Zwiers z’n brommers

Home Forums Perso’s Projecten Zwiers z’n brommers

This topic contains 174 reacties, has 27 deelnemers, and was last updated by R.Zwiers 4 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 175)
  • Gebruiker
  • #499634

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Mannen.

    Zie hier mijn Rebel met dubbele carb. Power to spare, maar het zelfde probleem als bij de zelf gemaakte splitter doet zich voor.
    Het is nu al wel iets beter als eerst.

    Filmpje voor het verhaal.
    Filmpje

    Zoals te zien heb ik nu het 2 gaskabels systeem gemaakt. De normale inlaat heb ik op de decompressie en de zij inlaat op het hand gas.

    De normale inlaat:
    13/13 carburateur @ 70. Ik heb de stationair schroef vervangen door een boutje om het gat goed dicht te krijgen zonder de gasschuif omhoog te duwen. Ook heb ik de veer iets uit gerekt zodat die de gasschuif sneller en strakker naar beneden kan duwen.

    Zij inlaat:
    16/16 @ 70. Eigenlijk niks aan veranderd sinds de laatste keer. Zit alleen in het gat waar de kabelchoke doorheen moet nu een boutje.

    Het probleem:

    In het eerste filmpje dat ik voor het eerst de 2 carbs er op had, kon je gas geven en dan zakte die vanzelf weer terug naar lager toerental. Dit is ook te horen op het filmpje.

    Maar nu.
    In het filmpje van deze reactie: Ik start hem en het stationair toerental is al tamelijk hoog, maar krijg dit niet omlaag. Ik geef gas met de zij inlaat. De toeren schieten omhoog zoals verwacht, maar wanneer je het gas weer los laat blijft het toeren tal heel hoog. De brom rijd uit zichzelf bijna weg zeg maar.
    Dan geef ik nog wat gas met de normale inlaat en dan schiet die weg ( niet helemaal volgens de planning :D). Maar weer als je het gas los laat is het toerental erg hoog. Blok is warm.

    Soms zakt die wel een beetje maar als je dan weer gas geeft blijft die weer hangen. Ik heb gekeken en de gasschuiven van beide carbs zitten helemaal dicht wanneer de kabels niet worden bediend.

    Iemand een idee? Want ik snap het niet meer haha.

    #499635

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 326

    Heb je niet gewoon valse lucht bij je 13mm?
    Verder kan ik alleen nog bedenken dat misschien de gasschuiven wat stroef zouden kunnen gaan bijvoorbeeld.

    No replacement for displacement
    #499637

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Dat zal kunnen idd, want had een gaatje gevijld in mn carter bij die inlaat bus.. Dicht gesmeerd met gun gum maar of dat houd. Maar niemand heeft nog gereageerd dus denk dat niemand een elektrisch carter over heeft..

    Maar kan dat de reden zijn dat je toeren zo hoog blijven hangen?

    Die gasschuiven heb ik idd gecheckt. Lijken goed te zijn..

    #499639

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Lijkt heel erg op een valse lucht probleem, zou uiteraard ook nog bij de keerring of deco vandaan kunnen komen! Je kan nog even proberen wat er gebeurt als je je vinger in de carburateur gaten stopt (zonder luchtfilter) dan zou hij uiteraard ook meteen uit moeten vallen.

    #499640

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Hee jos, goede dat kan ik idd even proberen. Morgen zal ik het hier laten weten.

    #499641

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Het lijkt wel of je de stationair schroefje de verkeerde kan opdraait.
    Het lijkt ook wel dat de rode gas kabel te strak staat, er moet speling in zitten.

    Heeft gum gum niet hitte nodig om uit te harden?

    #499279

    gileracitta.com
    Bijdrager
    Berichten: 443

    zevenenergie :
    Het lijkt wel of je de stationair schroefje de verkeerde kan opdraait.
    Het lijkt ook wel dat de rode gas kabel te strak staat, er moet speling in zitten.

    Heeft gum gum niet hitte nodig om uit te harden?

    Gun Gum Paste

    Ja dat klopt…volgens achterkant deksel…. hele nacht laten drogen…of stationair warm laten lopen wordt dan sneller harder.

