ViandelXXL's Vespa Ciao

Home Forums Perso’s Projecten ViandelXXL's Vespa Ciao

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Brian 3 years, 4 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #805047

    ViandelXXL
    Topic starter
    Berichten: 5

    Afgelopen zomer een Vespa Ciao gekocht om er lekker mee te kunnen touren in de zomer. Ik weet niet precies uit welk jaar hij komt maar het is een nieuw model met elektronische ontsteking. Brommertje liep goed en was nog in een prima staat maar toch besloten om hem in de winter te gaan restaureren. Ik vond de zwarte kleur een beetje saai en hier en daar was de lak ook eraf gesleten dus hij kon toch wel een nieuw laagje gebruiken. Verder wou ik hem wel zo origineel als mogelijk houden en geen rare dingen er mee gaan doen. Hier een foto van hoe ik hem gekocht heb:20200713_193523

    De dagen werden kouder en het was geen mooi weer meer voor de brommer, ik ben begonnen met het uit elkaar halen van de Ciao. vervolgens ben ik het frame gaan schuren om er vervolgens een verse laag 2k epoxyprimer erop te zetten. De Spuitcabine/Werkplaats, beetje krap maar het is te doen.20201021_201355 20201022_192019
    Na een aantal lagen primer nog wat oneffenheden eruit geschuurd en daarna de kleurlaag erop. Ik heb even moeten twijfelen welke kleur het werd maar uiteindelijk is het malachite green van BMW geworden, een donkergroene kleur welke in de volle zon echt tot zijn recht komt. vervolgens een aantal lagen 2k blanke lak en het spul was weer als nieuw. 20201023_232903
    Omdat er wat sinasappelhuid in de lak zat heb ik de framedelen geschuurd en gepolijst zodat de lak echt spiegeltje glad was.
    20201023_232844
    Hierboven kun je als je in de reflectie van de TL balk kijkt zien dat da lak bobbelig is, dit is sinasappelhuid. 20201024_155938
    Geschuurd en gepolijst en dan krijg je een resultaat zoals hierboven.20201026_100113
    Hier een foto’tje in de zon. Hier komt de metallic lak echt tot zijn recht. Nou alle delen zijn gespoten, de velgen en kappen en dergelijke zijn matzwart gespoten. Tijd om verder te gaan.

    Ik ben alles gaan inventariseren om te kijken welke spullen ik allemaal moest bestellen. Ik heb nieuwe lagers besteld, motordelen om het blok te reviseren, nieuwe banden en heel veel kleinmateriaal.

    Eerst ben ik begonnen met het blok.Uitelkaar gehaald en alles goed schoongemaakt. Dit was hard nodig aangezien er nog niet veel aan gedaan was sinds het begin van Ciao zijn leven.20201111_141901
    Veel vettige rommel op het blok en de blokdelen. Ik heb alles in de ultrasoonreiniger gehad en met de hand na geborsteld om bijvoorbeeld koolaanslag op de cilinderkop te verwijderen. 20201111_144806
    (Dit is het resultaat na 15 min ultrasoon, na nog een aantal baden en wat na borstelen zijn de delen weer als nieuw)
    20201129_001138

    Ondertussen alle spulletjes besteld en alles was mooi schoon, ik kon gaan beginnen met de opbouw van het blok. Krukaslagers monteren ging redelijk makkelijk, 1 lager had er wat moeite mee maar met een paar zachte tikjes ging ook deze er goed op. Ook heb ik de inlaat wat uitgevijld omdat deze nog begrensd was. Ik ben zeker niet tot de max gegaan met vijlen omdat ik geen verlies wil in trekkracht en de brommer sowieso niet heel hard hoeft te lopen. Het blijft tenslotte een brommertje om in de zomer mee te kunnen toeren en geen racer. Blokje weer in elkaar geschroefd en alles zag er weer super uit. 20201210_170009

    Nou alles gespoten, blokje klaar en alle onderdelen binnen. Beginnen met de opbouw!

    Voorvork moesten nieuwe bussen en veren in. Deze gemonteerd maar wat was dit een ellende zeg. Ze zaten een stuk strakker dan ik dacht en ik moest natuurlijk heel voorzichting zijn om geen lakschade aan te brengen. Uiteindelijk is het gelukt door de veerbekjes te klemmen om dan de veerpoot naar achter te hevelen. Alles zit en dan kom ik er achter dat ik de haak voor de kilometertellerkabel vergeten ben, k*t, 1 poot mag weer los maar het ging nu wel een stuk sneller dan de eerste keer. 20201216_170127

    Vervolgens heb ik nog de standaard gemonteerd, Dit gaat heel simpel als je de veren er goed op zet. Hier een leuk voor en na foto’tje20201215_14303520200924_153108

    Bandjes zijn ook alvast vervangen:
    20201206_135506
    20201206_200052

    Dit was het dan voor nu, er zullen snel nieuwe updates komen als er meer werk is gedaan.

    #805050

    JT
    Bijdrager
    Berichten: 100

    Ziet er allemaal erg goed uit. 😎

    #805051

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 589

    Soow dat word een hele mooi ciao !!

    Dat met de voorvork vering/bussen herken ik heb van de zomer ook staan vloeken met het monteren.

    Ik wil deze winter ook mijn ciao zelf gaan spuite met 2k maar de kleur die ik wil was alleen in 20 liter te bestellen via mijn werk. Mag ik vragen hoeveel liter lak jij ongeveer hebt gebruikt en dan doel ik alleen op de kleur laag.

    #805054

    ViandelXXL
    Topic starter
    Berichten: 5

    @briansmits

    Ik heb voor het frame, spatborden en voorvork een halve liter verbruikt. Dit was wel echt net genoeg dus ik zou als ik het nog een keer moest doen 1 liter bestellen. Besteld bij Crop kun je in principe elke kleur bestellen vanaf 125ml. Ik heb daarna afgelakt met 2k blanke lak. Hiervoor heb ik ongeveer 750ml voor nodig gehad.

    #805057

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 589

    Oke mooi man dankjewel 👍🏻 Succes met de brommer verder ik ga hem volgen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.