Zelfbouw uitlaten

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaten

This topic contains 70 reacties, has 25 deelnemers, and was last updated by barry 15 years, 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 71)
  • Gebruiker
  • #153954

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    luc boos? heb het hele topic gelezen maar vat t niet 😐

    weet niet op wat voorn termijn je dat wil laten berekenen..
    ik heb der zowiezo ook belang bij, en alex wss ook wel (voor andere cilinders dan)
    kunnen we ook wel alles in 1 keer laten berekenen ja

    #153955

    eddi
    Bijdrager
    Berichten: 307

    let wel op dat de berekening alleen voor 1 bepaalde cilinder gemaakt word, als je een andere cilinder gebruikt waar de poorten anders zijn moet je opnieuw een berekening laten maken, is dus per cilinder 20 euro

    #153956

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Eddi, je spoelpoortoppvervlak en je uitlaatpoortoppervlak kloppen niet, zijn te groot.

    En nog een vraagje, waarom in je carburateur 24mm, je rijdt toch maar met een 19mm op je malossi blok + malossi 46.5mm cilinder rond?

    Voor de rest vind ik 11500 toeren maximaal wel erg veel:o Ik denk dat zulke toerentallen met vespa blokjes niet mogenlijk zijn vanwege de te kleine spoelkanalen (dus kanalen die richting cilinder lopen) Ik zou het wel ongelooflenlijk cool vinden als je je cilinder zodanig aanpast dat hij wel 11k wil draaien !:D

    Uitlaatpoort oppervlak in de cilinder voor jouw berekening maakt niet zo veel uit, je zit toch vast aan de binnendiameter van je 22mm flens die 19mm binnendiameter heeft 284mm2 kom je dan op uit.

    Is Foekema trouwens op de hoogte van de slechte vorm van spoelkanalen van vespa cilinders?

    Uitlaat ziet er iig al wel erg mooit uit :thumb

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #153957

    eddi
    Bijdrager
    Berichten: 307

    te groot? ik heb het geloof ik wel 3keer na gemeten omdat ik in het begin ook m’n twijfels had, heb dus eerst een poortmap gemaakt:? en alles op de vierkante mm uitgerekend

    had ik ’t dan over een 24mm carb?? oh nee dat staat in de berekening, nu zie ik het

    #153958

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    HΓ©y Arvid,wie zegt dat de cilinder niet aangepast word.Heb jij geen tips gekregen om je cilinder aan te passen??

    #153959

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Dit heb ik tot nu toe gemeten bij vespa: (ik ga er iig vanuit dat ik het minimaal 4x goed heb gedaan:P)

    ArvidW :
    Poortmap DR70evo
    – BD = 29
    – Spoelpoort oppervlakte = 5cm2
    – Uitlaatpoort oppervlakte = 3.3cm2

    Poortmap DR70Revo 26mm (waar alleen nog maar uitlaatpoort aan getuned is)
    – BD = 29
    – Spoelpoort oppervlakte = 5cm2
    – Uitlaatpoort oppervlakte = 4.1cm2

    Poortmap Polini 42 Alu
    – BD = 20
    – Spoelpoort oppervlakte = 3.8cm2
    – Uitlaatpoort oppervlakte = 2.7cm2

    Poortmap Malossi DEPS43mm
    – BD = 27
    – Spoelpoortoppervlakte = 5.5cm2
    – Uitlaatpoort oppervlakte = 4.1cm2

    En het aller leukste vind ik dat de uitlaatpoort van mijn DR nu evengroot is als de uitlaatpoort van een DEPS:D

    De flens zit er nu aangelast, en binnekort ga ik de cilinder eens zonder uitlaat testen, en mischien komt hij in de zomervakantie eventjes onder Thomas Ciao te liggen :P:)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #153960

    eddi
    Bijdrager
    Berichten: 307

    klopt, ik heb ook tuning advies gevraagd en de berekening is daar op gemaakt:D
    en over het toerental, die is vooral afhankelijk van de uitlaat, niet hoe de spoelkanalen lopen.. de flow verbeteren is altijd goed maar niet bepalend voor de toerentallen;)

    #153961

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Mag aan mij liggen maar snap niet veel van die poortmapjes?

    Eerst is de dr eve 27+17m hoogge uitlaatpoort dit zou een 44 slag betekenen.
    Daarna na tuning is de dr evo 27+19hoog wat een 46 slag zou betekenen?

    Evenals de deps met een 41 slag
    Alleen de polini evo is 43 zoals het hoort.

    #153963

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Deckheight !;)

    Hoogte van uitlaatpoort std DR70evo klopt niet, achteraf nog nagemeten en hij zou 28 moeten zijn

    DEPS zuiger kwam bij mijn carter hoger dan het deck, dus een negatieve deckheigt (had ik moeten compenseren met extra pakkingen, wist ik toen nog niet) DEPS zuiger kwam lager dan onderste deel van vlinderpoort, poort had naarbeneden gefreest moeten worden.

