Wat is de snelste manier om een Vespa Si in een stationwagen te krijgen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Wat is de snelste manier om een Vespa Si in een stationwagen te krijgen

This topic contains 36 reacties, has 15 deelnemers, and was last updated by Shark 3 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
  • Gebruiker
  • #803760

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Het doet me denken aan de goede oude tijd. Met mijn vader naar een of ander dorp rijden in de auto, een brommer kopen en dan denken, fok hoe krijgen we dat ding mee.
    Meestal kwam het erop neer dat ik de brommer half in de auto kon proppen.

    Nu ga ik zelf met de auto een Si ophalen, maar die brommer is nog helemaal compleet en rijdend.
    Ik heb een leasebak en wil niet dat ie beschadigd natuurlijk, maar heb ook geen zin om uren in de kou bij de verkoper op de stoep de hele brommer uit elkaar te schroeven.

    Wat zou de makkelijkste manier zijn?
    Ik rijd in zo’n wagen (Skoda Kodiaq):
    2017-Skoda-Kodiaq-trunk-777x522

    Ik denk, dat de brommer met achterwiel en al wel zou moeten passen, misschien zadeltje los.
    En de voorvork?

    Het is het type met de koplamp tussen het stuur.
    misschien kan ik het stuur losmaken en naar beneden trekken en dan alleen het voorwiel los.

    Maar ik wil veiligheidshalve toch ook even kijken naar de mogelijk om de voorvork los te krijgen. Uit mijn hoofd:
    koplamp 2 x 10mm 6 kant.
    Stuurklem is 4x 6mm inbus
    dan balhoofd, welke maat is dat?
    Vergeet ik iets?

    Andere tips?

    Als ik de brommer mee krijg maak ik een vette Perso hier 🙂

    #803761

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Afhankelijk van welke voorvork je hebt kan je misschien alleen de stuurbeugel loshalen en het stuur naar achter/voor draaien.
    Mijn si heeft wel eens in de volvo v70 van mijn vader gelegen. Achterbank plat, benzine er uit, vlotterbakje ff leeg gooien en achterin schuiven.

    Mocht het net niet passen, dan even een kleed er omheen en je achterklep dicht trekken met een spanband

    #803762

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    mmm goeie ik zat steeds staand te denken, maar plat kan natuurlijk ook.
    Ik heb het type met de “doorlopende vork” met van de buisjes naast het balhoofd, zoals in deze thread:

    GZ: Vespa Si zonder kenteken, liefst zo compleet mogelijk

    #803763

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Mijn Ciao heb ik in 1982 opgehaald vanaf Zwolle, gewoon achter in de kofferbak.
    De deksel met een touw omlaag getrokken, paar lappen ertussen en klaar.
    Oke, was oude auto en een krasje op de Ciao, daar lag ik ook niet wakker van.

    Tegenwoordig zet ik de Ciao wel eens op de fietsendrager (voor 3 fietsen)
    Dus 1 Ciao van 40kg dat lukt ook wel. (2 E-bikes zijn zwaarder)

    #803765

    Joeri999
    Bijdrager
    Berichten: 135

    Ik heb mijn Ciao ook plat in mijn Volvo V70 gelegd. Ik heb een rubber mat erin die benzine op had kunnen vangen, maar er liep niks uit. Leg hem wel op de linkerzijkant, dan zit de tankdop boven.

    Zoek even de maten van de Sì op op wiki, meet je kofferbak op en je weet of het past!

    #803769

    Millyway
    Bijdrager
    Berichten: 142

    Ik heb hem hierin gekregen met alleen het voorwiel eruit, ik het makkelijkste eruit kabels lekker laten zitten, en het stuur los draaien en inklappen, start hem even, draai de tank dicht  en laat de carb leeglopen ben je ook van het lekken verlost, succes78628766.jpeg

    Moet ik dat nou wel doen?
    #803773

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Golf 1, achterbank plat, 2personen, 1 in de auto, 1 achter de auto, plat neerleggen op deken, bezine eerst even aftappen :thumb
    Dus als de achterbank plat kan van die Skoda leg je hem er zo in,

    TICKLING BARN
    #803775

    Seru.ch
    Bijdrager
    Berichten: 56

    That’s my way, but is for longer transfers to tours:
    1764622748793725511413162431656876743504

    #803776

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik draai bij een Si de bout van de achterbrug los en maak de kabels los. Dan valt de brommer in 2 delen.
    Er is dan meestal voldoende ruimte om de brommer neer te leggen, als je de achter bank en eventueel de passagier stoel naar beneden kan klappen.
    De benzine tap ik af zoveel als mogelijk  en draai de vlotter los.

