje erbij waar vermelde maten ook bij staan, Timingen cilinder.

Goed werk !
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#135065   20:34 04-12-07 GMT    
Na heel wat leeswerk ben ik weer wat meer te weten gekomen over het hele 2takt gebeuren.

Eindelijk heb ik ontdekt waarom een bromkrukas anders is dan een snor. Ik had wel het vermoeden dat het iets met het toerental van de motor te maken had maar nu is het zeker:



Op lage toerentallen opent een membraam vroeg, en sluit vroeg
Op hoge toerentallen open een membraam laat, en sluit laat

Wanneer een membraam opent geeft natuurlijk aan wanneer er mengsel nodig is. En dit klopt precies met de lage toerental van een SNOR brommer en de "hoge" toerentallen van een BROM brommer

Dan snap ik alleen niet waarom Polini met zijn tuning jou juist de inlaat super vroeg laat openen (zeker icm speedengine) want vvoor hoge toerentallen moet je juist laat openen en laat sluiten !


Dan nog eventjes over de 10graden gelijktijdige spoel en inlaat opening. Meer dan 10 graden wordt vaak toegepast, soms wel tot 30graden gelijktijdige opening. Nu staat natuurlijk ook je uitlaatpoort open als je spoelpoorten open staan, je kunt dus van voren naar achter door je blok heen blazen
Dit is absoluut niet erg als je een super goede aanzuigende expansieuitlaat hebt, goed nieuws voor degene die denken dat ze een goedde uitlaat hebben.

Helaas is er geen enkele vespa cilinder, en ws geen enkele vespa uitlaat die onder het criterum "goed" valt. Voor een staande golf in je uitlaat moet de poort minimaal 192graden open staan, een hoogtoerige cilinder zoals de DEPS43mm heeft een uitlaatpoort die 178graden open staat.

Dus Inlaat en Spoelpoorten niet veel langer dan 10graden gelijktijdig open zetten, en wil je hard met een std krukas koop een BROM krukas!
Gebruiker Bericht

Herr FlicK
Webmaster + Mod.
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
10243 posts
Thailand Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 47,8mm DEPS (Tuned)
Carters : Reedvalve kickstart
Carb. : 19mm
Poelie : Polini + Fox Clutch
Uitlaat : 27mm Proma CC
Krukas : Vollewang-Kickstart
Snelheid : 99.4km/h
Brommer : Ciao

Meer...
#135067   20:38 04-12-07 GMT    
gaaf, rekenwondertje ben jij.

Ik DENK (maar ik ben niet zo goed in die timingen) dat polini de krukas zo heeft gedaan voor misschien sterke kracht in het lage en middentoeren gebied van de 80Polini (aangezien hij daar het meeste kracht heeft)

Mooi werk
Working / staying in Thailand
Gebruiker Bericht

Edjuh
Ex-moderator
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7685 posts
Amsterdam Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43 Olympia
Carters : mix bewerkt
Carb. : 13 / 13
Poelie : 80
Uitlaat : Giannelli city
Krukas : mix
Snelheid : `55
Brommer : Bravo

Meer...
#135070   20:50 04-12-07 GMT    
Polini heeft dezelfde 'how-to's voor alle cilinders, dat wil zeggen bij elke cilinder(dus ook de 38,4 ) krijg je dezelfde timing aangeraden.

Volgens mij was de simo cilinder rond de 190 graden uitlaatopening, misschien dat de 100cc uitlaat hiermee wel een staande golf produceert? Zou misschien wel die dikke boost in de hoge toeren verklaren.

Die staande golf is zo'n beetje het droomscenario van de tuner he
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#135072   20:52 04-12-07 GMT    
Goed dat je het zegt Edjuh ! Helemaal vergeten die Simo's en Sprocatti's

(Heb je btw poortmap van die Simo, of ergens poorthoogtes op blaadje gekrabbelt ?)
Gebruiker Bericht

stutje
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
40 posts
Renswoude(UT) Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50cc orgineel
Carters : orgineel
Carb. : 13 / 13
Poelie : Variomatic 90mm
Uitlaat : Leo Hm
Krukas : Orgineel
Snelheid : 45/50
Brommer : Citta

Meer...
#137894   15:48 22-12-07 GMT    
wat betekend tdc?
Ik neem aan, voor onderste dode punt?

