Vespa Si’s Vespa Si

Home Forums Perso’s Projecten Vespa Si’s Vespa Si

This topic contains 36 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by Vespa Si 12 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
  • Gebruiker
  • #284604

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Mijn tweede brommer en mijn eerste perso!

    Voor hen die mij niet kennen:
    Ik ben Vespa Si en ga door het leven met de naam Dax. Over twee weekjes ben ik 23 en sinds een half jaartje ben ik weer actief op dit forum. Toen ik 16/17 was had ik een Vespa Si’tje. Gekocht voor 150euro, geheel standaard. Er was iets mis met de aandrijving dus heb ik een kennis er een nieuwe koppeling op laten zetten. Hij maakte overtoeren en na het aanmelden op citta-forum.nl bleek dat ik een normale koppeling had laten plaatsen waar eigenlijk mijn voorvario zat xD Bleek dat ik een vario Si had gekocht; ik had geen idee. Na een maandje of vier begonnen met opvoeren en uiteindelijk deze setup gehad:

    Max. gevijlde CP carters
    Polini alu42
    Malossi vario, gele drukveer, rolletjes zou ik echt niet meer weten.
    13/13
    Proma CC/Leo HM

    Toen er op een gegeven moment weer wat mee was heb ik de brommer inclusief alle losse onderdelen voor 250 euro verkocht. Een maand later misde ik m’n brommie al…

    Toen ik 18 werd een VW Golf II 1.3 gekocht, een jaar in gereden en een geluidsinstallatie ingebouwd die duurder was dan de auto zelf. Wegens geld gebrek en stage heb ik die verkocht. Terug van stage 2 jaar zonder gemotoriseerd vervoer gezeten totdat ik een baantje op 20km afstand kreeg. M’n ma bood aan dat ik haar brommertje wel mocht gebruiken: mijn huidige Vespa Si Mix. Uiteraard was deze toen helemaal origineel en had 13000km op het tellertje staan. Ik vond het wel prima een standaard brommer: Ik kwam van A naar B en thats that.

    Op een dag rij ik naar een opdracht na een half jaar er niet op gereden te hebben en ik bedenk me opeens: “Het zou toch wat zijn als blijkt dat na al die tijd de olie op is….” En ik weet niet wat Karma mij nog tegoed had maar nog geen 2km nadat ik dat dacht blokkeerde het achterwiel en wist ik hoelaat het was. Een vast loper. Omdat ik nog 5km moest heb ik met de vastloper doorgereden. Na m’n werk het blokje open gehaald en deze was goed naar de klote. Omdat de brommer slecht op trok wilde ik toch iets gaan verbeteren en ik besloot een gok te nemen. Ik wilde niet veel sleutelen en toch meer power: Ik kocht een DR43evo en wilde deze op de verder compleet originele Si te zetten. Ik wist dat het een raar besluit was en deze waarschijnlijk niet af te stellen zou zijn maar ik probeerde het. En inderdaad; het was niet af te stellen. Ik kocht een imitatie 50cc ori en legde de DR op de plank. De imitatie 50cc cilinder zat er onder, ik rij 2km rustig en trek door naar de 40km/h. Het ding was nog geen 10 minuten gebruikt en daar was het wereldberoemde ‘BWWWHHOAAAAPPPPPP‘ geluid weer en sloeg mijn wiel weer vast.

    De tweede cilinder was vast gelopen. Ik had ook niks ingereden en ging ervan uit dat mijn overhaaste beslissing om na 2km al volgas te gaan rijden de oorzaak was. Ik kocht weer een imitatie 50cc en besloot deze wel in te rijden. 50km lang niet harder dan 20km/h gereden. De volgende 100km niet harder dan 25km/h. Dat ging prima. Ik merkte wel dat als ik langere tijd tegen de 25 reed hij raar geluid begon te maken dus minderde ik vaart en hield een km lang de snelheid wat lager. Dan kom ik een paar kilometer weer 25 rijden en dan moest ik weer afzakken. Ik vond het erg raar maar dacht dat dat dan misschien het inrijden was. Beetje bij beetje klom ik naar 30 en 35km/h en heb uiteindelijk ruim 600km gereden op 35km/h. Ik vond het wel prima, het was beter dan fietsen. De DR verkoop ik; heb er toch niks meer aan. Totdat ik twee dagen nadat de DR verkocht heb schijt had aan 35km/h. Na 600 kilometer in gereden te hebben, dacht ik, moet het toch wel kunnen om eens naar 45km/h te gaan. Dus rij ik de wijk in op vol gas, hoor na de 35 het rare geluid. Bij de 40km/h leek het op warmlopen en bij de 45km/h sloeg m’n achterwiel vast….

