virgil : ciao sprinter and white ciao

Home Forums Perso’s Projecten virgil : ciao sprinter and white ciao

This topic contains 1,636 reacties, has 135 deelnemers, and was last updated by luukciao 12 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 766 tot 780 (van in totaal 1,637)
  • Gebruiker
  • #277754

    virgil
    Topic starter
    Berichten: 1042

    @speedbuxy: ik wil toch graag het principe van een vespa houden en niet gewoon een scooter ervan maken
    wat ik wil is gewoon dat ik een vespa heb waar toch nog aan te zien is dat er een “vespa” blokje onder hangt.
    dus is dat wat meer werk dan wat jij zegt ja waarom niet dit of dat maar zo gemakkelijk is dat niet.

    oke stel ik neem en scooterkruk wat dan dan moet ik mijn hele frame tot in de puntjes verzwakken
    nog slapper als de vorige keer en dan daar met 14-16pk op het achterwiel mee gaan rijden
    ik denk het niet want ik ben niet levensmoe.

    en ik wil een zij inlaat dat vind ik mooier dan boven op het blok de caburateur.

    hoezo zou ik niet beginnen aan dit project wat doet simonini ? sprocatti? zij gebruiken ook een
    enkele krukas maar ja dan komt het weer van ja die hebben een veeeeeeel sterkere krukas dan een mazuchelli
    of malossi.

    maar proberen kan geen kwaat en als ik dan toch met een ophoogplaat zou moeten werken want ik het de slag van
    mijn cilinder opgemeten en is 41mm dus heb ik nog een ophoogplaat van 2mm nodig en stel dat dat niet werkt
    dan haal ik me in de zomer gewoon een simonini kruk met een andere cilinder en ga ik dat proberen.

    speedbuxy ik dacht dat jij zoon fan was van vespa maar je vindt toch dat ik er een scooter van moet maken πŸ˜€

    nee maar een vespa moet toch nog een beetje een vespa blijven dat is wat ik probeer begrijp je.

    mvg,

    virgil

    #277757

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    virgil :
    speedbuxy ik dacht dat jij zoon fan was van vespa maar je vindt toch dat ik er een scooter van moet maken πŸ˜€

    3. 2. 1. En speedbuxy hapt zometeen toe :haha

    @Virgil, zoals ik in de pm al zei: Malossi !

    Overigens zal een binnenrotor flink helpen de levensduur van de krukas verlengen, alsnog blijf je zitten met een te kleine diameter krukastap met spiebaan in combinatie met hoge trekkrachten van de vario en torsiemomenten waardoor de krukas waarschijnlijk ooit een keer gaat breken op vermoeiing. Dit kan alleen wel 1000den km’s duren.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #277758

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    virgil :

    speedbuxy ik dacht dat jij zoon fan was van vespa maar je vindt toch dat ik er een scooter van moet maken πŸ˜€

    Als ik vond dat het scooter moet worden had ik je ook nog wat plastic kappen geadviseerd:D
    Maar zonder gekheid eigen gemaakte carters worden natuurlijk nooit een scooter blok.
    Ik ben het zeker wel met je eens dat het blokje dan z,n vespa looks wat inleverd, maar als je iets goeds wil is dat toch wel nodig.

    Want je zit dan meteen in de juiste slag(want ophogen en afdraaien is niks werkt enkel op tamme cilinders)
    Ook word erover het krukje wat te makkelijk gedacht want arvid denk dat het 1000den kms meegaat ik heb het eerder op een 100 of misshien wel minder.
    Ik heb vroeger bij de scooter sprints meerdere keren lui hun drijfstang zien breken omdat ze met een doppler kruk reden ipv malossi.

    En nou zijn die doppler krukjes zelfs heilig en monsters ivm een malossi krukje voor vespa.
    Dus daarom adviseer ik dat je beter een scooter kruk kan pakken en dan van malossi das een echte kruk die zwaar werk aankan.
    En dan verlies je idd wat vespa looks maar het is tenmiste wel degelijk sterk:thumb
    En anders z,on kruk uit het simo 4taps blok en dan een excentrisch bigeind plaatsen is ook een optie.
    Maar ik zou sowieso de basis sterk maken.

    En je frame krijg je met grote ontsteking echt nog wel stevig als je wat kan lassen en wat creatief bent.
    Een scooter frame steld ook niet veel voor en trekt ook 20pk.
    En waarom je zij inlaat weg zou vallen snap ik niet?
    Want als je het zelf freest kan je ook zelf bepalen waar de inlaat komt te zitten.
    Met scooterkruk bedoel ik niet de complete scooter blok opbouw qua inlaat enzo, want dan zou je net zo goed een scooter blok kunnen gebruiken.

