Zelfbouw zij inlaat topic

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Zelfbouw zij inlaat topic

Dit onderwerp bevat 122 reacties, heeft 46 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Kjellspeet 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 123)
  • Gebruiker

fallenes
    Bijdrager

Nee nog die gezien in het echt. Dit zijn gewoon spullen die ik nog had liggen. Maar ben ik sws een volle wang kruk nodig of wil het ook lopen met een bromkrruk?

Het wil ook lopen met een brom of snorkruk.

ChrisNL
    Bijdrager

volle wang is niet essentieel voor je setup. als je met een bromkruk gaat rijden icm enkel je zij-inlaat, moet je wel even je originele inlaat dicht maken.

vincent198
    Bijdrager

Korte uitleg over mijn zijinlaat setje, wat je voor minder dan 50,- wel in elkaar kunt knopen! Dit kan in combinatie met je standaard carburateur gebruikt worden of als een losse.

Benodigde onderdelen:

Plaatje aluminium/staal (aluminium word aangeraden vanwege het gemakkelijke bewerken!)
    Tomos spruitstuk
    Tomos membraan, het beste is er een van polini, die hebben de grootste doorlaat.
    Dellorto SHA carburateur (standaard op tomos) in de maten: 14/9 14/12 of 15/15
    Klein mixcarter
    T splitsing voor benzineleiding.
    Pakkinspapier of vloeibare pakking.

Je begint met het mixcarter te boren, het is een budget zijinlaat, en ik heb expres geen speciale krukas gekocht. Ik gebruik een standaard krukas, dus geen mix krukas.

Boor/frees eenzelfde opening als op de foto:

Zorg dat de flow optimaal is, daarom heb ik de inhammen die er zaten dicht gelijmd met metaallijm.

Boor nu een gat in de ophoging aan de achterkant. Zie hiervoor foto 1. Klem hier een variant van een schroefdraadbus in, de variant die ik gebruikt heb had een bepaalde naam die ik even kwijt ben. Frees zoveel mogelijk van de onderkant af waar de krukaswang komt, anders loopt de krukas hier tegenaan.

Maak nu de basisplaat die het spruitstuk en membraan aan het carter verbinden. Let niet op de staat van het plaatje hieronder op de foto, dit was een probeersel.

Ik heb de 2 linkse en de onderste rechtse bout met schroefdraad in het plaatje verbonden, rechtsboven word in het carter gedraaid.

Momenteel zijn alle delen met vloeibare pakking verbonden, het beste is om een rol pakkingspapier te kopen en zelf je pakkingen te knippen. Frees het spruitstuk nog een beetje uit, deze is origineel 12mm diameter.

Ik hoop dat het zo een beetje te volgen is, het beste kun je gewoon wat proberen te maken, zo heb ik het ook gedaan. Uiteindelijk loopt het bij mij zeer goed, trekkracht met 2 carburateurs open is een stuk beter geworden. Ik heb tijdelijk 2 losse gaskabels, het beste is om een splitser te kopen als je met 2 carburateurs wilt gaan rijden.

R.Zwiers
    Bijdrager

Dit is een lachen topic, als ik dit wil gaan doen, ik heb een getuned belgen groot carter, en zal het klein carter ook aan passen op mijn booster en spoel poorten.

Kan het ook met een klein kick carter? Die heb ik namelijk nog liggen. Maar volgens mij heeft die minder vlees tussen de voorste 2 gaten.

Wat voor carburateur kan mijn ,43mm Polini met w-poortje en de booster poorten opengelegd op het hemd en de uitlaatpoort vergroot, extra hebben? Ik heb er nu een 13/13 op zitten met een sproeier 70.

Erik J
    Donateur

En hoe rijdt de creatie?

Biermobiel21
    Bijdrager

Ik weet niet of er nog veel mensen zelf zij-inlaten bouwen, maar ik zit met een idee en ik hoor er graag jullie mening over.
    Ik wil een zij-inlaat bouwen met een klein mix carterdeel en een spruitstuk + membraan van een peugeot 103. Om deze twee aan elkaar te krijgen, moet ik een adapter plaatje maken. Het enige wat me niet helemaal lekker zat was dat de adapter plaat met daarop het spruitstuk maar met twee boutjes aan het mixcartertje vast zou komen te zitten.
    Hierop heb ik het volgende bedacht:
    – Een gleufje in de achterkant van het mixcarter.
    – Een haakje aan de adapterplaat die precies in het gleufje van het mixcarter past.