    Nu wist ik zeker dat ergens de smering gaar was. Ik had zo rustig gereden en toch kon ‘ie vanaf de eerste dag niet meer dan half gas aan. Aangezien ik nooit eerder een Mix blokje had aangeraakt vond ik dit best kut, ik wist niet waar ik het moest zoeken. Dus zou het veel sleutelen worden. En toen ging het bloed kruipen waar het niet gaan kan. Als ik dan toch ga sleutelen, voer ik ‘m op ook! Helaas had ik net twee dagen voor dit besluit m’n DRevo verkocht -.-‘

    Ik besloot dan maar voor de Creco43 te gaan, de reacties waren best goed. Eenmaal geleverd meteen zonder nadenken, overenthousiast de dremel erin gezet. Het resultaat was dat ik door de wand heen dremelde… Die avond een nieuwe Creco besteld en ondertussen m’n tweede electrische mix blok getuned voor de poorterij van de Creco en 13/13-klaar gemaakt. De kapotte Creco heb ik door Citta_Ian laten maken, dan kon ik die als back-up houden mocht het nodig zijn. Er waren immers als 3 cilinders gesneuveld tot nu toe…

    [center]Het gaatje in de Creco43:[/center]

    [center]En de reparatie: [/center]

    [center]De open boosters: [/center]

    De Creco43 heb ik op mn getunede carter gezet met een citypower, 13/13 en std. bromkrukas. Dit liep leuk, rond de 60km/h en draaide echt perfect mooi. Geen trillingen op top, stationair prima: Ik was super blij. Voor 4 weken starte de brommer braaf elke ochtend en kon ik tussen thuis en Schiphol pendelen. En toen wilde ik een andere uitlaat: Ik organiseerde mijn eerste Gianelli Fire inkoopactie welke veeel meer amimo trok dan ik had gedacht. Een paar weken later kwamen ’s avonds de uitlaten binnen en de overenthousiaste Dax stak de kop weer op.

    [center]De uitlaten geleverd en doorverzonden:
    [/center]

    Ik moest en zou de volgende ochtend met m’n nieuwe uitlaat rijden. Dus legde ik om 1 uur snachts de uitlaat eronder en had een beetje schijt aan het vergroten van de sproeier; ik kon niet wachten om de uitlaat te testen. En je raadt het al: De volgende ochtend rij ik echt gigantisch blij naar Schiphol maar halverwege: ‘BWWWHHOAAAAPPPPPP‘. M’n lieve brompie was weer warmgelopen…

    [center]Dit was het resultaat van de warm gelopen Creco:
    [/center]

    Dus wilde ik een weekje geleden m’n inmiddels door Citta_Ian gerepareerde Creco eronder leggen en gelijk de juiste sproeier monteren. Maar ik had m’n tapeindes dolgedraaid… Dus ik bestel nieuwe tapeindes bij JMPB. Die gemonteerd, vervang ik de sproeier: Draai ik de draad van mn vlotterbak lam. Dus kan ik NOG niet rijden. Nog geprobeerd met de ori 12/10 te rijden maar dan liep niet lekker. Dus maar een nieuwe 13/13 bij Q-Parts gehaald: tweedehands meuk was ik zat.

    En toen waren we aanbeland bij vanavond. Zojuist heb ik de nieuwe 13/13 gemonteerd met sproeier 68 en de citypower: De setup waarmee ik 4 weken zonder problemen kon rijden. Ik zet de brommer net op de bok, knijp de decomp in, trap 3 keer: =) =) =) Hij doet ’t weer!=) =) =)

    In dit perso ga ik bijhouden wat ik nog aan mijn brommie ga veranderen want er liggen nog wat onderdeeltjes te wachten onder m’n bed. Ik ga vast nog wel problemen tegen komen en daarbij wil ik niet steeds uit hoeven leggen wat ik daarvoor had veranderd dus hou ik alles bij in dit perso ๐Ÿ™‚

    [center]De onderdeeltjes die liggen te wachten:[/center]

    Uiteraard ook de Gianelli Fire
    Die ga ik testen en vergelijken met de originele Proma CC