    #499642

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Die kabel Zeven lijkt idd strak te zitten, maar als je in de carb kijkt dan sluit die wel netjes. Ik heb de kabel even zo los mogelijk gedraaid en zal straks even checken of dat wat uit maakt.

    Die stationair schroef heb ik idd ff mee zitten kutten. In het filmpje is die voorledig uit gedraaid en draai ik hem een stukje in om te laten zien dat er geen verschil in komt tot je die gasschuif naar boven begint te drukken.

    Ik zal straks om 0900 even starten en de kabel checken en om te proberen om de carbs dicht te drukken.

    Ik weet idd dat het hitte nodig heeft om uit te harden. Heb de fhön op hoogste stand er een 15 min op gehad. Hierdoor is het wel goed uit gehard voor dat ik het gemonteerd heb. Of het nou ook echt houd kan ik moeilijk zien. Wanneer ik er met een lamp in de inlaat schijn zie ik op de plek van het gaatje geen licht. Dus zou het dicht moeten zitten..

    #499643

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Edit:

    Oke getest:

    Eerst beide gaskabels los gehaald.

    Dan gestart ( koste erg veel moeite wat volgens mij al duid op lekkage ergens).

    Eerst de carb op de inlaat dicht gehouden. Toerental zakte nauwelijks.
    Daarna zij inlaat carb dicht gehouden, toerental zakte tot ‘normaal’stationair.

    Heb het ook nog even geprobeerd met de normale inlaat dicht met het stopje. Nog steeds waneer je de zij inlaat carb dicht hield duurde het heel lang voordat die begon te zakken en uit viel.

    Wanneer ik beide carbs dicht hield viel die wel uit. duurde wel even.

    Daarna deo tests gedaan.

    Met beide carbs:
    Wanneer ik spuit op het spruitstuk van de normale inlaat zakt het toerental iets.
    Wanneer ik spuit op het spruitstuk van de zij inlaat valt die bijna direct uit.

    Ik denk dus dat die nylonbus niet strak genoeg op het spruitstuk van de zij inlaat zit. Ik heb hem al goed strak aangedraaid.
    Maar wanneer je het boutje los hebt dan glijd die dr best makkelijk af. Het zit niet zo strak als ik gewend ben.
    Nu zit er in die carb geen rubberen afsluitring die je soms wel ziet zitten. Ik weet niet of die ringen er zijn voor deze carb. Kan het altijd vragen bij de brommerboer

    Nou heb ik eerder dit probleem opgelost bij een 13/13 die wat ruim over een belgen inlaat schoof door het brugje er tussen uit te vijlen zodat je hem strakker kan aan draaien. Ook zal ik het plattekop schroefje even vervangen door een imbus.
    Goed idee of zegt iemand, das echt het domste wat je kan doen.

    Het vreemde is wanneer ik alleen de 16/16 op de zij inlaat heb dat die dan redelijk netjes draait. Nog steeds wat hoog naar mijn zeggen en krijg hem ook niet lager. Bij de eerste start was het toerental nog wel te regelen met de 16/16 en de stationair schroef.

    #499644

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Dat brugje laten zitten! Het zorgt er voor dat de klem mooi rond blijft en hij gaat juist minder goed klemmen! Ik zou een stukje latoenkoper nemen, van de juiste lengte en dat er omheen wikkelen dat zorg voor een betere afsluiting.
    Het is ook zonde van die mooie carb.

    Probeer anders eerst even met kaarsvet of vet of zo iets, alle naden 1 voor 1 dicht te maken. Dat kan je er zo weer afvegen. en je weet dan precies waar het lekt.

    #499645

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik heb sterk het idee dat je 13/13 veel te rijk afgesteld staat.
    2 carburateurs is heel lastig afstellen.

    Je zou een doorkijk bougie kunnen overwegen dat maakt het afstellen kinderspel Eerst stel je hem af met 1 carburateur en vervolgens doe je de 2e er bij. en dan alle opties controleren, alle 2 half open enzovoort.
    Door dat je precies kan zien hoe de verbranding is valt alle onzekerheid daarover weg. Het kost iets van 40 euro meen ik maar het is wel kikke gereedschap.

    Ik heb het zelf nooit gebruikt maar voor deze toepassing lijkt het mij ideaal.

