Weinig kracht en lage top

Home Forums Techniek Problemen oplossen Weinig kracht en lage top

This topic contains 19 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by neogod 5 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #775848

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    Goedemorgen!

    Ik heb onlangs mijn oude ciao snor mix uit de schuur gehaald en aardig wat aan gesleuteld om hem weer knap te krijgen (nieuwe krukaslagers, uitgebalanceerd, nieuwe cilinder, nieuwe zuiger incl toebehoren etc etc.) kortom ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet.

    setup:
    Standaard klok ciao snor
    12/7 carb met 40(!) sproeier **
    nieuwe standaard zuiger incl cilinder en toebehoren
    citypower uitlaat **
    de standaard 80 poelie
    mixtank ontkoppeld, zonder mengpompje direct richting carb.
    standaard luchtfilter (nieuw gaasfilter)

    Het probleem: als ik hem start, 1 stap en lopen, draait redelijk vloeiend stationair, maar vervolgens als ik gas geef dan heeft hij weinig kracht, pas in zijn midden komt hij op gang en sinds ik van een 36 sproeier naar 40 ben gegaan ivm citypower en een grijze bougiepunt komt hij redelijk hoog in zijn toeren maar zonder daadwerkelijk gang te geven (top zit op 32km/h).
    Nu zat ik te denken aan een slippende koppeling wellicht, gecontroleerd en blijkt het ook niet te zijn. maar in hoeverre zal nieuwe trekveertjes helpen bijv. groene (mocht dat de oplossing zijn).
    En wat zou ik anders kunnen bekijken, proberen, controleren oid.
    ik ben niet van plan om het complete blok om te bouwen naar een bromklok, en tuurlijk zal een 13/13 carb het ongetwijfeld doen maar voorheen draaide hij dus redelijk tot goed, max 35/40, veel kracht onderin snel optrekken etc. en sinds ik heb heb gereviseerd na een goede warmloper komt er gewoon niks meer uit.

    bvd.

    #775850

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    Welke kleur heeft de bougie? mijne liep snor, 12/10 carbu, standaard uitlaat, standaard cilinder op sproeier 46. Is de sproeier niet iets te klein?
    Heb je de zuiger juist gemonteerd?
    Check eens op valse lucht met deo of brake cleaner

    #775854

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    daarom ben ik qua sproeier 4 maten groter gegaan, nu is de kleur goed, geen valse lucht, nieuwe membranen en pakkingen. ja de zuiger zit goed om.

    #775867

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Waar heb jij membranen op je blok zitten? Die ga je niet vinden op een standaard blok 😉

    Waarschijnlijk een compleet overbodige vraag; maar heb je de slangtule op de inlaat wel afgesloten aangezien je niet meer met een oliepompje rijdt?

    Hoe heb je gecontroleerd op valse lucht?

    Met je opgegeven setup zou je goed moeten zitten met sproeier 38 tot 42. Als je van een standaard uitlaat naar een citypower overstapt is het genoeg om de sproeier 1 tot 2 maten te vergroten, 4 is wat aan de hoge kant.

    Als je inlaat nog gewoon standaard (7mm) is zal het monteren van een grotere carburateur in ieder geval geen zin hebben.

    #775870

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    membranen, pakkingen, je hebt gelijk, maar de pakkingen zijn dus vervangen.

    vragen zijn nooit overbodig (informatie is altijd goed) maar ik heb alle slangetjes afgedopt die overbodig waren.

    valse lucht, stationair valt hij niet uit op warm of koud blok en de plekken waar ik bij kon met remmenreiniger naar belletjes zoeken.

    Ik heb vandaaag de kopp. veertjes vervangen voor de groene, hij mist nu (uiteraard verwacht) meer kracht onderin maar in zijn midden en top trekt hij sneller richting max (weliswaar nog steeds 32km/u) maar het is raar.
    – hoger toerental
    – betere koppel richting top
    – grotere sproeier
    – andere kopp. veertjes
    maar nog steeds niet harder dan 36 sproeier op hetzelfde blok. (lees 32km/h max)

    #775873

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    De trekveertjes zouden je juist wat meer trekkracht vanuit stilstand moeten geven doordat je segmenten op een hoger toerental aangrijpen maar dat terzijde.

    Met je remmenreiniger/valse lucht test is het de bedoeling om te luisteren of het toerental veranderd. Als dat niet het geval is zit je goed.

    Welke kleur is je bougie nu, heb je dat nog gecontroleerd nadat je 4 maten omhoog bent gegaan?

    Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je segmenten misschien iets vettig zijn geworden door ze aan te raken met vieze sleutelhanden (er vanuit gaande dat ze iig niet versleten zijn).
    Maak deze nog eens goed schoon met remmenreiniger/aceton/spiritus evenals je koppelingshuis. Schuur beide daarna nog even lichtjes op.

    Als je verder alles hebt uitgesloten kan ik me nog voorstellen dat je nieuwe cilinder iets tammer is, al zou je theoretisch met een citypower iets harder gaan. Wellicht klinkt het alsof je meer toeren draait doordat de uitlaat wat meer geluid maakt maar is het niet zo.

    #775877

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    Koppeling segmenten heb ik gelukkig niet op hun schoentjes aangeraakt maar zal ze extra schoonmaken en opschuren maar de segmenten zagen er nog keurig uit.

    Ik vraag me dus af of ik alles wel uitgesloten heb omdat hij en weinig kracht heeft tot zijn middengang en zijn top met deze setup niet hoger ligt dan 32.

    Hij maakt meer toeren omdat ik de sproeier heb vervangen en dus meer kan leveren zonder een droge bougie te geven.

    Verder zat ik nog te denken, kan het aan de bougie liggen?

