Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

This topic contains 691 reacties, has 122 deelnemers, and was last updated by Crullie 2 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 631 tot 645 (van in totaal 692)
  • Gebruiker
  • #154683

    Rick.

    Het buigen ligt er maar net aan hoe dik de plaat is.
    Ik had plaatstaal van 1 mm dik en dit was al best lastig om te buigen (het ging wel maar met veel moeite)
    Een RVS uitlaat zou wel vet zijn, weinig onderhoud…
    Ik heb de maten eigenlijk ook nog nooit voorbij zien komen, dus ik ben wel benieuwd!

    #154684

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Beste Rick.

    Het voordeel van rvs is natuurlijk het onderhoudsvrije en de spectaculaire aanloopkleuren.
    Het moeizame is dat rvs behoorlijk vervormt tijdens het lassen.
    Dat kan onder meer problemen geven met de pas vorm.
    Dus eerst conus voor conus af lassen en niet eerst de hele uitlaat in elkaar hechten en dan aflassen.
    En dus na elke las de lasnaad vlakkloppen op een staak. (houten hamer gebruiken).

    Heel belangrijk! Elke amateur maakt deze fout.
    Tijdens het lassen moet je de binnenkant met co2. afschermen van zuurstof anders krijg je bloemkooltjes aan de achterkant van je las en je krijgt poreuze lasnaden (breuk en lekkage).

    Het polijsten van rvs is een hels werk dus zorg dat je geen krasjes maakt. Het plastic dat op de plaat zit als je het koopt pas verwijderen als je gaat lassen. Voor het polijsten natuurlijk wel eerst de walshuid (ontstaan door het lassen) met speciale zuur pasta weg etsen.
    Tijdens het werken moet je goed opletten dat je geen ijzer in je rvs krijgt want anders heb je alsnog roest. Eventuele slijpschijven alleen voor je rvs gebruiken. Zo min mogelijk met ijzer gereedschap werken.

    Niet alle rvs soorten zijn buiten roestvrij!(gebruik 316 en passende lasstaafjes)

    Al met al veel meer werk.
    En als het lukt dan heb je wel iets heel bijzonders.

    #154685

    Frankp
    Donateur
    Berichten: 499

    even een aanvullen. Het afschermen kan uiteraard ook met Argon of menggas. Verder weinig op aan te merken.
    Inderdaad slijpschijven ect. allen voor RVS gebruiken(sommige schijven heb je speciaal voor RVS)
    Ook als je met een staalborstel je las schoon borstelt(mocht je hem niet polijsten) een RVS borstel gebruiken!

    #154686

    noud
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Goede informatie mannen, alleen wat ik op het moment zoek zijn maten voor een goede 50cc uitlaat (iemand een leovince HM of iets dergelijks waarvan hij de maten door wil geven?) 😉

    P.S. Ik werk trouwens zelf bij een RVS Machinebouwer met 25 full time lassers, dus als ik hem van RVS ga maken laat ik het een van die mannen wel lassen 😀

    Maar als iemand zo vrij zou willen zijn om zijn uitlaat op te willen meten en deze maten door te geven, zou ik zeer op prijs stellen.

    Groeten Noud

    #154687

    Rick.

    Die van de leovince hm heb ik nog wel ergens op de pc,denk ik.
    Zal ik straks anders ff uploaden.
    Dan wordt hij wel erg lang want hij zit niet meer gekronkeld onder je brommer hè?

    #154688

    noud
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Ja ik snap welke je bedoeld, alleen zal die wel lastiger na te maken zijn ivm die gebogen conussen idd. maar ik zag ook een paar rechte HM’s voorbijkomen op internet. Zijn er dan verschillende soorten?

    Het lijkt me namelijk wel makkelijk om er een te maken met “rechte“ conussen, zoals onderstaande HM.

    #154689

    Rick.


    Deze is opgemeten en dan in een ‘rechte’ tekening gezet.
    De cijfers die erboven staan zijn de graden van de hoek die de uitlaat zou maken, maar als je deze negeert heb je gewoon een rechte pijp

    #154636

    noud
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Hartstikke bedankt voor de moeite Rick.
    Zal me er binnenkort is in verdiepen en laat het eventuele resultaat hier weten!

    #154699

    TJOEP
    Donateur
    Berichten: 259

    Was er niet een how-to over zelfbouw uitlaten, met de calibrata als voorbeeld? Of is dit dat topic?

    Ik ben op zoek naar een methode om een uitlaat te maken die ik al heb, maar graag in andere route leg.
    Deze uitlaat is helaas niet met conussen gelast, dus hoe ik hem goed opmeet is ook nog de vraag…

    #154700

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Ik denk dat je dit topic bedoeld. Lees maar even terug en je zult wel veel namaak Calibrata’s vinden. Ook is er nog een ander topic; http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=27021 De software Cone layout https://www.conelayout.com/ is wel een must.