    DR70revo is uitlaatpoort perongelijk iets naar beneden gefreest, vandaar dat hij ook anders is dan de DR70evo

    eddi :
    klopt, ik heb ook tuning advies gevraagd en de berekening is daar op gemaakt:D
    en over het toerental, die is vooral afhankelijk van de uitlaat, niet hoe de spoelkanalen lopen.. de flow verbeteren is altijd goed maar niet bepalend voor de toerentallen;)

    Je uitlaatpoorttiming en uitlaat aanpassen op hoge toerentallentoerentallen een goed plan, maar als je spoelpoorten het mengsel (en de spoelrichting) voor die toerentallen niet voldoende kunnen leveren krijg je op die toerentallen niet het vermogen wat je zou verwachten. (en ik denk dat de spoelkanaaltjes van vespa wat klein bemeten zijn voor 11.5k)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #153968

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Er is echter wel 1 probleem aan het opduiken vrees ik.De uitlaat word 1100mm lang.Dit gemeten zonder de aansluiting naar de motor toe.
    Deze aansluiting MOET in buis van 28mm zijn,waarna er een verspringstuk komt naar 22mm.Met buis van 28mm doe je niet wat je wil namelijk.Om alles vloeiend te laten lopen heb ik dus bochten,enz….gekocht.
    Maar de uitlaat komt dan verschrikkelijk ver achter de brommer te hangen.Dus ga ik hem bijna recht naar boven laten lopen,net achter mijn rug.Dan kan ik mooi aan de stinger een Belgisch vlag hangen,om alles een beetje te camoufleren.

    #153969

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Haha πŸ˜€

    Is jullie uitlaat dan langer dan een calibrata :o=)

    Vraag Sandra anders eventjes of ze de uitlaat bij de brommer wilt vasthouden zodat jij een foto kunt maken en wij kunenn zien hoe je hem wil laten lopen πŸ™‚ (Mischien wil CloΓ« je ook wel helpen:))

    Is jullie uitlaat trouwens berekent op een standaard malossi 46.5 of heeft Eddi toch stiekem wat andere plannen ermee?:D

    (Ik was gisteravond wat persimistisch over jullie plannen om 11pk te scooren, mijn excuses daarvoor, het is juist super gaaf dat je zo’n doel nastreeft :thumb, jullie vormen ook wel een leuk ouwe knakker team om dat te gaan doen:P

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #154010

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Barry, Eddi ik heb na 3weken een reactie van Foekema op mijn E-mail gehad.

    Hallo Arvid,

    Sorry als ik deze vraag nog niet had beantwoord, ik kon nl geen antwoord vinden.
    Max power is een benadering van het toerental waarbij dit plaatsvind.

    Groeten,
    Luc

    Dus jullie uitlaat hoeft dus geen 11pk te gaan leveren (zou natuurlijk wel leuk zijn) geld voor mijn NSR pijp ook, die zal waarschijnlijk geen 9.6pk leveren πŸ™

    Maar het kan natuurlijk ook meer zijn πŸ˜€

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #154011

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    barry :
    Er is echter wel 1 probleem aan het opduiken vrees ik.De uitlaat word 1100mm lang.Dit gemeten zonder de aansluiting naar de motor toe.
    Deze aansluiting MOET in buis van 28mm zijn,waarna er een verspringstuk komt naar 22mm.Met buis van 28mm doe je niet wat je wil namelijk.Om alles vloeiend te laten lopen heb ik dus bochten,enz….gekocht.
    Maar de uitlaat komt dan verschrikkelijk ver achter de brommer te hangen.Dus ga ik hem bijna recht naar boven laten lopen,net achter mijn rug.Dan kan ik mooi aan de stinger een Belgisch vlag hangen,om alles een beetje te camoufleren.

    Je kan de uitlaat natuurlijk ook met de ‘taartpunt’ methode omlassen naar een ‘krul’ model en hem onder het blok door laten slingeren, zoals de meeste lange uitlaten voor Vespa. Voordeel van deze methode is dat je volumes niet veranderen en je dus geen rechte uitlaat hoeft te hebben van bijna 1,5 meter lang, het is alleen wel veel extra werk…

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #154012

    Alan
    Bijdrager
    Berichten: 40

    tof dat jullie bezig zijn ermee, ik ben zelf ook bezig met uitlaat te maken, in t pinasco boek wat ik heb zou volgens hun een ideale expansie kamer beschreven staan (zonder voorbocht). Alleen heb ik jammergenoeg geen ruimte waar ik altijd kan lassen enzo dus gaat t erg rustig aan heb alwel bijna een uitlaat in elkaar van andere bestaande uitlaten. lekker knutselen hahaha nou succes, verders ziet er goed uit

    #154013

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Ik zit ook wel te denken om een uitlaat de calculeren voor de 47 deps πŸ™‚ dit is wel mooi dat kan namelijk mooi samen met thomas dan omdat we een soortgelijke setup hebben en de zelfde cilinder qua timingen.

    Maarja dan zit ik met het probleem , mijn laskunsten zijn NIHIEL en ik heb geen buiggereedschap dat is dus een beetje jammer πŸ™

    Hoe staat het met barry en eddis uitlaat dan? en jouwn uitlaat arvid is die al klaar en zoja hoe presteert die ?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.