Zit er verschil tussen snor- en bromuitlaat?

Home Forums Techniek Motorisch Zit er verschil tussen snor- en bromuitlaat?

This topic contains 14 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Ironman 1 year, 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker

Joeri999
    Topic starter

Hi,

Elke standaard bromuitlaat lijkt een versmalling te hebben, zodat hij naast het tandwiel van de trapas past.

Mijn uitlaat – die er verder erg standaard uitziet – heeft dat niet. Het pijpje is overal rond en even dik. Kan dat betekenen dat hij sowieso al een dunner pijpje heeft, dus geen verdunning nodig heeft, en dus een snoruitlaat is?

(of zit er geen verschil tussen een snor- en bromuitlaat?)

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 year, 3 months geleden door Joeri999.

Semmad
    Bijdrager

Kocht jij de brommer ooit nieuw in deze staat?
    Of is er hiervoor nog door vele onbekenden aan geknutseld?
    Zodat we zeker weten dat dit de door Piaggio originele eerst gemonteerde voor dit model bedoelde uitlaat is.
    Ciao mix heeft geloof ik geen verdunning.
    Maar op jouwe kan dus alles wat aftermarket is en op origineel lijkt gemonteerd zijn

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Joeri999
    Topic starter

Nee, ik kocht hem vorige maand als 25-jaar oude misbruikte stakker die nu in goede handen is gevallen :-). En ik ben dus aan het uitzoeken wat er allemaal klopt en wat niet; ik wil hem weer helemaal in originele staat brengen.

Volgens kenteken is het een brom-uitvoering uit 1995. Maar er zat bijvoorbeeld ook een snorklok in en een te klein achterwiel. En een 84mm poelie om dat weer enigszins te compenseren. Kortom, er is het nodige geknutseld.

Ik wil dus graag weten of deze uitlaat klopt, of dat ie wellicht afgeknepen is omdat het een snor-exemplaar is dat een vorige eigenaar ook weer ergens had gevonden. Maar ik weet überhaupt niet of er een verschil is tussen een snor- en een bromuitlaat bij een Ciao…

(Achtergrond bij mijn vraag: hij loopt nu met standaard (94mm) poelie en bromklok 35 km/u op de GPS. Daar komt misschien nog een kilometertje bij als er nieuwe bandjes op liggen die wél op spanning kunnen, maar dan is de koek ook wel op. Dat lijkt me te weinig. Dus vraag ik me af of de uitlaat geknepen wordt.)

• Deze reactie is gewijzigd 1 year, 3 months geleden door Joeri999.

Joeri999
    Topic starter

Toch nog even, want ik ben er nog steeds niet uit ;-). Bijgaand foto’s van het pijpje. Zit dit er voor jullie uit als een standaard brom-uitlaat?

Dank!
    3DF9B6D9-ED58-41DC-BBC7-D2725894F83E98CBD1B4-8B88-43FD-9B80-4AECAC0A652232167A24-C2D9-4706-BE24-E91B75BFE98A

1

mean-machine
    Bijdrager

Mijn Ciao brompijpje zag er net zo uit, alleen dan wel met een platgeslagen gedeelte.

Martino
    Bijdrager

Ja, er zijn verschillende brom en snor uitlaten. Een brom heeft een iets dikkere pijp dan een snor heeft. Het platgeslagen stuk zit er alleen om te zorgen dat de uitlaat achter je trapgedeelte past en heeft niet tot nauwelijks invloed op de prestaties. Aan de foto en het pijpje te zien lijkt mij dit een snoruitlaat. Zal je de diameter van de buis eens kunnen opmeten?

Joeri999
    Topic starter

Hi Martino,

De buitendiameter (dus de dikte) van de buis is 16mm.

Martino
    Bijdrager

Dan heb je inderdaad met een snor uitlaat te maken.

Joeri999
    Topic starter

Dank je wel! Dan wordt ’t tijd om te zoeken naar een originele brom-uitlaat.

Joeri999
    Topic starter

Hmmm, nee, toch niet. Op het Italiaanse Ciao-forum heb ik info gevonden over mijn type (DGM19800 / C7E2T) en die blijkt uitgevoerd met de uitlaat die ik heb. En moet daarmee 38,8km/u halen. Dat klinkt dus toch als brom :-).
    16012406141601240516

Martino
    Bijdrager

Toch is dit uitlaatje hier in NL er voor snorversies geweest, 15/16mm dikke buis. Zal de buis 20mm zijn dan heb je een brom te pakken.

Joeri999
    Topic starter

Hmmm, blijkbaar toch wel een mysterie dus, op wereldwijde schaal, die uitlaten van Piaggio ;-). Die van mij is pas sinds 2009 in Nederland. Geen idee waar ie daarvoor geweest is, wellicht dat dat er nog mee te maken heeft.

Maar goed, in ieder geval moet ie met deze uitlaat dus kunnen rijden als brommer, als we het gescande document mogen geloven. Want daar is het pijpje ook 16 mm dik.

Blijft bijzonder!

Joeri999
    Topic starter

Voor de archieven: vandaag de uitlaat vervangen door een Sito 218 (die er precies hetzelfde uitziet maar met een 20mm pijpje. En inderdaad: 36-42, afhankelijk van de wind.

I shut up now ;-).

Ironman
    Bijdrager

Hoi
    Ik heb pas ook deze Uitlaat vervangen het is de SC16 Uitlaat en origineel voor de snor. Bij mij stond deze code ook op de pot zelf gestanst
    Ik heb deze vervangen voor een 22mm versie snel van tecno voor mij ging hij van 28km/h naar 35km/h
    Mijn enige probleem is dat ik een CC03 cilinder heb met een uitgang van 23,5 mm
    Ik heb best moeten knutselen om dit passend te krijgen

Ronnieboy

Ironman
    Bijdrager

hier mijn oude Uitlaat die helaas was afgebroken
    IMG_20201119_214236IMG_20201119_214221

Ronnieboy
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.