Zuiger bewerken?

Home Forums Techniek Opvoeren Zuiger bewerken?

This topic contains 6 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Crullie 5 years, 9 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #776183

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Goedenavond.

    Ik ben van plan komende vakantie mijn Vespa Si blok te reviseren en wat op te schroeven. Ik heb wat research gedaan en ontdekt dat het verhogen van mijn cilinder al wat winst geeft. Ook las ik dat het aanpassen van de poorten in de cilinder winst kan opleveren, maar dat durf ik nog niet aan. Ik heb het nog nooit gedaan en heb het gereedschap er simpelweg ook niet voor. Nu vroeg ik me af of er iets aan de zuiger gedaan kan worden waardoor er winst in snelheid/trekkracht behaald kan worden? Ik heb namelijk 2 reserve zuigers liggen dus dat durf ik wel aan..
    hoor het graag 🙂
    andere ideeën voor snelheid/trekkracht winst zijn ook welkom!

    #776184

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Welke cilinder kit heb je?

    #776190

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Standaard

    #776198

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Voor een standaard cilinder kan ik me zo niet bedenken wat je aan de zuiger zou kunnen veranderen om vermogenswinst te behalen.

    Het is afhankelijk van de zuiger, maar als je zuigerveren niet helemaal bovenaan zitten kan je de bovenkant van de zuiger wel op de poorterij aanpassen, dan hoef je de cilinder niet te verhogen. Persoonlijk zou mijn keuze vallen op het verhogen van de cilinder in plaats van de bovenkant van de zuiger te vernaggelen.

    Wat ik nog wel van toegevoegde waarde vind is een klein schuin randje van 45 graden onderaan de zuiger. Hierdoor blijft er wat meer mengsel achter op het cilinderhemd en is de smering beter.

    Graham bell – Two stroke performance tuning – bladzijde 154.

    Ik zag in je Onderdelen gezocht-topic dat je op zoek bent naar een 13/13. Als je blok uit elkaar ligt voor de revisie loont het de moeite om je inlaat te vergroten naar 13 mm. Doe je dit niet zal de 13/13 ook weinig tot geen verschil maken.

    #776203

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Je kunt zoals al vermeld de bovenrand van de zuiger wat afschuinen zodat je uitlaatpoort eerder opent, maar dit levert waarschijnlijk ongeveer net zoveel op als dat je hiermee de vorm van de verbrandingskamer verpest. Radicale zuigeraanpassingen hebben pas zin als je tegelijkertijd ook je cilinder aanpast met bijvoorbeeld boosterpoorten (ervaring en deskundigheid vereist).

    Om op een goedkope manier winst te behalen kun je je cilinder verhogen met een spacer zodat alle poorten volledig geopend zijn op BDC. Dan moet je dus de cilinder ook weer zoveel vlakken aan de bovenkant omdat je anders lagere compressie hebt. Ten slotte kun je nog je kop vlakken om de compressie te verhogen en met een dremel je uitlaatpoort vergroten/glad maken.

    Misschien is het een idee om een (via het forum of marktplaats) een goedkope standaard cilinder te kopen en deze aan te passen, zou houd je 1 setje waaraan je kunt prutsen wat je wilt en 1 origineel setje zodat je nog ergens op terug kunt vallen mocht je iets verpesten

    #776205

    Coenio111
    Topic starter
    Berichten: 66

    Bedankt voor de behulpzame reacties.
    ik ben dus van plan om de inlaat 13mm te maken en de cilinder iets op te hogen. Ik zoek alleen nog een adresje waar ik de cilinder van boven af kan laten draaien. Hebben jullie misschien een adresje?

    de zuiger laat ik voor wat het is, behalve dan dat randje van 45 graden. Dat is goed te doen!

    #776207

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Je zou de zuiger lichter in gewicht kunnen maken door de zuiger uit te hollen aan de binnenzijde.
    Hier heb je wel een dremel voor nodig met bolvormig freesje.
    Theorie is dat als de zuiger lichter is dat deze sneller/makkelijker door zijn bovenste en onderste dode punt zal komen en de motor hierdoor meer koppel/trekkracht krijgt. Nadeel is dat het cartervolume groter word dus minder carterdruk, daarom verstandig om een grotere Carb, te monteren om een betere cartervulling te garanderen.
    Pas op dat je de zuigerwand niet te dun maakt want de zuiger mag niet scheuren of breken, dat zou zonde zijn.
    Het makkelijkste is om de zuiger in te korten aan de onderkant maar pas op dat de uitlaatpoort dicht blijft als de zuiger in bovenste dode punt staat, want dan ontsnapt de vers aangezogen gassen zo weer de uitlaat uit, ook wel een zonde  😛
    Ook kan je de inhammen voor de main spoelers vergroten/afronden voor een betere spoeling.
    Vuistregel is dat als je wat weghaalt van carter,  zuiger en cilinder dat je dat doet bij de inlaat en spoelers, alles wat je weg haalt zal het extra gasmengsel op vullen en dat wil je het liefst bij de inlaat en de spoelers :thumb

    Edit : dit alles heeft wel gevolgen voor de betrouwbaarheid dus weet waar je aan begint, dit soort praktijken zijn leuk als je tijd hebt en een aantal reserve blokken en onderdelen in ruime voorraad aanwezig zijn.
    :mrgreen:

    TICKLING BARN
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.