Achternaaf revisie van vario

Let op! In deze how-to worden de lagertjes er met een hamer ingetikt. Dit is sterk af te raden, in plaats daarvan moet je ze erin persen met bijvoorbeeld een bankschroef.

Bij deze de HowTo voor het plaatsen van de Malossi vertanding en tegelijkertijd de revisie van de vario naaf!

Voor je eraan begint adviseer ik nadat de naaf open is en voor je het uit elkaar haalt, dat je even goed kijkt hoe het in elkaar zit.. de volgorde van asjes en de ringetjes en de lagertjes enzo.. puur zodat je het principe snapt.

Wat je nodigt hebt is dit allemaal:

  • de vario naaf en deksel natuurlijk
  • revisie set, of:
    • 5x BK 0912 B
    • 1x BK 1512 B
    • 1x HK 1312
    • 1x HK 2012
    • keerring 13x22x4
    • keerring 20x30x5
    • Je oude schimringen kan je hergebruiken
  • malossi vertanding set
  • nieuwe naaf olie

Je begint natuurlijk met het demonteren van het wiel en los halen van de naaf uit het wiel.
Tap alle oude naaf olie uit de naaf en schoef de 4 boutjes van de deksel los.

Vervolgens zie je je vario vertanding zitten, deze kun je er direkt uit halen. Nu ben je al zover gekomen als de bovenstaande foto.

Wat je als als enige van je standaard vertanding moet bewaren is de dikke lange as ( aandrijf as ) en de veer ( staat op de foto ook hierboven ).

Nu beginnen we met de revisie.. dus het verwijderen van de oude lagertjes en vervangen voor de nieuwe!
Eerst haal je natuurlijk de oude keerringen eruit.

Pak een hamertje en begin secuur met het uittikken van de oude lagertjes.. sommige gaan makkelijker dan de andere.. sla de lagertjes van binnen naar buiten, maar dat spreekt wel voor zich als je het eenmaal voor je hebt liggen. 😉

op de foto zie je dat we dat deden met behulp van dopjes uit de doppenset. Nummer 8,
13 en 17 zijn mooi passende. Let op dat je goed recht en secuur blijft tikken!

Dit karweitje doe je dus bij de naaf en bij het deksel, totdat het er zo uitziet:

Lekker leeg dus, ga vervolgens de boel even knap schoonmaken. Wij gebruikten power cleaner uit de spuitbus.

Als dit allemaal mooi schoon is, ga je beginnen met de nieuwe lagertjes plaatsen.. dit doe je dus weer met het hamertje en de passende dopjes uit de doppenset.

We beginnen gewoon bij de lange as waar de achterkoppeling op komt en werken zo ook de andere 2 assen af, en dan nemen weer eerst de naaf zelf. daarna de deksel (aan elke kant een lagertje natuurlijk die de assen klemt)

Je tikt het lagertje er voorzichtig in, maar niet tot het einde..dus dat ie net niet vlak zit. Dan pak je die lange as en kijk je ter controle hoe hij in het lagertje valt, eerst zonder ringetjes en daarna met. Afhankelijk van hoe soepel of zwaar het draait tik je het lagertje iets dieper of tik je hem iets terug als je te ver was gegaan.

Belangrijk is ook dat je niet denkt: het loopt net iets te zwaar, dus tik ik gewoon even op de as. Hiermee loop je het risico dat je de achterkant van het lagerhuis eruit slaat (dan is je lager stuk en je naaf lek).
Dus altijd gewoon met het hulpstukje tikken op het lagertje.
Zolang je het maar SECUUR blijft doen!

Nu dus bij de deksel pak je het lagertje en sla je hem erin. Net zoals op de bovenstaande manier, maar sla dus niet te ver. Pak vervolgens de naaf en de deksel met de as erin en controleer of er veel speling tussen zit. Op deze manier ben je dus bezig de as af te stellen op speling. De speling kan je onderzoeken door aan de asjes te voelen of door even te rammelen natuurlijk . (bij duidelijk gerammel moet je het lager iets dieper stellen (tikken).

Een klein beetje speling mag want het mag niet te stroef lopen. Controleer dus wel met ringetjes ertussen.

Werk op deze manier alle 3 de asjes af, maar blijf steeds controleren op de speling tussen de asjes en de lagers en controleer dus steeds zonder en daarna m�t ringetjes!

Uiteindelijk moet het er zo uitzien als je de asjes er mooi in hebt.

Druk vervolgens de oliekeerringen erin:

Hier zijn we aangekomen bij het ��n na laatste deel van de montage, nu moet je goed opletten. Wat je moet doen: zet de as eerst inelkaar (ring, veer, ring, tandwiel). Zet de as in de kast en duw hem volledig naar beneden, en zet de as dan zo diep mogelijk vast in de bankschroef.
Plaats nu ook de andere as(sen) en ring(en) en plaats het deksel. Trek nu de kast (terwijl de as nog gewoon ingeklemd zit) omhoog en draai een beetje heen en weer.
Met een beetje geluk hoor je nu een klikje. Dat is de rand van de veer die net over het randje valt nu.
Dat komt eigenlijk alleen maar omdat daar geen rond kantje aan de as zit, waardoor de veer rand er net tussen blijft steken.

Nu ben je aangekomen bij het laatste gedeelte.. het grootste tandwiel plaatsen. Ga even na of je een Fietsstand hebt op je vario naaf. Dit is wel het geval in onze how to voorbeeld. Het is met een fietsstand van belang dat je het grote tandwiel “andersom” monteert!
Je hebt een kant waar “malossi” op staat en een kant waar niks op staat ( aan die kant waar het niet op staat is de rand dikker waar de fietsstand-mechanisme op steunt) . Als je dus fietsstand hebt moet je het malossi woord dus niet naar je toe hebben. Dit hebben wij op onderstaande foto verkeerd gedaan en dat resulteert in dat het je vertanding kan slopen! Let hier goed op!


Let dus op als je fietsstand hebt dat je het malossi woord dan naar de onderkant hebt! Dus niet zo!

Heb je geen fietsstand zoals de meesten van ons dan maakt het eigenlijk niet uit hoe je het tandwiel doet!

Als allerlaatste pak je de pakking en leg je hem er goed op.. en schuif je het deksel eroverheen.. Voorzichting en blijf kijken of het goed blijft gaan met de lange dikke aandrijfas en de veer die erop zit. En draai dan alle moertjes vast!

Als alles goed gegaan is heb je nu een mooie, goed gereviseerde malossi naaf..Voel ff of alles soepel draait.. schrik niet als dit niet meeen het geval is want het moet ook even inlopen op elkaar!
De naafolie: De naaf moet zover gevuld worden met olie, dat het er via de vulplug net wel/niet weer uit komt lopen als je de naaf rechtop houdt!
(rechtop is dus de positie van de naaf zoals hij ook in de brommer gemonteerd zit).

Dus naafolie erin gieten en daarna monteren in het wiel en voorzichtig proberen te gaan rijden.

Als allerlaatste wil ik vermelden dat je dus geen ringetjes weg moet laten zoals eerder wel eens gezegt is op de site. Succes ermee!!!

how to door : Herr Flick en Mike

Herr Flick : uitvoering how to
Mike : foto’s en opsteller how to