Vliegwiel draait niet mee; koppeling

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vliegwiel draait niet mee; koppeling

This topic contains 27 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by super bravo. 4 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Gebruiker
  • #212109

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Heb mijn blok gereviseerd en nieuwe cilinder geplaatst, terug alles in elkaar gezet maar het vliegwiel wil niet ronddraaien bij aanlopen of trappen.

    Koppelingshuis draait mee met poelie en riem maar het binnenste draait dus niet.

    Nu zit de shimring tussen krukas en vliegwiel er niet tussen omdat deze in twee was gebroken, maar zover ik weet kan dit niet de oorzaak zijn.

    Iemand die dit al eens gehad heeft?

    Alvast bedankt

    #243504

    MCBoss
    Donateur
    Berichten: 531

    Spie vergeten?

    #243505

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Spie zit er in.

    Koppelingshuis draait maar vliegwiel en krukzs niet
    Lijkt op een probleem in de koppeling.

    #243506

    MCBoss
    Donateur
    Berichten: 531

    Even een andere koppeling proberen dan weet je het

    #243507

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3758

    bryanv :
    Spie zit er in.

    Koppelingshuis draait maar vliegwiel en krukzs niet
    Lijkt op een probleem in de koppeling.

    Koppelingshuis draait altijd los over de krukas.
    Je moet aan de segmenten draaien wil je de krukas/vliegwiel laten meedraaien.

    Volgens mij grijpen je startsegmenten niet aan, haal de veertjes er anders eens uit. En ontvet je koppeling en de binnenkant van de segmentenhouder even goed.

    #243508

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Heb de veren losgehaalt maar krijg er nu helemaal geen beweging ingetrapt. Gaat erg zwaar.

    Krukas draait wel goed rond met sleutel 17 er op dus de motor kan niet vast zitten.

    Zou ik de krukas kunnen aanzwengelen met de luchtsleutel?

    #243509

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Je kan kijken met de luchtsleutel of hij het doet inderdaad. Maar op zich zou je hem gewoon aan moeten kunnen lopen natuurlijk.
    Probeer inderdaad eens een andere koppeling.
    Misschien kun je een foto of filmpje van het geval posten,..

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #243511

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Luchtsleutel is te zwak.

    Als ik de startsegmentveren er uit haal, blokkeert het achterwiel bij vooruit lopen.

    Heb het vliegwiel er dan afgehaald en zag dat het vliegwiel heeft aangelopen tegen het rode draadje van CP’s naar condensator.
    Kabel herlegd en toen draaide het vliegwiel veel lichter.

    Met koppeling tegen het blok en alles terug in de brug loopt het vliegwiel weer veel zwaarder.

    Zou die ene shimring dan toch uitmaken of zit het probleem echt in de koppeling?
    Heb momenteel geen 2e koppeling liggen.

    #243512

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Op het moment dat je achterwiel blokkeert – wil hij juist rond gaan draaien (compressie). Hier moet je doorheen drukken en dan start hij als het goed is.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #243514

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Heb er ongeveer 50 meter mee gerend maar achterwiel blokkeert dus heel de tijd.

    Heb de shimring besteld, volgens mij ligt het hier (deels) aan

    #243516

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Als je met een luchtsleutel je brommer niet je brommer niet aan krijgt ist niet best hoor.

    Dan moet er gewoon iets hard aanlopen ergens

    #243517

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    €40 luchtsleutel + compressie.

    Op het werk hebbeb we een zware luchtsleutel, zal het daarmee eens proberen.

    #243518

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3758

    Zou het spul niet forceren met een luchtsleutel, dit heb je helemaal niet nodig.

    Als het achterwiel blokkeert omdat je hem niet door de compressie kunt drukken moet je proberen gewicht op de achterkant van de brommer te houden, erop springen bijvoorbeeld.. Maar lijkt me sterk dat dit met pouli het geval is. Post anders een filmpje.

    #242898

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Luchtsleutel is zwaar overdreven inderdaad, die ring hoort er wel tussen maar daar zou het verschil niet in moeten zitten.

    Haal je blok er eerst eens onderuit en kijk dan of het vliegwiel uberhaupt wel draait, misschien sleept hij aan tegen de spoel. Kan je gelijk die shimring terugzetten want die zit er niet voor niets 😉

    #243523

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 155

    Heb de shimring er tussen geplaatst en het blok terug gemonteerd.

    Vliegwiel draait nu soepel rond maar er zit nog een stroef punt in.

    Als ik met een steeksleutel 17 aan de koppeling draai, draait het vliegwiel mooi mee tot op het zware punt, dan moet ik iets meer kracht zetten.

    Er loopt dus ergens iets aan maar weet niet goed wat.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.