Waar staat het framenummer & uitleg

Home Forums Algemeen Framenummers Waar staat het framenummer & uitleg

This topic contains 7 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by RedBravo1985 2 days, 3 hours geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #201646

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    De vraag waar het framenummer oftewel chassisnummer staat komt regelmatig voorbij. Ook het balhoofdnummer oftewel typegoedkeuringsnummer wordt nog wel eens gezocht of verward met het framenummer.

    Daarom leggen we in deze sticky precies uit waar je het framenummer en balhoofdnummer kan vinden op verschillende brommers. Ook proberen we zo goed mogelijk uit te leggen wat de nummers precies inhouden.

    Om het bouwjaar te achterhalen aan de hand van het framenummer klik hier.

    Heb je na het lezen van deze post nog steeds problemen om een nummer te vinden is de kans groot dat deze achter een dikke laag lak verstopt zit. Dan zit er niks anders op dan lak plaatselijk te verwijderen met bijvoorbeeld verf-afbijt (plak de rest van je frame dan wel goed af).

    Het is de bedoeling de beginpost aan te passen met jullie hulp, zodat we uiteindelijk een compleet overzicht krijgen van alle Vespa/Piaggio brommers. Wil je meehelpen post dan een duidelijke omschrijving. Aangezien de nummers regelmatig achter een dikke laag verf verstopt zitten worden foto’s zeer op prijs gesteld!


    Vespa Ciao

    Het framenummer vind je rechts op de achterbrug/frame boven de uitlaat, een voorbeeld hiervan:

    DGM 198000M
    C7E2T *0123456789*

    DGM 19800M is het onderdeelnummer van het frame zelf.
    C7E2T duidt het type Ciao aan, deze begint meestal met een C of de letters ZAPCO.
    * 0123456789* is het framenummer.

    Framenummer Ciao

    Het typegoedkeuringsnummer vind je op het balhoofd, vandaar ook wel de term balhoofdnummer. Bij sommige modellen zit hier nog een kapje voor die je eerst moet verwijderen. C9-modellen (het eerste model ciao) zijn een uitzondering op de regel, hier staat het nummer onder het zadel. Een voorbeeld van het typegoedkeuringsnummer:

    (NL) K 0009

    Tussen de haakjes staat het land, (NL) betekend hier dat het om een Nederlands frame gaat.
    Hierna volgt eerst een letter welke aangeeft of het om een brom of snor-fiets gaat.
    Een bromfiets is te herkennen aan de letter B, A, L, K of P.
    Een snorfiets is te herkennen aan de letter R, U, S, V, of W.
    De hierop volgende cijfers hebben geen significante betekenis.

    Typegoedkeuringsnummer Ciao


    Heb jij een aanvulling of verbetering hoor ik dit graag!

    #777985

    Brigitte Lankreijer-
    Bijdrager
    Berichten: 1

    Met hulp van uw bericht aan het zoeken gegaan. Nu eindelijk gevonden! Het stond niet achter bij de uitlaat op het chassis. Maar moest voetplaatje los schroeven, het stond schuin achter de trapperas! Zie mijn fotos voor verduidelijking.20180826_181804
    20180826_181809

    #793447

    Daan
    Bijdrager
    Berichten: 137

    Ik weet niet maar bij mijn si staat er alleen maar een piaggio logo met niks erachter..

    #793451

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Dit topic gaat over een Vespa Ciao en dus niet over een Vespa SI, 2 verschillende bromfietsen van het zelfde merk.

    TICKLING BARN
    #811979

    Siebren
    Bijdrager
    Berichten: 5

    Hallo ik ben Siebren en nieuw in dit forum. Door toeval heb ik een Vespa Caio c7e1. Gekregen

    een echte schuur vondst helemaal origineel olijf groen. Nu probeerde ik de bovenstaande link om het bouwjaar te kunnen vast stellen  maar de link lijkt niet meer te werken kan iemand mij helpen?

    #811984

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Zet hier in dit topic je framenummer en een foto van je Ciao:

    https://vespa-ciao.nl/forums/topic/het-bouwjaar-en-modelinfo-via-framenummer-topic/page/47/

    En je krijgt antwoord.
    Er staan ook een paar lijsten.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #817813

    Teun Loenen
    Bijdrager
    Berichten: 1

    weet iemand waar ik het op mijn citta kan vinden

    #824190

    RedBravo1985
    Bijdrager
    Berichten: 38

    Bij mijn SI staat het framenummer op het balhoofd. 20240326_214210

    "Love to ride my Bravo"
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.