Ik ken namenlijk alleen, odp en bdp. Onder- en bovenste dode punt.

Ik heb eens zitte lezen, en die snorkurkassen zijn dus 10x niks..
Ik ga denk ik ook eens met een krukasje aan de gang.
Gebruiker Bericht

Herr FlicK
Webmaster + Mod.
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
10243 posts
Thailand Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 47,8mm DEPS (Tuned)
Carters : Reedvalve kickstart
Carb. : 19mm
Poelie : Polini + Fox Clutch
Uitlaat : 27mm Proma CC
Krukas : Vollewang-Kickstart
Snelheid : 99.4km/h
Brommer : Ciao

Meer...
#137896   16:06 22-12-07 GMT    
Working / staying in Thailand
Gebruiker Bericht

erwinko
Pro acces
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
1484 posts
avenhorn Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 70 Athena (43mm)
Carters : elec getuned voor Athena
Carb. : 13 / 13
Poelie : Variomatic 90mm
Uitlaat : PROMA CANNON
Krukas : yasil race
Snelheid : 80 voor de wind
Brommer : Citta

Meer...
#137897   16:14 22-12-07 GMT    
TDC is top death center oftewel bovenste dode punt

BDC is bottom death center oftewel onderste dode punt


Gilera Citta___________________________Honda NSR
Gebruiker Bericht

Naad
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
311 posts
Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50cc std.
Carters : std.
Carb. : 15mm
Poelie : 2-Speed
Uitlaat : Proma GP
Krukas : std.
Snelheid : 60 @ GPS
Brommer : Anders

Meer...
#167872   15:33 14-05-08 GMT    
Ik zie dat die 'hap' bij de bromkruk anders is,
maar wat is het verschil nou echt als je in technische termen praat?
Tomos. :')
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#167873   15:36 14-05-08 GMT    
Inlaat opent later dan snorkruk
Inlaat sluit later dan snorkruk
Inlaat staat ong evenlang open als snorkruk
Gebruiker Bericht

Naad
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
311 posts
Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50cc std.
Carters : std.
Carb. : 15mm
Poelie : 2-Speed
Uitlaat : Proma GP
Krukas : std.
Snelheid : 60 @ GPS
Brommer : Anders

Meer...
#167885   16:10 14-05-08 GMT    
Dankje

Binnenkort belt de brommerzaak waarschijnlijk weer over mn velgen,
dan zal ik even langsgaan
Tomos. :')
Gebruiker Bericht

peter139
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
797 posts
Groningen Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : home made polini 46mm L.C.
Carters : malossi reedvalve bewerkt
Carb. : 19mm
Poelie : Vario Polini + 100mm
Uitlaat : Malossi too bad 22mm
Krukas : racekrukas merk DR
Snelheid : 145
Brommer : Ciao

Meer...
#167917   18:03 14-05-08 GMT    
oke mooi allemaal in theorie. Zijn bepaalde setups ook getest dan?

Waarom is een membraamcarter dan zoveel sneller als een 'normale' inlaattimingcarter?

Ik zal mijn blokje eens meter voor de gein
-carter zoals arvidW
-Racekrukas van dr
Gebruiker Bericht

Edjuh
Ex-moderator
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7685 posts
Amsterdam Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43 Olympia
Carters : mix bewerkt
Carb. : 13 / 13
Poelie : 80
Uitlaat : Giannelli city
Krukas : mix
Snelheid : `55
Brommer : Bravo

Meer...
#167945   20:01 14-05-08 GMT    
Membraancarters hebben een grotere inlaat, en geen inlaatbeperking in de vorm van een afsluitende krukas, een membraan staat net zo lang open als er onderdruk in het carter is.

