Winst 16mm op SE

Home Forums Techniek Opvoeren Winst 16mm op SE

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Smallride 1 week, 1 dag geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

AA-T
    Topic starter

Het is natuurlijk erg leuk om te zeggen dat je met een 16mm carburateur rijdt. Alleen zit ik me toch af te vragen hoeveel winst dit nu echt heeft. Beter optrekken is één maar ik heb het nu alleen over topsnelheid.

Ik rij dus met een 16mm carburateur, 46 Polini, Giannelli citypuff en poelie 80. Raak ik het gas net aan rijdt het 42km/u. Geef ik hoogstens 20% gas rijdt het zinderende 58-60km/u (blijft nog wel doorkruipen).
    Daarna kan ik gas geven wat ik wil, maar het levert niks meer op dan met 20% gas…

Als ik dus nog ruim 80% gas overhoud, geeft die 16mm dan überhaupt winst op topsnelheid?

Beste antwoord

Joor
    Donateur

Qua toeren maakt het inderdaad niet uit of je met een 13mm of met een 19mm carb rijdt. Wel qua koppel. En dus kan je met een zwaardere vertanding gaan rijden waardoor je harder gaat.

VespaCiao1970
    Bijdrager

Probeer eens een expansieuitlaat welke de grotere doorstroom van mengsel aankan. Je input verhoogt aanzienlijk, de Gianelli is een geweldig fijn uitlaatje maar zal t zwaar afleggen bij gebruik van een 16mm carburateur tegenover bijvoorbeeld een Simonini Calibrata. Die heeft de inhoud om op hogere toeren er wel nog een schepje bovenop te doen. Daarnaast is de 46mm Polini redelijk laagtoerig vergeleken met zijn concurrenten, zoals hierboven reeds beschreven rij je ook in een bepaald toerenbereik waar je mee te maken hebt. Rij zelf met SE met 43mm Polini, Gianelli Ori Power en 13/13 en ervaar datzelfde karakter hetzij in mindere mate maar snap exact wat je bedoeld.

zevenenergie
    Bijdrager

1 maatje groter qua sproeier, kan maken dat je gas boven in, meer effect heeft en dat de motor wat soepeler draait. Heb je al een ophoogplaatje overwogen?

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

AA-T
    Topic starter

Helemaal duidelijk @joor, bedankt 😊

@VespaCiao1970, expansie zal inderdaad nog verschil maken, leuk voor een tourtje. Voor dagelijks vervoer door de stad hou ik de city puff er lekker op 😇

@zevenenergie, qua sproeier zou ik in dat geval precies goed zitten 😉
    Ophoog plaatje heb ik nog niet aan gedacht. Het idee van een ‘instelbare kop’ is wel weer boven komen drijven, maar de combinatie daarvan is natuurlijk nog beter 🤔

Tijdens het monteren van de cilinder zat ik nog wel in twijfel. Polini of Malossi kop…
    Ik weet dat de zuiger van de 46 Polini erop is aangepast, maar vind het idee van een 44mm kop gewoon raar. Uiteindelijk toch voor de Polini gegaan omdat de afmetingen van de verbrandingskamer behoorlijk verschillen. Ik zou de compressie verhouding eens moeten meten van beide kopjes.

VespaCiao1970
    Bijdrager

Lijkt me inderdaad interessant om die 2 kopjes eens te vergelijken vanwege de verschillende uitvoeringen mbt de verbrandingskamers om te zien welke nu het meeste compressie geeft

Smallride
    Bijdrager

Pouley 80 klinkt best groot maar ik ben citta gewend.
    Als je zo makkelijk snel gaat kun je overwegen een langere overbrenging te monteren om meer snelheid te maken. Ik denk dat vooral je uitlaat je verhinderd nog meer toeren te maken. Ik heb met mijn 13mm het zelfde. Je zou wat dat betreft onderweg nog op moeten kunnen schakelen….

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.