Welke bougie heb ik nodig?

Home Forums Techniek Elektrisch Welke bougie heb ik nodig?

This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Marijn95 2 weeks, 2 days geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

Marijn95
    Topic starter

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van mijn eerste brommer, een Ciao Mix uit 2005. De brommer is nog helemaal origineel. Zelfs de bougie lijkt in 15 jaar nog nooit vervangen te zijn, en dat is wel nodig. De bougie heeft een schroefdraad dat helemaal verroest is en het typenummer is amper leesbaar, al denk ik dat het een NGK B5HS is. Nu vraag ik mij af: welke bougie heb ik nodig? Ik weet alleen dat ik een kort schroefdraad nodig heb, maar welke warmtegraad? Ontstoord of niet? Nogmaals: de brommer is nog helemaal origineel.

Dankjewel voor jullie hulp!

groetjes, Marijn

Semmad
    Bijdrager

De B5HS is goed.
    Doe bij de nieuwe bougie een beetje vet of olie aan de schroefdraad.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 3 days geleden door Semmad.

Robster
    Bijdrager

B5HS lijkt mij aan de warme kant, ik gebruik zelf in mijn vrijwel originele Ciao uit 2004 ( geen Mix) een NGK BR7HS, 0,7mm elektrode afstand, wel ontstoord dus, ivm de sterkere vonk die de elektronisch ontsteking produceert.
    Een ontstoorde bougie vonkt gelijkmatiger dan een niet ontstoorde, slijt daarom ook minder, en de motor is in mijn ervaring beter af te stellen daarmee.
    En wees zeer spaarzaam met vet op het schroefdraad, een heel klein likje koper of keramisch vet is al ruim voldoende…

Semmad
    Bijdrager

Ik vind een 7 wel weer heel erg koud in een standaard brommertje met weinig compressie en amper toeren draaien.

5 is wat mij betreft toch de beste, brandt mooi schoon.

Maar goed, Marijn heeft weer wat te kiezen, een 7? of toch maar een 5?

Nu nog iemand die zegt:  een 6 moet er in!
    Dan heeft Marijn geen antwoord op zijn vraag. Haha.
    Maar een 7 hoort er wel origineel in, ik vind een 7 te donkerbruin blijven na een lange rit.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 3 days geleden door Semmad.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Wow een 7 op een origineeltje – nee. Zoals Semmad zegt is een 5 prima. Kouder hoeft echt niet. Anders slaat je bougie vet en ontbrand hij niet goed – en heb je meer onderhoud later.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Robster
    Bijdrager

BR7HS slaat absoluut niet vet, en blijft redelijk bruin.
    Belangrijker, er zat nieuw een Champion bougie in gemonteerd ( Ciao nieuw gekocht door m’n moeder in 2004), en als je op de NGK site die Champion invoerde, kreeg je als NGK advies: BR7HS.
    Overigens is mijn Ciao niet helemaal origineel meer, kat uitlaat vervangen door een Proma City, sportluchtfilter ( maar nog wel met metalen gaasje), sproeier 54, groene trekveertjes, that’s it.
    Loopt voor de wind 60km. op de teller.

Robster
    Bijdrager

https://www.ngkntk.com/benelux/part-finder/produktfinder/MOTORRAEDER/ZUENDKERZEN/PIAGGIO/CIAO%20V%20KAT/BR6HS/5153/

NGK website met partfinder.
    Geeft voor de Ciao BR6HS aan.
    Echter, als je het type Champion invoert die origineel was ingebouwd krijg je BR7HS.
    Overigens, ik begin liever met een te koude bougie die evt. vet slaat, ( en dan door een warmere wordt vervangen) dan met een te warme die een gat in de zuiger brandt…

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Snap ik @robster. Een gat in de zuiger heb ik bij onze blokjes nooit zien gebeuren. Maar voor @marijn95 kan hij dus kiezen uit een 5 of 6 warmtegraad. Succes.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Marijn95
    Topic starter

Hey Wim, Robster en Herr Flick,

Dankje voor jullie reacties en adviezen! Interessant om te lezen dat iedereen weer zijn eigen idee heeft over welke bougie de beste optie is. Ik heb voor nu de B5HS gemonteerd (met een beetje vet op het schroefdraad, dank voor de tip!), en het motortje loopt nu weer erg goed. Toevallig heb ik ook nog een BR7HS liggen van de Tomos van m’n broertje, dus wellicht probeer ik die over een tijdje wel eens.

Dank voor de hulp! Groetjes, Marijn

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.