Maar met gewone blokjes kan je ook een mooie 80-90 halen.
Gebruiker Bericht

hansieb
Moderators
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
12587 posts
Groningen Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm polini AC
Carters : Kickstart standaard
Carb. : 12 / 12
Poelie : 55
Uitlaat : Gianelli Citypower CIAO
Krukas : Standard kickstart
Snelheid : 1.4kw 65 km/h
Brommer : Super Bravo

Meer...
#170924   20:10 28-05-08 GMT    
Ik rijd nu met een arvidw berekende krukas en ik moet zeggen JEZUS wat een snelheid




- 43mm DR evo nieuw met 42mm Pinasco kop
- Mix carters geveild met 13mm inlaat
- ArvidW berekende krukas ( brom kickstart krukas )
- Pully 70 met 1:6,5 vertanding
- Proma circuit

Hij loopt dik 80+ echt bruut hard! Onderin is er ook nog zat, boven in bergen met toeren.

Ik gok dat die 85km/h vol gas gaat. Ik rijd met gemak naast een 80km/h weg.

Thx arvidje dit loopt echt super rap!

ArvidW: Dit was wat ik Hans aan heb geraden:
Citaat
ArvidW :
Hierbij de maten voor je BROMkrukas:

Lijkt je inlaat op die van Tonni (uit de howto)
- 11.5mm van open kant
- 5.0mm van sluit kant


Lijkt je inlaat op die van mij (uit de howto)
- 9.0mm van de open kant
- 2.0mm van de sluit kant


Dit bericht is aangepast door ArvidW (21:28 02-12-08 GMT, geleden)
Gebruiker Bericht

Quest
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
496 posts
Brabant Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : DR EVO 70cc met Malossi HD kop
Carters : Electronisch Kick Tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Ninja Usine
Krukas : Kick Tuned
Snelheid : 80
Brommer : Citta

Meer...
#170990   09:28 29-05-08 GMT    
wat is de spoelpoort timing van een 43mm DR Evo ?

en nog een vraag.. ik ga een nieuw blok vijlen..

maar als ik die gevijld heb hoe moet ik dan de timingen berekenen zoals jij helemaal in het begin al had gedaan voor die speedengie, tonni's carter en je eigen carter?
klik > < klik
Gebruiker Bericht

hansieb
Moderators
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
12587 posts
Groningen Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm polini AC
Carters : Kickstart standaard
Carb. : 12 / 12
Poelie : 55
Uitlaat : Gianelli Citypower CIAO
Krukas : Standard kickstart
Snelheid : 1.4kw 65 km/h
Brommer : Super Bravo

Meer...
#170997   10:14 29-05-08 GMT    
Arvid een paar roebels geven , of zelf goed kijken hoe en wat eraf moet.

Timingen weet arvid denk ik wel.
Gebruiker Bericht

Quest
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
496 posts
Brabant Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : DR EVO 70cc met Malossi HD kop
Carters : Electronisch Kick Tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Ninja Usine
Krukas : Kick Tuned
Snelheid : 80
Brommer : Citta

Meer...
#171068   17:34 29-05-08 GMT    
als ik mijn carter vergelijk met dat van tonni kom ik op de volgende berekening

mijn carter
- Inlaat staat 163gr open
- Inlaat opent 112gr voor TDC
- Inlaat sluit 50gr na TDC

timing van cilinder poort 120.85

dus ik wil:

126 voor tdc openen
60 na tdc sluiten

14 grade eerder open
10 grader later sluiten

oftewel
9 mm open eraf
6 mm sluit eraf


ArvidW
Dan snap ik alleen niet waarom Polini met zijn tuning jou juist de inlaat super vroeg laat openen


als jij zegt dat hij 10 grade eerder open moet dan zeg jij het nog erger dan polini.. want dan moet er meer dan 10mm af..
dus als ik het goed begrijp kan ik beter 5 grade eerder openen en ongeveer rond 60 grade sluiten voor het beste resultaat met hoge toeren (heb vario)

Dit bericht is aangepast door Quest (19:28 29-05-08 GMT, geleden)
klik > < klik
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#171106   20:54 29-05-08 GMT    
Nope, polini raad 15-5 aan, met 10graden gelijktijdige spoelpoort en inlaatopening zit je op 11mm in jouw geval.