    Bougiekleur op het moment is koffie met een beetje melk, dus niet heel erg bruin maar net een tintje lichter. Maar ik zat te denken, omdat ik 4 maten groter ben gegaan, zal hij meer power op zijn top moeten geven en dus per definitie harder moeten kunnen? Of is de snorklok gewoon niet in staat om harder te gaan? Lijkt mij sterk sinds hij voor de vastloper ook 35/37km heeft gehaald en een stuk beter trok.

    #775899

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Een grotere sproeier monteren heeft helemaal niks te maken met een hogere top/toerental behalen. Dit is enkel het afstellen van het benzine/lucht-mengsel op je setup. Het is je setup die bepalend is voor de snelheid en het toerental. Als je compleet verkeerd zit met je sproeier kan dit wel van negatieve invloed zijn.

    Stellen dat je meer toeren draait of een hogere top moet behalen vanwege het monteren van een grotere sproeier is dus een verkeerd uitgangspunt.

    In mijn vorige post geef ik nog een beetje toelichting op de valse lucht test, voer deze voor de zekerheid nog even uit (tenzij je zeker weet dat het toerental de vorige keer niet veranderde natuurlijk).

    Post eens een foto van de kleur van je bougie? 4 maten is zoals ik al eerder zei best veel voor de wissel van een originele uitlaat naar een citypower.

    Je zegt: “…zonder een droge bougie te geven…”. Betekend dit dan dat je bougie nog nat is als je hem eruit haalt? Want in dat geval zal je waarschijnlijk een probleem hebben met je ontsteking.

    #775903

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    Ik redeneer dat als ik een grotere sproeier monteer, wat nodig was omdat de bougie “droog” wordt (grijs, niet mooi koffiebruin), dat zijn mengverhouding beter word waardoor er meer vermogen geleverd wordt door een betere verbranding. Wat uiteindelijk resulteert in beter in toeren komen en daardoor allicht een hogere top zou kunnen voortkomen.

    Kort gezegd is het complete blok gereviseerd. Nieuwe cilinder en zuiger en een nieuwe uitlaat waren de enige veranderingen. Ik wou hem standaard houden tot ik erachter kwam dat ik zonder na te denken een citypower had gekocht.

    Ik zit momenteel tussen mijn nachtdiensten dus kan even weinig uithalen i.v.m. slaap, maar zal morgen zeker even opnieuw een lektest doen en ik zal de bougie op foto zetten.

    Het blijft voor mij in ieder geval een vraag waarom hij zo weinig kracht heeft vanuit stilstand tot +-15km/h, hij redt het wel, maar het duurt zeker een meter of 40 voordat hij echt zijn kracht krijgt, koud of warm maakt weinig uit (tuurlijk is koud iets minder).

    Maar ik zal morgen middag even een update brengen.

    #775922

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Is het misschien mogelijk om een filmpje te maken?, want het kan heel veel zijn waardoor hij slecht trekt onderin. Heel stiekem heb ik het idee dat jouw inlaat niet goed sluit. Op hogere toerentallen heb je daar vaak geen last van.
    Je kan testen door een tuinslang goed op de inlaat zetten en door de inlaat blazen als de zuiger op odp (onderste dode punt)
    Er mag dan vrijwel geen lucht door de slang gaan

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #775930

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    Vorige week sproeier natuurlijk vervangen, toen kreeg ik een mooi licht koffiebruin op de bougie, van 36 naar 40 gegaan, ik WAS tevreden, nu is dat ding weer zo grijs as de haren van oma.

    #775932

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    Remreiniger test was goed overigens en die bougie komt uit een warm blok

    #775941

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Vreemd, mogelijk moeten we het dan toch in de richting van valse lucht zoeken maar je test was wel goed dus… 🙄

    Echter, je bougie zelf ziet er ook niet heel schoon uit (koolaanslag) wat het iets moeilijker maakt een goed oordeel te geven. Is de bougie al wat ouder? Zo ja is het aan te raden even een nieuwe te monteren, deze is dan ook makkelijker af te lezen.

    Welke hittegraad heb je nu? Mogelijk kan je 1 hittegraad kouder. Dit zou de grijze kleur kunnen verklaren (maar niet het gebrek aan vermogen).

    Helaas kan je met de valse lucht test de keerring achter het vliegwiel niet controleren. Om die uit te sluiten zal je deze even moeten demonteren en met het oog controleren.
    Ritze geeft ook nog een optie die je dan makkelijk kan controleren. Met het blok gedemonteerd kan je ook gewoon de mond op de inlaat zetten (smaakt niet altijd even lekker maar goed).

    Start je de brommer met choke er op of zonder? Als je hem nu zonder choke start, lukt dat dan ook met choke en blijft hij met choke erop (als hij nog koud is) ook lopen?

    #775971

    neogod
    Topic starter
    Berichten: 35

    De bougie is praktisch nieuw, ik start zonder choke, met een klein aanzetje loopt hij al, ook met choke blijft hij lopen. Er zit op dit moment een b5hs in.

    Als ik al valse lucht zou hebben, moet ik toch wel merken dat hij niet of niet mooi stationair loopt, wat hij wel prachtig doet?

    #775972

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Ligt er een fluweel zachte laag op de elektroden ? kun je zo met de nagel weg halen ?.
    Kleur zwart grijsgroen ?

    Mogelijke oorzaken :
    Verkeerde mengsel instelling : Sproeier,  Carb, licht verstopt.
    Mengsel te vet : luchtfilter te vuil, te veel mengsmering.
    Te veel choke gebruiken : niet meer gebruiken vooral niet met warm weer.
    Alleen maar korte afstanden rijden. Het blok moet wel flink warm worden voordat de bougie zijn kleur bekent !
    Verkeerde hittegraad bougie : te koud gekozen bougie.

    TICKLING BARN
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.