    @arvid
    3. 2. 1. En speedbuxy hapt zometeen toe
    Dat rijmt natuurlijk niet lekker.
    1.2.3 en speedbuxy hapt zometeen toe;)

    #277759

    Bartjee
    Donateur
    Berichten: 2103

    Sorry even offtopic, dat rijmt nog steeds niet hoor Speedbuxy:lol

    Ben wel benieuwd wat je ervan bakt Virgil, wel een leuk idee in ieder geval.

    #277761

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Volgens mij zit er een verschil in waar de krukas kan breken, zie je dit eigenlijk bij de vespa blokjes meestal gebeuren bij de as zelf(Top racing als voorbeeld). Bij de scooterblokken zijn de drijfstangen het kwetsbare punt zoals speedbuxy al omschreef. En de drijfstang van de Malossi ziet er op het oog nou net het beste uit wat er te krijgen is voor de vespa blokjes. In mijn ogen wel de beste keuze wil je bij je vespakrukas blijven.

    Toch zal ik vanwege het grote verschil in slag een scooterkrukas gebruiken. Dan heb je hiermee gelijk een goede kruk voor je scootercilinder. Welke scootercilinder heeft er eigenlijk een 41mm slag? En ergens spreek je ook over een slag van 39,1?
    Maw. ben je er al over uit welk type cilinder je wilt gebruiken?

    #277762

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    @bartjee
    Dat van mij komt wel veel meer bij rijmen in de buurt:D

    @martino
    De drijfstang van een malossi vespa kruk lijkt qua stevigheid looks nog steeds stukken minder als die van een doppler scooter kruk.
    En ik weet haast wel zeker dat een speed of evo cilinder dat ding ook compleet een stront ramt.
    Ik denk bv ook dat mijn simo 44slag kruk nog geen 100km leeft op mijn 2fast cilinder.

    Dus als ik zelf iets kosteloos kon laten frezen werd het 100% zeker op scooterkruk basis want das veel degelijker:thumb
    (en je slag is ook meteen goed)
    En als je dat blokje leuk in je frame weet te lassen zodat je nog kappen erop kan hebben zie je er weinig van terug aan de buitenkant.
    Tenmiste in mijn ogen is het dan nog zeker een vespa gezien de looks en niet z,on vespa frame met scooterblok look.

    #277766

    virgil
    Topic starter
    Berichten: 1042

    now ik heb jullie commentaar eens goed bekeken en en ben tot een conclusie gekomen
    wat te doen.

    zo ga ik het aanpakken en zo is het voor mij het beste en makkelijkste om nu te maken en te regelen.

    sorry speedbuxy ik weet dat je denkt dat ik een eigeweize ben maar dat ben ik soms ook ik wil nieuwe stappen
    zetten op motorisch gebied en dingen maken die ik mooi vind en veel van op doe zoals een superVESPAblokje maken
    het geen dat ik ga doen:

    ik heb op het internet contact gezocht met iemand die een gloeidje nieuwe malossi krukas heeft met alles erbij
    voor 165 eurotjes.

    vervolgen heb ik mijn airsal opgemeten maar omdat de een zegt je moet ondaaraan bij de uitlaatpoort meten en de
    ander zegt ja je moet aan de spoelers meten onderaan maar je moet toch bij de spoelers meten omdat daar je zuiger stopt.

    nu blijkt dat dat 41mm is en dus 2mm verschil heb. wat ga ik doen de cilinder kan 12 -14 pk leveren op het achterwiel
    met een 21 caburateur en hpi orginele scooterkruk en c20.

    maar ik ga er nog een schepje bovenop doen en heb dan misschien 16pk maar ik hoef niet overal vol op
    te trekken en te gassen ik rijd er ook niet dagelijks mee.

    verder heb ik nog onderdelen besteld bij jmpb:

    ik vind het echt heel fijn dat iedereen me helpt met dit echt super bedankt aan iedereen
    die reacties en informatie geeft ben trots op het forum!!!!:thumb

    mvg,

    virgil

    #277768

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Ik houd ook wel van eigenwijsheid heb zelf niks voor niks met peugeot scooter gesprint terwijl iedereen dat afraade.
    Maar wat je doet moet wel haalbaar of stabiel zijn, en ben bang dat je dat zo niet gaat lukken maar niet geschoten is altijd mis en wie niet waagd wie niet wint.
    Dus give it a try:thumb

    Je cilinder meet je trouwens denk ik wat verkeerd want een 41mm slag is zeer onlogisch voor een scooter cilinder?
    Ik denk eerder dat de airsal een 2mm squish rand heeft die normaal niet benut word en dat je die nu wel in slag lengte mee rekend?
    En vergeet niet als je 2mm slag verschil hebt dat je dan 1mm onder en 1mm boven teveel hebt.
    Dus 2mm verkeerde slag vereist 1mm ”ophoogplaatje” en 1mm afdraaing van de bovenkant of een kop die een 1mm in de cilinder valt.