Ik zou voor 130-60 gaan, 11-6mm dus zo ongeveer.
Gebruiker Bericht

Quest
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
496 posts
Brabant Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : DR EVO 70cc met Malossi HD kop
Carters : Electronisch Kick Tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Ninja Usine
Krukas : Kick Tuned
Snelheid : 80
Brommer : Citta

Meer...
#171114   21:20 29-05-08 GMT    
dankje

ja ik dacht dat polini 10-5 was.. vandaar dat een ratio van 10 grade mij teveel leek..
11-6 it is bedankt

owja ArvidW heb je al ooit naar de timming van een race krukas gekeken? ben wel benieuwd hoe die dan is.. (ja ik weet het, dinge breke zo af)
klik > < klik
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#171115   21:24 29-05-08 GMT    
Heb er 2 bekeken, waren allebei combi tussen brom en snorkrukas.

123-51 in jouw geval dus zo ongeveer. Owja, pinasco heb ik ook nog bekeken maar dat is maar een vaag geval
Gebruiker Bericht

Lowie
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
683 posts
Bergen op Zoom Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm Malo *DEPS*
Carters : Elec., 2x13/13
Carb. : 13 / 13
Poelie : Vario Malossi + 90mm
Uitlaat : Scoot aangepast
Krukas : Pen 12 AW
Snelheid : +/- 80
Brommer : Si

Meer...
#171686   18:25 02-06-08 GMT    
Een mooie how-to.

Maar als ik het goed begrijp is het berekenen en tunen van je std. krukas op deze manier dus eigenlijk beter als op bijvoorbeeld de polini of malossie manier of als het kopen van een racekrukas? omdat dit op je eigen blok is afgestemd!

benieuwd naar de reacties.

MVG Lowie
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#171692   18:38 02-06-08 GMT    
Ja, imo wel Al is nooit echt met testbankresultaten aangetoond dat mijn manier beter is dan die van Polini. Wel blijkt in de praktijk dat blokjes met een berekende kruk goed kopen, goeie trekkracht en hoge top.
Gebruiker Bericht

qbics
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
3 posts
eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder :
Carters :
Carb. :
Poelie :
Uitlaat :
Krukas :
Snelheid :
Brommer :

Meer...
#191980   08:37 04-10-08 GMT    
ik lees veel dat je beter met een bromkruk aan de gang kunt gaan maar volgens mij kan je ook heel goed een snorkruk gebruiken om te tunen. het open gedeeldte is namelijk al wat vervroegd en bij het sluiten moet er alleen wat meer weggehaald worden.
is dit het enige verschil of zit er ook nog een verschil in het balanswiel van de krukas?

hieronder heb ik de foto's van de brom-en snorkruk in het begin van deze topic over elkaar gephotoshopt waardoor je het verschil kan zien.

gr qbics.

Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#191981   08:48 04-10-08 GMT    
Snorkruk geeft in een speedengine al een te vroege inlaatopening, aangezien je niets bij kunt fresen is een bromkruk de juiste keuze.

Voor een gevijld carter kom je wel vaak uit met een snorkruk, maar niet altijd.
Gebruiker Bericht

qbics
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
3 posts
eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder :
Carters :
Carb. :
Poelie :
Uitlaat :
Krukas :
Snelheid :
Brommer :

Meer...
#191985   09:57 04-10-08 GMT    
ik heb hier nog een 70cc malossi liggen of een 65cc polini. dit komt dan met een 13/13 carb, een malossi luchtfilter, leovinci uitlaat en een 70 milimeter poelie. dan moet ik met een snorkruk en een gevijlde carter toch wel uitkomen?

