Welke vario vertanding?

Home Forums Techniek Vario Welke vario vertanding?

This topic contains 10 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Helios 11 years, 10 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #212527

    Helios
    Topic starter
    Berichten: 606

    Ik wou wel eens weten wat voor vertanding er nu eigenlijk in mijn klokje zit!

    Toen ik de varioklok gemonteerd had onder de brommer draaide ik aan het wiel. Bij het volledig ronddraaien van het wiel ging de koppeling 9x rond. Dat zou dus 1:9 vertanding betekenen? Dus Malossi?

    Dit leek mij te mooi om waar te zijn dus heb ik de klok opengehaald om het woordje “Malossi” op het grote tandwiel te ontdekken, maar ik vind niets? Begon te twijfelen aan mezelf en heb de How-To gebruikt om vertanding te berekenen :

    – Grote tandwiel : 36 tandjes (A)
    – Tweede as : 11 / 30 tandjes (B / C)
    – Derde as : 23 tandjes (D)
    – Vierde (lange) as : 11 tandjes (E)

    Als we dan de berekening gaan uitvoeren :

    (36:11) x 30
    ____________
    11

    Met als uitkomst : 8,925619834710744

    Dus zeker weten 1:9! maar géén Malossi? Hoe is dit mogelijk? Aangezien CIF 1:9.5 is

    #215909

    SirJohn
    Bijdrager
    Berichten: 135

    het zou misschien mogelijk kunnen zijn dat het grote tandwiel vervangen is voor een andere?

    #215908

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948
    #216746

    Helios
    Topic starter
    Berichten: 606

    Hoe kan het dan dat alles er op wijst dat het 1:9 is, maar ik geen malossi op het tandwiel kan vinden? Zou dus alleen kunnen betekenen dat het grote tandwiel ooit eens vervangen is door een niet malossi tandwiel?

    Wat zit er voor onderling verschil in de grote tandwielen? Want alleen de Malossi tandwielen hebben toch een onder en bovenkant? Vanwege de fietsstand?

    #215911

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Dat is niet alleen bij malossi zo, origienel vertandingen hebben ook gewoon fietsstand. Malossi heeft het zo gemaakt, zodat ze in allebij de klokken (met en zonder fietsstand) gemonteerd konden worden.

    Als jij een klok heb zonder fietsstand, maakt het geen drol uit hoe je je grote tandwiel monteerd. Heb je wel een klok met fietsstand dan maakt het wel uit hoe om je hem monteerd, anders loopt het stuk.

    #215878

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Er past geen ander (immitatie of Piaggio) bij een Malossi vertanding.
    Ook heeft Malossi het niet speciaal zo gemaakt voor met of zonder loopstand, de tandwielen hebben altijd een ‘bovenkant’
    Die bovenkant is gewoon de kant met het grootste platte vlak. Bij Malossi is het dan toevallig zo dat de tekst dan aan de ‘onderkant’ staat.

    Misschien is dat bij Piaggio ook wel zo, ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet omdat het niet boeiend is.

    De ‘bijna’ 1:9 is altijd Malossi. Er is niks anders met die verhouding.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #216558

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Echt? oh dat wist ik niet. ik wist dat malossi een rechte vertanding had, dus het leek mij logisch dat een andere rechte vertanding gewoon uitgewisseld kon worden. waarom past dit dan niet? andere dikte tandjes ofzo?

    #215986

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    fons heeft toch malo vertanding in een brom klok?

    in zijn racer special staat dit:

    Nou, ik weet in ieder geval wat het probleem is met die Malossi vertanding, en daar kan ik helaas niks aan doen

    Maar vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om een 1:6,7 vertanding in elkaar te knutselen. Na wat hoofdpijn, boor, slijp, en draaiwerk zit de boel in elkaar.
    Even een filmpje gemaakt van de test, voorzichtig wat gas geven:

    (zwarte tape zit op het wiel zodat je beter ziet hoe hard hij rond gaat, gezien er geen spaken zichtbaar zijn.
    begin niet over de rook, dat moet ik nog uitzoeken )

    Ik ben er nog niet mee de weg op geweest, wel even de oprit op en af om te proberen of hij uberhaupt nog van z’n plek komt.
    En dat gaat nog vrij redelijk Met een erg hoog toerental vanwege de vario afstelling kruipt hij vooruit

    (vario = 5,6 gr in Malossi vario, 90mm schijven, rode drukveer, erg zware vertanding)

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #215991

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    niek1992 :
    Echt? oh dat wist ik niet. ik wist dat malossi een rechte vertanding had, dus het leek mij logisch dat een andere rechte vertanding gewoon uitgewisseld kon worden. waarom past dit dan niet? andere dikte tandjes ofzo?

    Andere aantallen tandjes misschien??:?

    Kijk eens in de lijst van de link verder naar boven..

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #216069

    kevin 27
    Bijdrager
    Berichten: 285

    Heey, ik heb nu mijn klok open liggen , waar ik een nieuwe malossi vertanding in had gezet een mand geleden nu zie ik op het grote tandwiel ook geen malossi staan….
    Dus wss is die van jouw ook malossi , je kunt overigens eens kijken hoe de tandjes staan , bij malossi zijn deze recht op de as en origineel of cif niet als ik het goed heb.
    Nu heb ik wel een vraagje , hoe moet ik mijn grote tandwiel nu doen , met de grote uitsparing naar boven ( naar de deksel ) of andersom?
    Gr kevin

    #216012

    Helios
    Topic starter
    Berichten: 606

    Mijn lange naaf heeft inderdaad gewoon rechte tandjes en niet zoals bij CIF scheef.

    Ik ga er van uit dat je geen loopstand hebt? Dan moet hij er zo in :

    (Alleen even het Malossi wegdenken)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.