Contactpunten vervangen zonder blok demontage

Deze howto is gebaseerd op ervaring die ik heb opgedaan met contactpuntenblokjes.
In plaats van eerst het blok te demonteren van de Vespa en dan ook nog eens het vliegwiel e.d. eraf te halen, is er ook een manier waarbij dit niet hoeft. 

Ik had geen cp model onder de Citta om dit te demonstreren maar dit gaat met het blok eronder net zo makkelijk, daarom deze uitleg vanuit de bankschroef.

Als je de handigheid erin hebt, kan dit binnen 10 a 15 minuten gebeuren.
De 2 zijkappen moeten uiteraard gedemonteerd zijn.

Benodigdheden zijn een platbektang en een platte schroevendraaier, bij voorkeur magnetisch.

We beginnen met het vliegwielrubber. (als je die er nog op hebt zitten tenminste)

De te vervangen contactpuntjes zijn nu zichtbaar.

Let hierbij goed op de positie van de puntjes, dit komt later in het verhaal nog van pas.

Daarna demonteer je de 2 schroefjes die de bedrading en cp’s op zijn plek houden, zorg hierbij dat je secuur te werk gaat, als je je schroefje kwijtraakt in het carter kan de boel alsnog uit elkaar, al komt dit in de praktijk weinig voor.

Dankzij de magneet van het vliegwiel blijft het schroefje meestal wel op zijn plek, wil je op safe spelen, kan je de laatste gangen met de platbektang eruit draaien en heb je je schroefje daar waar je hem wil hebben.

Met de platbektang kan je vervolgens je contactpuntjes pakken zoals is afgebeeld op de foto.

De truc is om deze iets op te liften, en hem als het ware 90 graden te kantelen (met beleid i.v.m. bedradingen) zodat deze precies door het gat kan. 

De oude puntjes zijn er nu uit.

Kijk hierna goed of alle bedrading op zijn plek zit, met name die onder de cp’s lopen, en uiteraard de 3 aansluitdraden op de cp zelf.

Als dit allemaal goed is kan je beginnen met de montage van de nieuwe contactpunten.
De stappen die nu volgen zijn terugwerkend op de stappen die we net behandeld hebben,

Je pakt de contactpunten..

en draait deze als het ware er weer in, ga niks lopen forceren! dit kan je je puntjes kosten, met name de nok van de puntjes. Laat de puntjes het werk doen.

let hierbij goed op de eerdere positie van de punten toen deze er nog goed in zaten



De contactpunten zitten nu op zijn plek.

De 2 schroefjes weer monteren waarbij je goed op de 3 te monteren draadjes let.

je bent er nu bijna 🙂

Je hoeft alleen nog even de puntjes af te stellen en het vliegwielrubber te monteren. (als je die al hebt)