gr qbics.
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#191986   10:11 04-10-08 GMT    
Kan je niets beloven, alleen als je het berekent weet je het zeker... (maar ik verwacht dat het wel lukt)
Gebruiker Bericht

qbics
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
3 posts
eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder :
Carters :
Carb. :
Poelie :
Uitlaat :
Krukas :
Snelheid :
Brommer :

Meer...
#191998   11:40 04-10-08 GMT    
ik zal van de week eens gaan meten en reken. kijken of het luk met de snorkruk. wat me wel opvalt is dat er voor de inlaatopening niets berekend hoefd te worden. maar wanneer je hieraan gaat vijlen dan verander je toch ook de timing?

gr qbics.
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#192006   12:18 04-10-08 GMT    
Wat je eigenlijk doet is:
- Totale openingsduur bepalen aan hand van richtwaardes (voor cilinders kleiner dan 43mm neem ik andere waardes)
- Timing van inlaat openen bepalen aan hand van spoelpoorttiming
- Timing van inlaat sluiten bepalen aan hand van inlaat openen timing en totale openingsduur

De berekening is geen absoluut iets, dat is ook niet mogenlijk tenzij je heel je blok 3D cad gaat tekenen en heel de werking ervan gaat simuleren. Berekening geeft indicatie hoe krukas ongeveer getuned moet worden, en deze indicatie ligt in mijn ogen dichter bij het optimale dan de 15-5 die polini aanraad voor willekeurig welke cilinder en carter.
Gebruiker Bericht

Piet30
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
1132 posts
Lindlar Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50mm Parmakit
Carters : Sprocatti Evoluzione
Carb. : 24mm
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Roost
Krukas : 46mm stroke
Snelheid :
Brommer : Ciao

Meer...
#192747   16:07 08-10-08 GMT    
wow, what a great how to do

I just skimmed everything and find out that I understand more and more your language.

One thing is not clear for me. Could you tell me what a Brom Krukas and what a Snor Krukas is?
In what engines could I find this Kurbelwellen?


cu,Ralf
www.elo-mo-bike.de
Gebruiker Bericht

TimoO_
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
4750 posts
Maastricht Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm DR evo
Carters : Speedengine me Pinasco wiel
Carb. : stinkend naar benzine
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Proma circuit
Krukas : ori
Snelheid : soms 0 en soms harder
Brommer : Ciao

Meer...
#192771   17:20 08-10-08 GMT    
a "brom krukas" is a crankshaft thats mounted in an vespa engine thats mounted on a ciao 45km/h. ciao's which go 45km/h we call "brom-fiets" in Holland.

a "snor krukas" is a cranckshaft in an vespa engine mounted on a ciao 25km/h (snor-fiets), the timing on this crankshaft is different from a "brom krukas". these crankshafts have more power on low rev's becouse of the difference in timing.

I hope you understand.
Gebruiker Bericht

Bartusman
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
423 posts
Harderwijk Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50 DR
Carters : Cp bewerkt op DR
Carb. : 13 / 13
Poelie : 70
Uitlaat : Gianelli citypower
Krukas : Snorrrr
Snelheid : ?
Brommer : Citta

Meer...
#195992   09:11 27-10-08 GMT    
Als ik naar de berekening van Quest kijk zijn mij een paar dingen onduidelijk:
-Waarom is het op de berekening van Quest nodig om de timing van de cilinder te berekenen, deze zie ik voor de rest nergens terugkomen.
- Als je uitgaat van 1 van de 3 berekende carters, heb je dan dat berekenprogrammatje nog nodig? Als ik het goed begrijp niet.
- Welke getal van inlaat sluiten is het verstandigst op een bromkrukas? Het lijkt me dat je met die in het midden wel redelijk save zit als je niet te veel kracht onderin wil verliezen.
- Hoeveel km dat dit schelen op een snelle 43mm dr setup, km of 5 + beter optrekken?
Kan iemand mij dit ff uitleggen