    ”maar ik ga er nog een schepje bovenop doen en heb dan misschien 16pk”

    Hier denk je wat te makkelijk over denk ik, want een c20 is een heel net pijpje qua prestaties en een 21mm dellie is ook niet verkeerd.
    En normaal kan je een airsal nog wel tunen, maar gezien jij voor je slag verschil bovenop moet afdraaien lever je op die evt tuning best in.
    Ook de zij inlaat die jij percee wil is niet snel beter dan een inlaat van een scooter.
    Dus denk dat je met aisal blij moet zijn met 12 a 13 pk.
    (wat voor een vespa ciao ook meer als zat is:thumb)

    #277767

    virgil
    Topic starter
    Berichten: 1042

    oke buxy je hebt gelijk dan heb je toch iets wat ik ook heb :thumb

    over het tunen ben ik het voor 75 % met je eens want ik ga niet een beetje erboven op doen
    ik wil een c21 regelen en nog een 24 of 28 vlak of d-slide caburateur malossi eprom etc.

    nogmaals bedankt voor je reacties.

    tevens wil ik speciaal arvidw nog eens bedanken dat hij me via pm ook stukken verder heeft geholpen.

    iedereen nogmaals bedankt denk dat het bij deze gaat lukken er iets moois van te maken.

    mvg,

    virgil

    #277649

    kevin 27
    Bijdrager
    Berichten: 285

    @speedbuxy
    als je een scooter krukas pakt he, dan kun je toch ook geen vliegwiel van een vspa erop zetten?
    en over de spie; kweet niet waarvan dat is gemaakt maar kun je dat dan niet van hardmetaal maken?
    en dan kun je de spie evt. ook nog vast solderen met durafix of een ander middeltje
    misschien helpt het een beetje .
    kweet niet of je daar over na hebt gedacht maar kdenk zeg het even πŸ˜‰
    wordt wel uber als het lukt:thumb
    mvg kevin 27

    #277769

    goedguus
    Bijdrager
    Berichten: 1451

    een vliegwiel is sowieso overbodig vanwege binnenroter
    en je zult dan een voorvario moeten kopen die bij de koppeling past πŸ˜‰
    dus weet niet of je dan wel een spietje hebt?

    #277770

    virgil
    Topic starter
    Berichten: 1042

    de binnerotor wordt zo gemaakt zoals een vliegwiel met spie dus en wordt van boven een klein tikje afgedraaid
    dan een vulring en dan de malossi vario.

    mvg,

    virgil

    #277774

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    virgil :

    over het tunen ben ik het voor 75 % met je eens want ik ga niet een beetje erboven op doen
    ik wil een c21 regelen en nog een 24 of 28 vlak of d-slide caburateur malossi eprom etc.

    Een c21 is overkill voor een airsal is c20 eigelijks al.
    Binnenrotor geeft niet tot niks aan pk winst is enkele verlichting dus bestaande pk,s komen mooier en eerder vrij.
    Alleen de carb is wel een leuke upgrade maar doet pk technisch ook niet zoveel is ook weer meer voor het beter vrij laten komen van bestaande pk,s.
    Dus 12 a 13 pk word echt wel de max daar durf ik wel een kratje bier tussen te leggen.
    (ook al drink ik dat niet:D)

    #277776

    virgil
    Topic starter
    Berichten: 1042

    heey,

    jongens ik aant kijken en zoeken voor malossi kruk maar niets te vinden als nieuw bij mopchop
    dus wordt als nog scooterkruk.

    nu doe ik het helemaal fasoendelijk en maak een uber sprintblok ervan.

    ik heb me al een malossi rhq kruk besteld p12 en een selletra binnerotor.

    misschien komt er nu wel weer een 7t of evo 1 op voor mooie prestaties.

    dus mensen ik denk dat dit wel bruut gaat worden maar nog even een malossi overrange vario regelen.

    en dan op naar de cnc bank.

    mvg,

    virgil

    #277777

    CrossVespa
    Bijdrager
    Berichten: 211

    Haha lekker bezig hoor;p

15 berichten aan het bekijken - 766 tot 780 (van in totaal 1,637)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.