    Al met al best wel een werkje op de stoep van een ander. Vooral als de benzine niet lekker door wil lopen door een vervult filtertje.

    #803777

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Ik denk dat je de meeste tijd verliest met gepiel van kabels inderdaad. Het regent hier nu, maar zal straks een oude fiets erin proberen te proppen.

    Uitstekende delen, (en dan bedoel ik niet delen van een uitzonderlijke kwaliteit 😆 ) vormen vaak het probleem.
    De Si heeft nog trappers, weet iemand of die makkelijk los te krijgen zijn in het algemeen?

    #803782

    WilbertSI
    Bijdrager
    Berichten: 8

    Die gaan over het algemeen vrij makkelijk los. Ik zou wel een hamer en een doordrijfpen meenemen als ik jou was

    #803785

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Bedankt voor alle tips, ik plaats de foto’s wel zodra het is gelukt.

    #803829

    Shark
    Topic starter
    Berichten: 472

    Nou, ik ben er toch niet gerust op. Heb een fiets met 28″ wielen erin proberen te leggen, maar dat is toch niet zo makkelijk als je moet zorgen dat er geen krassen komen op of in de auto.

    Ik heb nu de bodem met 2cm XPS bedekt (van dat harde piepschuim). Dat is best goed. Ik zal er ook nog wat karton inleggen om een beetje eventuele nattigheid op te vangen.

    Maar ik denk, zeker ook vanwege het gewicht en de hoge bagageruimte, dat ik er niet onder uit kom om de brommer te demonteren. Ik verwacht dat ik op zich wel genoeg tijd zal hebben, maar wil het eigenlijk zo makkelijk mogelijk doen. Ik overweeg zelfs om bijvoorbeeld alle kabels door te knippen, om gepiel te voorkomen. Dat pielen kan later wel weer met een nieuwe gaskabel en elektra.

    Ik heb iig al zat tie-wraps mee, en spanbanden zodat ik loshandende kabels netjes kan borgen.
    Zo uit mijn hoofd denk ik dat ik eerst de kappen ga losmaken, en de kabels losmaak die door het kabelgootje lopen. Doel is dan om de achterbrug los maken, zodat dat deel met wiel en al makkelijk in de auto kan.
    Ik wil eigenlijk voorkomen dat de voorvork los moet, ivm met de vettigheid van het balhoofd etc.
    Het enige uitstekende deel is dan het stuur wat geloof ik relatief makkelijk los gaat met 4 inbusboutjes.

    Let ook op dat ik alles alleen moet doen, ik heb geen hulp van iemand, ook niet om even een handje te helpen of even iets vast te houden.

    laadklep

    #803830

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ohhh je hebt een staionwagen……………………………

    Spekkoper. Gewoon de inbusboutjes los, stuur plat klappen, er inleggen.
    Misschien even wat doeken om schuren op uitstekende delen te voorkomen. Klaar.
    Oja, er kan olie uit de klok lopen, dus even wat plastic er onder.

    Ik dacht dat je zo,n heel klein trutten-schuddertje had.

    Edit: Geef mij maar even “het beste antwoord” 😉 

    #803846

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649
    Beste antwoord??

    shark wrote:

    Nu ga ik zelf met de auto een Si ophalen, maar die brommer is nog helemaal compleet
    én …….”rijdend. “!!
    Vergeet ik iets?
    Andere tips?


    💡

    Jazeker vergeet je iets.

    Gewoon terugrijden!

    Treintje heen, brommertje terug, zonnetje schijnt 😎

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.