In ieder geval thanks Arvid voor de Howto!
Gebruiker Bericht

TimoO_
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
4750 posts
Maastricht Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm DR evo
Carters : Speedengine me Pinasco wiel
Carb. : stinkend naar benzine
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Proma circuit
Krukas : ori
Snelheid : soms 0 en soms harder
Brommer : Ciao

Meer...
#195997   09:58 27-10-08 GMT    
Het is verstandig om de timingen van je cilinder eerst uit te rekenen omdat je daar dan rekening mee kan houden met je inlaattiming. bv. als je een inlaatpoorttiming van 120 graden hebt sluit je inlaat op 180 - (120/2) = 120 graden voor TDC. je kan je krukas zo afstellen dat hij bv op 130 graden voor TDC opent en 175 graden later weer sluit, zo zal je redelijk veel koppel hebben. of je stelt hem af dat hij 122 graden voor TDC sluit, en 185 graden later weer sluit. zo zal je blok hogere toeren gaan maken.
het is vooral dat als je je krukas tuned, dat je blokje dan heel mooi gaat lopen. er gaat een mooier evenwicht ontstaan tussen optrekken en top toerental, die je zelf een beetje kan bepalen. afhankelijk van jou berekeningen kan hij of veel koppel krijgen, of een hogere top krijgen. hoeveel dit precies is kan ik je niet zeggen.

op je andere vragen wil ik ook graag antwoord geven maar wat bedoel je met 1 van de 3 berekende carters? welke zijn dat. en je derde vraag, welke "in het midden"?
Gebruiker Bericht

Bartusman
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
423 posts
Harderwijk Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 50 DR
Carters : Cp bewerkt op DR
Carb. : 13 / 13
Poelie : 70
Uitlaat : Gianelli citypower
Krukas : Snorrrr
Snelheid : ?
Brommer : Citta

Meer...
#196004   10:30 27-10-08 GMT    
Thanks man!
Met de carters bedoel ik die van Tonni Arvid en de speedengine.
Met in het midden bedoel ik de 55 van dit stukje:
Naar mijn idee sluit je inlaat:
- vroeg als hij 45graden na TDC al dicht zit
- op gemiddeld tijdstip als hij 55graden na TDC dicht zit
- laat als hij 65graden na TDC pas dicht zit.
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#196009   10:59 27-10-08 GMT    
Timing van een kruk in een carter bepaal ik door van het carter een foto recht van boven te nemen, deze in Autodesk inventor te laden en aan de hand van te foto wat hoeken te meten, wanneer je die hoeken hebt en de timingen op van de krukas kun je de inlaattiming bepalen.

Aangezien dit mij een beetje te ver gaat om in de howto uitgebeid uit te gaan leggen heb ik dit weggelaten en 3 voorbeeld carters uitgerekend.


Dat inlaat sluiten is meer als controle op de berekening, je inlaat vroeg openen geeft wat meer vermogen midden in je powerband, je inlaat laat sluiten geeft meer vermogen aan het einde van de powerband maar dan verlies je door de grote blowback op lage toerentallen wel veel vermogen. Vandaar dat je de inlaat dus niet te laat moet sluiten, maar met de meeste cilinders kom je met de berekening ruim binnen de grenzen uit.

Dit bericht is aangepast door ArvidW (11:04 27-10-08 GMT, geleden)
Gebruiker Bericht

Wausie
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
194 posts
Veenendaal Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Polini 46 mm
Carters : Polini Speedengine
Carb. : 15mm
Poelie : 65
Uitlaat : Simonini Calibrata
Krukas : Top Racing (std)
Snelheid : 71,2
Brommer : Citta

Meer...
#196014   11:37 27-10-08 GMT    
Op zich nog best een ingewikkeld verhaal zo'n krukas tunen, heb even een tekening gemaakt van de cilinder en snorkruk waar ik nu mee bezig ben.

