Vragen over eerste bromfiets

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Vragen over eerste bromfiets

This topic contains 3 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Jenoah 3 years, 7 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #800985

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Hallo allemaal,

    Laat ik beginnen met mijzelf heel kort voor te stellen. Mijn naam is Jenoah, ik ben 20 jaar en heb net (4 dagen geleden) mijn eerste brommer gekocht. Dit is een Vespa Si (geel kenteken) uit (vermoedelijk) 1987 – 1989.
    Ik vind het echt een pracht ding, maar ik heb wel een aantal vragen over het gebruik ervan over het algemeen.

    Momenteel rijdt de brommer namelijk maar 30/35 km/u. Hij rijdt wel gauw weg, maar bij het stoplicht mag ie wel ietsjes sneller optrekken. Daarom help ik hem daarmee door zelf even hard te trappen zodat ie sneller op snelheid komt. Is dit schadelijk of juist de bedoeling?

    Verder ben ik er ook achter gekomen dat er een fiets stand opzit, maar als ik hem nou gewoon duw om hem in de schuur te zetten of uit de tuin te rijden, levert dat schade op als ik hem niet op fiets stand heb?

    En nadat ik een stukje heb gereden en ik stal de brommer weer, druppen er een paar druppels brandstof uit. Ik vermoed omdat hij net lekker warm is geworden en de damp misschien weer terug veranderd, maar is dit normaal, of moet ik hier iets aan laten doen? Het zit precies onder het standaard in het midden.

    Ik ben ook van plan om er een kleinere poelie (maat 80 met een 1125 v-snaar) op te zetten, maar heb geen zin om harder te gaan dan toegestaan op de rollerbank. Tot hoeverre is het opvoeren legaal en wat is ongeveer het verschil tussen wat de teller aangeeft voor snelheid en wat de rollerbank aangeeft? Ik verwacht niet dat ze met mijn gewicht erboven op dat ding op de rollerbank zetten wat het natuurlijk iets langzamer laat lopen XD

    Omdat dit mijn eerste brommer is heb ik eigenlijk geen flauw benul wat nou wel en niet hoort bij een brommer. Zeker als het gaat om een wat oudere. Alvast mijn excuses als het eigenlijk gewoon hele basis dingen zijn die ik vraag. Maar ja, ik moet het ergens leren! Oh, en ook mijn excuses als dit de verkeerde plek is om deze vragen te stellen. Once again, ik ben nieuw hier 😛

    In ieder geval, alvast bedankt voor de moeite voor het lezen en ik heb er zin in om veel er over te leren.

    28pcyf1rtyg51

    2
    #800986

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Welkom! Ziet er goed uit. Fietstand inschakelen kan geen kwaad als je hem stalt. Ik zou de Carberateur eens schoon maken voor het optrekken en zo. Ook zou je je bougie kleur eens moeten nakijken om te controleren of je sproeire de juiste maat is, als je sproeier vuil is kan dat ook effect hebben. Dus eerst de carb schoonmaken.De brandstof die lekt kan te maken hebben met een slechte vlotternaald of kapotte vlotterbak pakking.

    Edit: het helpen vooruit te komen door te trappen maakt inderdaad niks uit.

    Mvg Robin

    1
    #800987

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Als je een kleinere poelie monteert trekt hij nog minder snel op, en rijdt hij iets sneller.
    En als je niet rijdt benzinekraan dicht doen.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #800990

    Jenoah
    Topic starter
    Berichten: 67

    Als je een kleinere poelie monteert trekt hij nog minder snel op, en rijdt hij iets sneller. En als je niet rijdt benzinekraan dicht doen. Gr. Wim.

    Hallo Wim,

    Bedankt voor het antwoord. Ik ben er inderdaad al gauw achter gekomen dat het handig is om de benzinekraan dicht te draaien als ik niet rijd. Begon al lekker te ruiken naar benzine met een klein plasje benzine onder het standaard. Denk alleen dat hij bij mij iets te veel drupt, dus ik ga er naar laten kijken.

    Het gaat mij er vooral om dat hij sneller kan omdat hij dus maar 30/35 km/u gaat terwijl hij dus 45 km/u mag. Vandaar. Gelukkig heeft mijn brommer nog trappers, dus kan ik zelf helpen met accelereren als de kleine poelie te weinig trekt 😛

    – Jenoah

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.