Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

This topic contains 691 reacties, has 122 deelnemers, and was last updated by Crullie 2 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 692)
  • Gebruiker
  • #805772

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    en zo kan je dus iedereen weer helpen
    moet je wel even kijken hoe je die schotjes vast krijgt
    maar als ik zie wat je allemaal fixt komt dat wel goed denk ik
    misschien is het een optie om de schotjes dichter op elkaar te plaatsen om zo de tegendruk wat te optimaliseren
    er moet toch een manier zijn om maar van  in de buurt te komen
    heb ook zitten denken aan een yamaha PW demper die zijn ook stil
    maar wat doet dat met het vermogen??

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #805801

    Shark
    Donateur
    Berichten: 474

    compleet:demper-compleet
    exploded viewexploded view
    helemaal rechts zie je het rubber, maar ik weet even niet waarom de kleuren hierin niet kloppen.
    Om het helemaal perfect te krijgen zou ik nog popnageltjes moeten tekenen en een bevestigingspunt, maar dat zijn details. De demper was achteraf gezien vrij makkelijk te maken. Ik ga me nu concentreren op een expansie-uitlaat, of misschien eerst een citypower met schotten, omdat die misschien wat makkelijker te tekenen is. Ik hoor morgen waarschijnlijk meer over de productie.

    #805803

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Vergeet niet om ook te denken hoe de onderdelen te produceren, zoals b,v, de 2 eind schotten voor de demper moeten passen en niet lekken en zo met die rechte kantjes eraan word dat toch een precisie werkje.
    Dus probeer bij het ontwerpen aan de werkman te denken dat die snel en accuraat te werk kan gaan.
    Een stempel maken om de eindschotten te stansen hoort dus ook bij het ontwerp 😉
    Je kan natuurlijk de eindschotten lassen uit verschillende plaatjes maar dat gaat veel tijd slurpen.

    TICKLING BARN
    #805805

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Je gaat snel vooruit zeg, ➡

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 2 months geleden door zevenenergie.
    #805967

    Shark
    Donateur
    Berichten: 474

    Er is nog regelmatig vraag naar een standaard uitziend type, vaak de citypower genoemd.
    Ik ben aan het uitvogelen of hier niet een soort hybride vorm voor valt te bedenken. Terwijl ik me aan het verdiepen ben in de techniek van demping, lees ik dat schotten, mits goed berekend, bijzonder goed zijn om geluid te dempen. Dus ik dacht als we nu een heel klein maar oh zo effectief demperuiteinde met schotten maken:
    buitenkant:
    demp1
    binnenkant:
    demp2

    Misschien is er net genoeg plek in het restdeel voor enide demping. Heb je meer standaardlooks en toch iets betere prestaties dan een citypower. Dat is de theorie althans 🙂

    Daarnaast zit ik te kijken naar een mogelijkheid om heel makkelijk een of meerdere schotten te verdraaien voor meer of minder demping/doorlaat, zoals je dat ook met een poedersuikerbus kan doen. Eventueel dus als begrenzer, maar anderzijds ook om de beste resultaten te kunnen halen.

    #805968

    Ralf
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Goed bezig en mooie foto’s !
    Ben benieuwd hoe die onderste gaat worden, vanaf het expansie gedeelte kun je toch ook een pijp met gaatjes achter zetten en dat die dan een klein stukje achteruit de demper uitkomt.
    De demper dan volstoppen met dempingsmateriaal.

    #805971

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    ziet er goed shark
    op wat voor een cilinder is deze berekening gedaan als ik vragen mag of heb je als impressie getekend
    denk trouwens dat als je de buitenmantel 1.5 of 2mm maakt met een inschroefbaar eindpijpje
    dat je dan best wel wat demping hebt en spelmogelijkheden
    lekker bezig hoor

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #805972

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    tuned_diag_1
    het laatste deel kan je altijd verstelbaar maken met sleufgaten en dit afdekken met een standaard uitziend hitteschildje

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #805973

    Seru.ch
    Bijdrager
    Berichten: 56

    Look at the Book of “Graham Bell”, page 70 to page 92.
    At page 90 that have a exemple of a Racing muffler for low noise.

    #806104

    Shark
    Donateur
    Berichten: 474

    Sorry I don’t have that book…

    Heb intussen wel even een poedersuikerbusmodel gemaaktdichthalfopen
    Bedoeling is dus dat je door de centrale as te draaien, de schotten meer of minder openen. Een theoretisch idee van de koude grond geef ik toe, maar daar is het weer ook naar.

    #806115

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207


    Verstelbare demper, heb ik ook een keer aan gedacht maar dan anders, middelste inbusbout draai je rechtsom en de 3 pijpjes komen naar buiten, draai je linksom dan verdwijnen ze weer, dus de pijpjes kun je verstellen of tegen een schot aan of ver van het schot af voor een meer open uitlaat.


    Wie weet wat voor uitlaat dit was voor de ombouw gaat door voor de volgende ronde. 😛

    Je bent er goed mee bezig, zie vele ideeën, nu nog een keertje ééntje maken en testen voor meer inzicht.
    Succes :thumb

    TICKLING BARN
    #806127

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Goed idee :thumb.
    Het zou leuk zijn als je dat met een kabeltje kon verstellen als snelheid en db begrenzer.

    PS: Wat is de volgende ronde? En wat zijn de prijzen?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 2 months geleden door zevenenergie.
    1
    #806129

    Seru.ch
    Bijdrager
    Berichten: 56
    #806131

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Leuk ontwerp shark, ben benieuwed!👍🏼

    @crullie dat is zo’n achterlijke tecno schijtpijp🤣
    Waar is mijn prijs?!!😜😜

    #806148

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    geeft niks hoor dit is gewoon hier te downloaden
    het is wel Engels maar gratis 😀

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 692)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.