De spoelpoorten staan dus 109,11 graden open in deze cilinder (Olynpia 43 mm).
Ze sluiten en openen 125.45 graden voor en na TDC.
Als uitgangspunt heb ik Arvid's carter genomen. Inlaat opend dus 127 graden voor TDC en sluit 45 graden na TDC

Als ik aanhoud dat de spoelpoorten en inlaat tegelijkertijd maximaal 10 graden open mogen staan dan zou ik de inlaat moeten laten openen op 135.45 graden voor TDC en weer laten sluiten op 135.45 na TDC. Alleen dan is de totale inlaat periode bij elkaar 135.45*2 = 270.90 graden. Minstens 80.90 graden teveel want het gaat hier om een pully blok.

De krukas moet vooral getuned worden voor de hogere toerentallen. Ik heb 190-172 = 18 graden te verdelen. Dacht dat dit het beste was:

Inlaat opend 130 graden voor TDC
Inlaat sluit 60 na TDC
Inlaat staat dus 190 graden open

Oja let niet op de verhoudingen in de tekening want die kloppen niet helemaal, datgene wat in rood is aangegeven zijn de timingen als de krukas bewerkt is. Kan Arvid of iemand anders die er veel verstand van heeft even kijken of dit ongeveer klopt wat ik uitgerekend heb?


Dit bericht is aangepast door Wausie (11:47 27-10-08 GMT, geleden)
Gebruiker Bericht

ArvidW
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
7410 posts
Eindhoven Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Original (AW50-4t)
Carters : Original tuned
Carb. : 13 / 13
Poelie : Malossi + Fox Clutch
Uitlaat : Leovinci CC modified
Krukas : Original tuned
Snelheid : 80kph GPS
Brommer : Citta

Meer...
#196020   12:10 27-10-08 GMT    
Prima (Aangezien berekening deels op inschatting en gevoel berust is berekening voor dezelfde cilinder bij iedereen iets anders, ik zou vanwege laagtoerigheid van olympia voor 133-55 zijn gegaan maar jouw timingen zijn ook prima)
Gebruiker Bericht

Wausie
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
194 posts
Veenendaal Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Polini 46 mm
Carters : Polini Speedengine
Carb. : 15mm
Poelie : 65
Uitlaat : Simonini Calibrata
Krukas : Top Racing (std)
Snelheid : 71,2
Brommer : Citta

Meer...
#196039   14:47 27-10-08 GMT    
Okeej dan ga ik vandaag nog de krukas bewerken. Egt een super How-to dit.

Miss dat de timingen 55-133 idd nog iets beter zijn. Jongen waar ik dit voor doe heeft er een citypower onder, dus de hoge toeren kan die zoiezo al niet zo goed kwijt. Daarnaast wil die niet te hard gaan. 55-133 word het dus.

Iemand een idee waarmee je die krukas het beste kunt berwerken? Ben net langs een bedrijf geweest, en die vroegen er 50 voor. Mooi niet dus.
Gebruiker Bericht

TimoO_
Donateur
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
4750 posts
Maastricht Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : 43mm DR evo
Carters : Speedengine me Pinasco wiel
Carb. : stinkend naar benzine
Poelie : Vario Malossi +100mm
Uitlaat : Proma circuit
Krukas : ori
Snelheid : soms 0 en soms harder
Brommer : Ciao

Meer...
#196056   15:55 27-10-08 GMT    
dremeltje en een goede slijptol
Gebruiker Bericht

noellke
Members
Stuur een PM Stuur een PM
Whitelist


Online status
135 posts
nederweert Klk op de plaats voor kaart

Cilinder : Malossi 46.5
Carters : Speed engine
Carb. : 16mm
Poelie : 80
Uitlaat : Simonini Racing
Krukas : Dmp
Snelheid : 79 km/h
Brommer : Ciao

Meer...
#196068   16:33 27-10-08 GMT    
ff vraagje he, met een dr evo met 130-60 en je krukas gefreesd op 11-6 bereken je dat dan op ori carter of gevijld?
GO FAST GO HARD
Volgende pagina > 1 < [2] [3] [4]