    Hier een link.

    http://www.kulsdom.be/colortune_bougie.html

    #499647

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Hoe zit het met de pakking tussen je carter en adapterplaat?
    Op de foto’s zie ik dat je een pakking tussen het spruitstuk en de adapterplaat hebt maar ik zie niks bij het carter.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #499648

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Zeven, Haha oke ik blijf dr vanaf. Ik vond het al zonde om zon dure carb te gaan vervijlen.
    Te rijk zal kunnen hoor, ik heb nog niet aan de sproeiers gezeten. Maar waarom het dan met alleen de 16mm carburateur ook zo hoog draait weet ik niet. Heb net geprobeerd met alleen de 13/13 op de normale inlaat en de zij inlaat carb er afgehaald en dat gat ff dicht gemaakt. Daarmee wou het blok ook nauwelijks lopen.

    Ik zal er eens een kleinere sproeier in draaien. misschien een 66 ofzo. Daarna eens kijken.

    Die bougie is wel echt super gaaf haha. Als me het echt niet lukt ga ik zeker zon ding bestellen.

    Javad, ik heb er wel een pakking tussen zitten. Zelf geknipt. Maar misschien is die niet zo jovol meer. Hoe dan ook wil ik het carter gaan vervangen voor een CP wat niet is dicht geplakt met gun gum 😀

    Ik hou jullie op de hoogte

    #499649

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 488

    Kun je het niet zo maken dat de 13/13 helemaal geen benzine doorlaat als je het gas dicht hebt? Dan kun je stationair fijn afstellen met de 16/16. Dit is uiteraard alleen een optie als niets anders werkt…

    #499658

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 441

    Vandaag even bezig geweest met afstellen. Heb in de 13/13 een sproeier 60 gedaan in plaats van 70.
    Blok ff goed warm gereden met de 13/13 op de choke. Blok even afgesteld met de 16/16.

    Vervolgens weer ff stukkie rijden en onder het rijden ff die 13/13 er bij in geknald. Tis was gaaf maar moet zeggen je heb eigenlijk alleen meer zon extra dikke boooaaaaaab geluid dan dat je er extra koppel bij hebt met het optrekken. Ook met beide carbs open merk je weinig verschil dan met alleen de 16/16 vol open.

    Wanneer je ergens stil staat of wat dan ook. De brommer draait met beide carbs open toch nog steeds hoog. Wat Zeven zei, je hebt natuurlijk 2x stationair. Ik heb nog even geprobeerd met een origineel lucht filter. Maar je zit nog steeds redelijk hoog in toeren als die niet op de choke staat. Ik denk dat ik hem nog wel beter kan ‘fine tunen’. Maar heb nu wel ondervonden wat Buxy zei.

    Is een dubbele carburateur te doen op de vespa

    Mijn conclusie

    Het maken van de zij-inlaat vond ik echt kicken. Ook al duurt het lang en heb ik flink wat uren zitten dremelen, boren en schuren. Maar daardoor is de voldoening extra groot wanneer het werkt 😀
    Omdat je met de zij inlaat natuurlijk een veel groter scala aan carburateurs kan gaan gebruiken op een normaal carter is het echt wel de moeite waard om het te maken of te kopen.

    Met een 13/13 en een 16/16 op een 43mm Polini in een getuned carter.
    Het gassen met dubbele carb is wel leuk. Maar door het lastige afstellen en het niet optimaal kunnen afstellen met 2 verschillende inlaten ben ik het eens met Buxy. Beter gewoon 1 carb per cilinder.
    Misschien wordt het een ander verhaal als je een membraan cilinder hebt en een zij inlaat membraam. Zag ook zo iets hier op het forum voorbij komen.

    Al met al erg leuk om te doen. Maar ga me nu eens focussen op 1 grote carb bv 18/19 mm. En dat eens op een CP carter bouwen voor een fellere gas reactie. Daarnaast eens gaan experimenteren met uitlaatjes. Want altijd maar die leo krul haha.

    Ook wil ik me verdiepen in binnenrotor ontsteking.
    Wanneer alles gaat gebeuren weet ik nog niet. Mag volgende week weer naar een schip :D:D

15 berichten aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 175)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.