Vespaatje

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 603)
  • Gebruiker
  • #808169

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Het probleem is opgelost!!
    Zojuist een slang op de inlaat gezet, hier lijkt geen lucht te lekken. Bougie schoongemaakt, daarna startte de brommer makkelijk met sproeier 54. Zojuist hebben we sproeier 56 geplaatst en een paar kilometer rondgereden (uiteraard voor de avondklok). Deze sproeier lijkt gevoelsmatig iets aan de grote kant, zie hieronder een foto van de bougie.

    image

    #808145

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Misschien wat hoger met de sproeier 58-60-62-64 Gr. Wim.

    Zelf heb ik eenzelfde blok met doorgetrokken poorten in het carter, deze heeft sproeier 54 en verzuipt daarmee. Bij het mixblok van bovenstaande post heb ik sproeier 58 ook geprobeerd, starten was onmogelijk.

    Mvg
    Jeroen

    #808136

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Stationair lopen is geen enkel probleem na het starten, echter start de brommer pas bij hard rennen. Bij warme motor slaat het blok soms wel snel aan, soms ook niet. De benzinekraan staat netjes dicht als er niet gereden word. Zojuist even geprobeerd te starten met de benzinekraan dicht, dit heeft geen positief of negatief effect op het starten.

    Mvg
    Jeroen

    #799712

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Ik zet in op hooguit 50 km/h

    Mvg
    Jeroen

    #799696

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Hallo,

    Ik heb reeds eerder een brommer omgekeurd naar snor. Hierbij wordt naast de snelheid nog op een aantal andere aspecten gecontroleerd, te weten:
    – kenteken + framenummer
    – snelheid 25 km/h
    – verlichting
    – remmem
    – banden (droogtescheuren en profiel)
    – bloknummer (wordt gecontroleerd ivm diefstal)
    – geluid uitlaat
    – toeter/bel

    Het is gewoon mogelijk om met een ander blok naar de keuring te gaan. Je kunt de Ciao langzamer laten gaan door:
    – origineel blok
    – kleine(re) carburateur
    – kleine uitlaat (eventueel voorzien van een ring)
    – grote(re) poelie
    – snornaaf

    Naast deze mogelijkheden kan ik je nog adviseren om de carburateur ietwat rijk af te stellen en voorafgaand aan de keuring voldoende testritjes te maken.

    Mvg
    Jeroen

    1
    #799512

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Hallo Vincent,

    Ik zal even het verlossende antwoord geven:
    Wat jij hebt gedaan is niet goed!

    Je hebt een begrensd carter waar enkel cilinder in passen met een kleinere diameter (45mm dacht ik). Je kunt een begrensd carter herkennen aan de 23,5mm uitlaatpoort die de originele cilinder heeft.

    Je opgevoerde blok is sloom, omdat je een cilinder erin geperst hebt met als resultaat waarschijnlijk valse lucht (al dan niet erger). Dit is op te lossen door het gehele blok uit met beleid te demonteren en opnieuw op te bouwen.

    Als het blok uit elkaar is kun je met een schuurrol om en nabij 1mm wegschuren op de plaats waar de cilinder komt, zo wordt de diameter in het carter groter en passen er grotere cilinders in. Deze werkzaamheden kunnen eventueel door iemand anders uitgevoerd worden. Een cilinder hoort altijd soepel in het carter te passen!

    Mvg
    Jeroen

    #798932

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Is de sproeier niet te groot of te klein?

    #797433

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Hoi Marijn,

    Ik heb wel een stappenplan voor je.
    1. Controleer of alles juist is aangesloten. Er komt zwarte slang uit je achterspatbord die naar je oliepomp loopt. Aan de oliepomp zit een dunne doorzichtige slang die naar de aansluiting op het carter gaat (voor je carburateur).
    2. Kijk of er olie in de tank zit, dit kun je aan de niveau-meter zien aan de linkerkant van de achterdrager.
    3. Kijk of er nergens een lekkage van olie is, anders heeft rijden met de olietank geen zin.
    4. Als je de zwarte slang lost haalt bij de oliepomp zou de olie vrij snel eruit moeten lopen.
    5. Daarna kun je de kleine slang los halen van het blok en kijken of deze ‘vol’ zit met olie. Hier loopt de olie niet uit tenzij dat de motor aan staat. Als er geen olie in de kleine slang zit kun je concluderen dat de olie niet doorstroomt.

    De meeste oliepompjes werken gewoon, als je bovenstaande hebt gecontroleerd kun je er eigenlijk van uit gaan dat het Mix-gedeelte werkt.

    Mvg
    Jeroen

    #797249

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    je hebt een krukas met volle wang nodig

    Dat is niet persé nodig, wellicht wel beter. Zelf rij ik met een originele snorkruk.

    Mvg
    Jeroen

    #797246

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Dankjewel ja het is zeker duur😂

    Hou in de gaten dat je nog een aantal onderdelen nodig hebt naast het kleine carterdeel (€120 ex verzend). Onderstaande zijn geschatte prijzen:
    – Malossi membraan €60
    – Carburateur 19/21/24/28mm €100
    – Luchtfilter €20
    – Sproeiers en naalden €30
    (- Dikke uitlaat voor optimale prestaties €50-€150)

    Mvg
    Jeroen

    #797243

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Hieronder 2 links, de eerste gebruik ik zelf. Het is wel prijzig om een zij-inlaat op te bouwen 🙄

    Klik

    Klik

    Mvg
    Jeroen

    #796815

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Die heb ik hier liggen, wel zwart gespoten.

    Mvg
    Jeroen

    #796814

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Alleen als het koud is. Eenmaal opgewarmd start de brommer makkelijk en rijdt deze prima.

    Ik heb in totaal máár 8 blokjes in eigen bezit en nog een stuk of 8 brommers in onderhoud. Van deze brommers heb ik zelf een 50cc DR blok en deze brommer met eenzelfde probleem. Wel beiden een mix-carter.

    Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de oorzaak…

    Mvg
    Jeroen

    #796768

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Ik verwijs je graag door naar onderstaande pagina:
    Variomatic

    Mvg
    Jeroen

    #796767

    Vespaatje
    Topic starter
    Berichten: 635

    Heb je niet een andere carburateur liggen? want de spree bar van een 12/7, is niet hetzelfde als van een 12/10, las ik laatst ergens.

    Ik heb deze eens vergeleken, op het oog zien de spraybars er hetzelfde uit. De openingen zijn even groot en zitten op dezelfde hoogte. Tussen een imitatie 13/13 en 12/10 of 12/7 zie ik wel verschil in de spraybar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 603)