Ik heb het plaatje even getekend:
    Screen Shot 2019-12-09 at 20.57.40
    Op de onderkant van de bovenste adapter plaat is het haakje goed te zien, deze past dus in een uitsparing aan de achterkant van het mixcarter.

Ik hoor hier graag jullie mening over, zie ik iets over het hoofd? Zijn de twee boutjes in het mixcarter misschien wel gewoon genoeg om de carb, het spruitstuk en het plaatje op hun plaats te houden? Zal het haakje genoeg uitmaken?

Magnus01
    Bijdrager

Ik heb vroeger is een mix blok gezien met een zelf gemaakt spruitstukje die alleen vast zat met de 2 gaten. Ik denk dat als je er wat vloeibare pakking tussen doet het wel goed komt.

Fredzzz
    Moderator
    Als je wilt dat iemand die voor je 3D-print, laat maar weten, dan kun je het onderdeel passen op een carter en zien of er veranderingen moeten worden toegepast.

Biermobiel21 wrote:

Ik weet niet of er nog veel mensen zelf zij-inlaten bouwen, maar ik zit met een idee en ik hoor er graag jullie mening over. Ik wil een zij-inlaat bouwen met een klein mix carterdeel en een spruitstuk + membraan van een peugeot 103. Om deze twee aan elkaar te krijgen, moet ik een adapter plaatje maken. Het enige wat me niet helemaal lekker zat was dat de adapter plaat met daarop het spruitstuk maar met twee boutjes aan het mixcartertje vast zou komen te zitten. Hierop heb ik het volgende bedacht: – Een gleufje in de achterkant van het mixcarter. – Een haakje aan de adapterplaat die precies in het gleufje van het mixcarter past. Ik heb het plaatje even getekend: Screen Shot 2019-12-09 at 20.57.40 Op de onderkant van de bovenste adapter plaat is het haakje goed te zien, deze past dus in een uitsparing aan de achterkant van het mixcarter. Ik hoor hier graag jullie mening over, zie ik iets over het hoofd? Zijn de twee boutjes in het mixcarter misschien wel gewoon genoeg om de carb, het spruitstuk en het plaatje op hun plaats te houden? Zal het haakje genoeg uitmaken?

Biermobiel21
    Bijdrager

@fredzzz
    Ah dat zou wel top zijn! Ik moet nog wel wat aanpassen voor het membraan, ik laat het weten als ik hem klaar heb.

Fredzzz
    Moderator

Prima, als je het bestand voor 18 december klaar hebt, kan ik hem voor je printen.

Biermobiel21 wrote:
    @fredzzz Ah dat zou wel top zijn! Ik moet nog wel wat aanpassen voor het membraan, ik laat het weten als ik hem klaar heb.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Fredzzz.

jeffreykruize
    Bijdrager

Ik heb hier thuis een 3d printer staan.
    Mocht je dus nog wat extra tijd nodig hebben en fredzzz kan het niet meer printen. Kun je mij altijd een pb doen.

1

Fredzzz
    Moderator

Ik begin net met een print, nadat we nog iets moesten aanpassen (gaten zaten te dicht bij het inlaattraject).

Ik ga proberen een timelapse van de 3D-print te maken. Dat upload ik dan ook hier 🙂

Fredzzz
    Moderator

3D Print Biermobiel21

De print is klaar. Ik maak er nog wel een paar als reserve @biermobiel21

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Fredzzz.

Biermobiel21
    Bijdrager

🙂
    DSC_6949
    DSC_6951membraan op blokje
    Ik heb uiteindelijk het 3e bevestigingspunt aan het carter iets aangepast. Ik draai een kleine bout door het onderste deel van het plaatje en maak een kleine ronde uitsparing in het kleincarter. Dit is een stuk makkelijker te maken dan het gleufje in het carter wat ik eerst van plan was.

membraan-uitsparing
    De uitsparing voor het membraan had ik iets groter moeten tekenen, gelukkig was dit makkelijk groter te maken met een dremel.

membraanklep
    Nu werkt alles naar behoren, op naar de metalen versie.
    Thanks @fredzzz voor de prints!

Florian
    Moderator

Mooi werk Biermobiel! ben benieuwd naar de verdere vorderingen

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 123)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.