    #154701

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Hoi Tjoep,

    Een gebogen conus meet je in de “neutralelijn”. Dat is de lengte van de conus.

    Je kan ook de binnenbocht en de buiten bocht opmeten en dan door 2 delen.

    Houd je je filmcamera bijdehand? Want ik wil je zien en horen vloeken. Een uitlaat een andere weg laten lopen is niet gemakkelijk.:relax

    Ik denk dat ik niet de enige ben die je project wil volgen.8)

    #154702

    TJOEP
    Donateur
    Berichten: 259

    Dat opmeten is n goeie. Secuur klusje ben k bang. Dan moet k m nog 3D tekenen én passen. Hoe k daar n proef voor kan maken weet k nog niet. Trial and error in karton?

    #154703

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Trail error is echt hopeloos.

    Eerst moet je de maten van de conussen meten. De Calibrata maten zijn bekent want, dit is al voor je gedaan door Martino.
    Dan moet je de exacte vorm van de uitlaat gaan bepalen. Dat doe je door een lasdraad te nemen en daar de conussen op uitzetten door middel van papieren cirkels. Elke tussen ruimte stelt een conus voor.
    Verdeel elke tussenruimte (conus) in 2 of 3 stukken om een beter beeld te krijgen.
    Zie foto,

    Als je de hele uitlaat hebt opgebouwd, kan je hem in de juiste vorm buigen.

    Zie de foto:

    Nu je de vorm bepaald hebt kan je met het programma Conelayout je conus segmenten berekenen.

    Eerst een proef versie van papier. Houd er rekening mee dat een conus met een hoek een ovaal pasvlak heeft en dat de volgende conus daar op moet passen. Dus de zelfde hoek moet hebben en niet of maar heel weinig gedraaid kan worden.
    voor draaien moet het pasvlak cirkelvorming zijn.

    Schrijf op elk uitslagje de maten en de locatie. Dat bespaart je een hoop zoek werk.
    En neem glans papier zo dat je het plakband er weer van af kan trekken als je de uitslagen op staalplaat wil overnemen.

    Wat jammer dat de 22 mm versie van de Calibrata nergens te vinden is.
    Misschien wil iemand die eens heel secuur op meten. Calibrata betekent gekalibreerd en het opmeten moet op de mm want tijdens het bouwen treden er ook nog foutjes en dus maatafwijkingen op. Als het een opmaat uitlaat betrof, zat je er met 5mm afwijking per conus echt dik naast.

    #154704

    TJOEP
    Donateur
    Berichten: 259

    Hey thanks man zevenenergie! Wat ik alleen niet begrijp, is hoe je vanuit de gebogen lasdraad, naar Conelayout gaat. Hoe kun je precies opmeten welke conusafmetingen je nodig hebt?

    Helaas betreft het geen rechte uitlaat bij mij, zoals de calibrata. Dus het opmeten van de originele is ook al lastig. Wel kan ik de uitslagen laten laseren. Dat scheelt al 1 onnauwkeurigheidd, het knippen.

    #154705

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Dat is een hele lastige vraag voor mij om te beantwoorden, Ik zie namelijk niet waar de knoop in je denken zit.
    Dus ik stel je een paar vragen.

    Welke uitlaat wil je gaan maken?
    Snap je dat je eerst de conus maten moet hebben voor dat je met het ijzerdraad model kan beginnen?
    Heb je wel eens een conus uitslag gemaakt met conelayout en deze opgerold tot een conus?
    en dat het ijzerdraad model slechts een hulpmiddel is om conische bochten te maken?

    Je moet de uitlaat dus buigen. Dus je moet de bocht die elke conus maakt, opmeten in het ijzerdraad model. Elke cirkel staat haaks op het ijzerdraad dus twee cirkels staan onder een hoek ten opzichte van elkaar.

    Er is een manier om van het idee in je hoofd naar vorm te komen…. en dat is inzet.
    Als je dit heel diep begrijpt en toepast kan je alles maken wat je wilt. Door dit diepe besef en toepassing kom je tot daadkracht en alle obstakels in je hooft verdwijnen als sneeuw voor de zon en de begrippen arbeidsvreugde en voldoening zijn dan van toepassing op alle facetten van je leven. Je ziel is dan bevrijd en je bent een diep bewogen mens geworden.
    en het mooie is dat dan niet jou wil geschiede maar “u wil geschiede”
    en dat is het punt waar de meeste mensen afhaken en dus geen zelf gemaakte uitlaat hebben.

15 berichten aan het bekijken - 631 tot 645 (van in totaal 692)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.