    En dan ga ik afscheid nemen van die kut poulie en weer terug naar de aandrijving die ik jaren terug had: De malossi vario!
    [center]
    Huidige setup:
    Elec mix carters met doorgetrokken boosters
    Std. bromkrukas
    Creco43 met opengebroken boosters (moet nog inrijden)
    13/13@68 & Malo filter
    Poulie60/65, groene polini veertjes
    Citypowahh[/center]

    Vanavond ga ik overal wat foto’tjes bij zoeken voor de plaatjeskijkers onder ons 8)

    #488714

    eaSI rider
    Bijdrager
    Berichten: 115

    Leuk verhaal! Het is wel met vallen en opstaan maar aldoende leert men :lol

    #488722

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Vooral niet te overhaast te werk gaan ๐Ÿ˜‰ Ik weet elke keer dat ik een risico neem maar ben dan te lui of te gehaast en dan gaat ’t fout xD Als je sleuteld moet je het goed doen, of niet, anders blijf je bezig ๐Ÿ˜›

    Brommertje start netjes, rijdt opzich okay maar veertjes zijn iets te sterk denk ik. Morgen ff kijken voor een snaar voor poulie 80 ๐Ÿ™‚

    #488723

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    top speed to beat : 76 km/h met de creco ๐Ÿ˜›
    blijf je doorgaan met creco`s snel maken of ga je ook andere cilinders en blokken doen?

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #488724

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 648

    Mooi geschreven, wel zeer balen van de vastgelopen cilinders.

    Ben benieuwd naar de foto`s.

    #488731

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Mijn plan was eigenlijk, toen ik een tijdje 1 creco onder m’n brommer had en 1 gerepareerde op de plank had, die laatste gebruiken om zo ver mogelijk te martellen en maximaal te tunen. Nu is dat mijn enige goede cilinder dus ligt ‘ie onder de brommer en laat ik ‘m lekker zo die is.

    Ik denk niet dat er andere blokjes komen, in ieder geval niet zolang dit blokje nog niet mooi klaar is. Zodra ik deze setup een tijdje goed heb draaien dan wil ik misschien wel eens kijken naar wat anders. Ik vindt echter het zelf knutselen veel leuker dan het afstellen van een blok dus hoewel een SE, evo of RV heel leuk is vindt ik het leuker om een origineel blokje goed onder handen te nemen. Helaas ben je daar wel al snel klaar mee…

    De Creco die er nu onder ligt is trouwens een twijfelgevalletje… Ik merkte dat de zuiger niet mooi vrij door de cilinder kon bewegen. Als ik de zuiger, zonder veren, bovenin de de cilinder stak en los liet dan viel ie er doorheen maar bleef steken met 1cm van de zuiger onder het hemd vandaan. Gelukkig komt de zuiger nooit zo ver aangezien het klemmen onder het Onderste Dode Punt was, maar toch… Het geeft wel aan dat zuiger en cilinder niet helemaal 100% op elkaar afgestemd zijn. Ik ben dus niet geheel gerustgesteld met huidige blokje. We zullen zien hoe het inrijden gaat ๐Ÿ˜‰

    #488822

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Gister kreeg ik de Malossi HD kop binnen dus die heb ik eerst even een benzine douche en schrobbeurt dremel gegeven zodat ‘ie weer mooi ontdaan was van alle koolaanslag.

    Het schroefdraad was perfect, passen op de cilinder kras vrij, decompressie sluit mooi: Top aankoop! Bedankt Vespa-si-owner =)

    Omdat het originele kopje een hele grote ovale decompressie-kanaal had stak dit net met een halve tot 1 milimeter in de verbrandingskamer en vrat ‘ie daar pakkingen en liep net niet mooi stationair.

    Het HD kopje erop gezet en hij starte sneller, draaide mooier en loopt weer goed stationair :thumb

    Ik heb 30km met ori kop rustig aan gereden en nu 30km met HD kopje dus over 40km beschouw ik de cilinder als ingereden en ga ik de Gianelli Fire eronder hangen =) Er zit nu (met citypower) een 68 sproeier in, zal ik naar 72 of 74 gaan met de gianelli fire? (nog hoger lijkt me niet toch 0.o )

    Als ‘ie dan een tijdje lekker rijdt met de Gianelli eronder gaat ook de vario erop =) Tot die tijd mssn nog even poulie 80 proberen maar moet ff goeie snaar lengte weten, die uit de how-to klopt neit…

    #488827

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    leuke perso heb je!

    ik denk dat je hoogstens naar sproeier 70 moet, dit omdat een citypower al een uitlaat met brede bocht is waardoor je aan de afstelling niet heel veel hoeft te veranderen. ik moest zelfs van citypower naar top one 1 maatje omlaag. ๐Ÿ˜›

    #488830

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    thnx ๐Ÿ™‚

    dan ga ik naar de 72 denk, beter eventjes rijden met een te grote, dan eventjes met een te kleine ๐Ÿ˜‰

    De overstap naar de Gianelli Fire was vorige keer ookal reden voor schade. Better save than sorry :!

