This topic contains 9 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Daniello 4 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
20 maart 2019 om 16:53 #785264
Het is natuurlijk erg leuk om te zeggen dat je met een 16mm carburateur rijdt. Alleen zit ik me toch af te vragen hoeveel winst dit nu echt heeft. Beter optrekken is één maar ik heb het nu alleen over topsnelheid.
Ik rij dus met een 16mm carburateur, 46 Polini, Giannelli citypuff en poelie 80. Raak ik het gas net aan rijdt het 42km/u. Geef ik hoogstens 20% gas rijdt het zinderende 58-60km/u (blijft nog wel doorkruipen).
Daarna kan ik gas geven wat ik wil, maar het levert niks meer op dan met 20% gas…Als ik dus nog ruim 80% gas overhoud, geeft die 16mm dan überhaupt winst op topsnelheid?
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.Beste antwoord20 maart 2019 om 17:07 #785266Qua toeren maakt het inderdaad niet uit of je met een 13mm of met een 19mm carb rijdt. Wel qua koppel. En dus kan je met een zwaardere vertanding gaan rijden waardoor je harder gaat.
20 maart 2019 om 17:39 #785269Probeer eens een expansieuitlaat welke de grotere doorstroom van mengsel aankan. Je input verhoogt aanzienlijk, de Gianelli is een geweldig fijn uitlaatje maar zal t zwaar afleggen bij gebruik van een 16mm carburateur tegenover bijvoorbeeld een Simonini Calibrata. Die heeft de inhoud om op hogere toeren er wel nog een schepje bovenop te doen. Daarnaast is de 46mm Polini redelijk laagtoerig vergeleken met zijn concurrenten, zoals hierboven reeds beschreven rij je ook in een bepaald toerenbereik waar je mee te maken hebt. Rij zelf met SE met 43mm Polini, Gianelli Ori Power en 13/13 en ervaar datzelfde karakter hetzij in mindere mate maar snap exact wat je bedoeld.
20 maart 2019 om 18:15 #7852741 maatje groter qua sproeier, kan maken dat je gas boven in, meer effect heeft en dat de motor wat soepeler draait. Heb je al een ophoogplaatje overwogen?
23 maart 2019 om 19:25 #785389Helemaal duidelijk @joor, bedankt 😊
@VespaCiao1970, expansie zal inderdaad nog verschil maken, leuk voor een tourtje. Voor dagelijks vervoer door de stad hou ik de city puff er lekker op 😇
@zevenenergie, qua sproeier zou ik in dat geval precies goed zitten 😉
Ophoog plaatje heb ik nog niet aan gedacht. Het idee van een ‘instelbare kop’ is wel weer boven komen drijven, maar de combinatie daarvan is natuurlijk nog beter 🤔Tijdens het monteren van de cilinder zat ik nog wel in twijfel. Polini of Malossi kop…
Ik weet dat de zuiger van de 46 Polini erop is aangepast, maar vind het idee van een 44mm kop gewoon raar. Uiteindelijk toch voor de Polini gegaan omdat de afmetingen van de verbrandingskamer behoorlijk verschillen. Ik zou de compressie verhouding eens moeten meten van beide kopjes.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.23 maart 2019 om 19:38 #785391Lijkt me inderdaad interessant om die 2 kopjes eens te vergelijken vanwege de verschillende uitvoeringen mbt de verbrandingskamers om te zien welke nu het meeste compressie geeft
11 april 2019 om 13:56 #785865Pouley 80 klinkt best groot maar ik ben citta gewend.
Als je zo makkelijk snel gaat kun je overwegen een langere overbrenging te monteren om meer snelheid te maken. Ik denk dat vooral je uitlaat je verhinderd nog meer toeren te maken. Ik heb met mijn 13mm het zelfde. Je zou wat dat betreft onderweg nog op moeten kunnen schakelen….16 oktober 2019 om 03:39 #790926Als je nog verdere bevindingen hebt opgedaan mbt je topicvraag, zou je deze dan nog even kunnen posten hier?
Ik heb een Moparts spruitstukje en 16.16 onderweg voor op mijn SE met 46.5mm Malossi….
Ik ben wel eens benieuwd wat je nog te weten bent gekomen.
16 oktober 2019 om 09:57 #790930Wou laatst nog een 13/13 proberen maar krijg het spruitstukje niet los (vloeibare pakking doet z’n werk iets te goed). Of het verschil op top maakt kan ik dus niet zeggen, denk echter wel dat Joor het bij het juiste eind heeft.
De sproeier een maatje groter helpt inderdaad om het gas over een breder toerengebied te kunnen doseren.
Polini kop vervangen voor een Malossi kop. Met water gemeten is de verbrandingskamer van de Malossi kop 1ml groter. Qua rijden merk ik geen verschil. Gek genoeg heb ik wel het idee dat het blokje daardoor wat stiller en doffer klinkt 🤔
Blok is nou op de plank beland. Omdat ik vrijwel nooit vol gas reed (stadsverkeer) slipte m’n hele kop, zuiger en uitlaat vol kool. Carter zelf zat ook vol onverbrande olie bij de laatste revisie.
De grotere sproeier was dus ook niet de meest ideale oplossing voor mij, maar als iemand wel de mogelijkheid heeft gewoon vol gas te rijden is het zeker het proberen waard.Edit @daniello:
46.5 Malossi op SE kan wel gewoon, maar let even goed op de voetpakking. Die sluit op het kleine carterhelft nauwelijks af, misschien wil je daar nog wat vloeibaar bij gebruiken.
Uitlaat gaat waarschijnlijk ook een probleem worden omdat die cilinder er scheef op zit. De klem moet er misschien vanaf (past niet tussen flens en carter), de uitlaat kan je dan nog wel vast zetten met een veer.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.16 oktober 2019 om 16:17 #790941Bedankt voor je berichtje. Ik ga eens zien wat de 16mm gaat doen. Ik ga de Citta vrijwel nooit in de stad gebruiken en er zullen zeker stukken langer volgas bij zitten, dus wellicht met een juiste afstelling dat ik niet hetzelfde probleem als jou tegen kom van de onverbrande olie. Welke olie gebruik je BTW?
Ik ben er sterk aan het denken om de 46.5 Malossi te retourneren. Ik zag idd dat het pakkingvlak wel erg krap wordt en lees ook her en der dat het toch de slechts presterende ’80cc’ op de markt zou zijn. Dan nog eens wat jij zegt dat de uitlaat klem niet meer gaat passen….hij gaat retour en er komt wat anders.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.