Vragen over belgisch blok en krukas

Home Forums Techniek Opvoeren Vragen over belgisch blok en krukas

This topic contains 3 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by kevin030 11 years, 9 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #184871

    Flippo
    Topic starter
    Berichten: 514

    Hallo,

    Ik weet niet zozeer precies wat ik in de titel moest zetten, maar ik zal het even uitleggen. Ik was van plan om mijn cp carterset die ik had liggen te gaan tunen op m’n creco. Na het uit elkaar halen van de carters kwam ik erachter dat dit een belgisch blokje is.
    Na nameten is inderdaad de inlaat 12mm, en is de inlaat ook aan de binnenkant anders dan normaal.

    Nu is mijn vraag, ik heb maar 1 gat voor de stekkertjes, terwijl dit er toch 2 horen te zijn? (een vierkante en een ronde) Hoe kan ik dit oplossen? Ook vroeg ik me af of het veel nut heeft om de inlaat aan de binnenkant bij te vijlen, omdat die al dieper ligt.

    Hierbij de foto’s:


    Verder vond ik nog een krukas die ik had liggen, en die leek voor mij duidelijk getuned. Nu wou ik aan jullie vragen of dit een beetje ok is gedaan? Ik heb zelf namelijk geen idee van krukas tunen.
    De foto’s:
    De originele brom kruk rechts, de getunede links.

    Voor meer en/of duidelijkere foto’s is dit de link naar mijn album:
    Link

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

    Flip.

    #196283

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dat carterdeel is een Berini carter. Wat ook het single gat verklaart. De verlichtingsspoel heeft hier normaal niet zo’n nylon vierkantje voor de aansluiting nodig en gewoon een los draad welke je verbind met de kabelboom. Je zal iets soort gelijks kunnen doen wanneer je normale cp’s wilt instaleren en dat blokje dus verwijderen.

    De linker krukas is in ieder geval een old timer pen 12 krukje. Of deze een beetje goed is getuned is van de foto’s moeilijk af te lezen, maar je Creco met verder bewerkte carters zal het uitstekend doen met een bromkrukje.

    #195686

    Flippo
    Topic starter
    Berichten: 514

    ok super. ik heb deze ontsteking wel liggen, maar niet het vliegwiel erbij. gaat dit problemen opleveren? zou je me ook kunnen uitleggen hoe die berini ontsteking precies werkt en gemonteerd moet worden? ik had al op t forum gezocht maar kan er niet zoveel over vinden.

    #198934

    kevin030
    Bijdrager
    Berichten: 642

    Zo hoort je Berini ontsteking te zitten..
    De spoel met het gele draad is voor de verlichting.
    De spoel met het rode en witte draadje moet op de blackbox/CDI aangesloten worden.
    De blackbox laat je aarde maken met en ene draad en de andere komt op je bobine.

    Over het vliegwiel durf ik niets te zeggen, ik heb altijd Berini vliegwielen gebruikt.

    Als je een gewone CP ontsteking in de carters wilt zetten kan het zijn dat je de bevestigingspunten van de spoelen iets af moet vijlen.
    Anders passen ze niet lekker en heb je kans dat je de spoelen beschadigd.

    Succes ermee!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.