    #488824

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ik vindt de sproeiers die je noemt nogal aan de groote kant. Ik zelf ben ook altijd voorstander van een ietwat grotere sproeier om safe te zitten, maar met een vergelijkbare setup zelfs nog iets meer bewerkt gebruik ik een kleiner sproeiertje.

    momenteel een 64 in een 12/12 en een 68 in een 13/13. De Giannelli fire heb ik ook met vario hierop gereden dus een 72 lijkt mij wat te groot. Neemt niet weg dat het niet onmogelijk is. Elke setup is net weer even anders, maar heb jij nu al geen last van wat viertakten tijdens optrekken bijvoorbeeld. Of na 10sec even stationair dikke rook en 4-takten?

    #488841

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Ik heb het begrip ‘4takten’ vaker voorbij horen komen maar nooit helemaal begrepen aangezien ik nog nooit een brommer heb gezien/gehoord waarvan iemand mij heeft kunnen aanwijzen dat ‘ie ‘viertakt’. Ik heb dus geen referentie materiaal voor mezelf ๐Ÿ˜›

    Koud rijdt ‘ie nu iig net ff beter dan warm, warm optrekken klimt ‘ie minder soepel in de toeren (het klinkt ook net ietsjes anders, denk dat dit het 4takten is). Ik ben ‘m nog aan het inrijden dus heb nog geen hele lange stukken volgas gereden, maar op 3kwart gas klinkt ‘ie mooi. Maar koud heeft ie vanaf stationair een mooie felle gasreactie, eenmaal warm heeft ‘ie een sukkelige gasreactie. Je hoort dat ‘ie eventjes (een halve tot anderhalve seconde) een klein beetje ‘prutteld’ en dan pakt ‘ie mooi gezond z’n toeren.

    Dikke rook na stationair is me nog niet opgevallen, hij staat nu sowieso een beetje te hoog stationair.

    Nu ik zelf terug lees wat ik hier geschreven heb denk ik dat dat wel onder het kopje 4-takten te plaatsen is :con

    Ik heb sproeier 68 genomen omdat dat bij de andere creco goed liep. Bougie was mooi, moest echt niet armer. Ik heb nu een andere, wel al gebruikte bougie erin maar nog geen kleur gechecked.

    #488842

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    4takten bedoelen ze volgens mij mee , dat je de 4 slagen hoort en dus het 4 takt effect krijgt op un 2takt , (die geven alle kracht meteen vrij en 4takt niet die houden zich dus redelijk in ) dat bedoelen ze volgens mij hier mee. Betergezegt, erg slecht optrekken met geen mooi doorlopend geluid

    #488880

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    Vandaag het nummerbordhoudertje dat bij een partijtje onderdelen zat maar eens gemonteerd ๐Ÿ™‚

    [center][/center]

    Dus mocht je een bordeau-rode Vespa Si door Amsterdam/Amstelveen/Aalsmeer zien tuffen met zo’n nummerplaatje weet je dat ik ’t ben ๐Ÿ˜‰

    Dit was trouwens het resultaat van een Gianelli Fire monteren zonder de sproeier te vergroten:
    [center]
    [/center]

    Maar brommie rijdt nu weer prima. Bijna de magische 100km inrijden voorbij en dan gaan we de Gianelli er weer opgooien! Ondanks dat de sproeier nu een tikkie donker is ga ik toch 2 maatjes in sproeier omhoog, just in case! Dan maar even 4 takten en weer afbouwen ๐Ÿ˜‰

    Ik zal binnenkort eens foto’tjes schieten van m’n brommer in vol ornaat, kunnen jullie lachen ๐Ÿ˜‰

    edit: Bijna vergeten, ik heb nog ff gestoeid met m’n variokoppeling, ‘even’ de gele drukveer erin gezet. Was bijna vergeten wat een pokke klus dat ookalweer was… Maaaar; hij zit erin! Meteen iets sterkere trekveerttjes erin, de zwarte polini’s uit het setje van 3 (dus nog steeds redelijk slap, maar blauw is tรฉ en groen rij ik nu mee ๐Ÿ˜› )

    Ik heb weinig zin in het monteren en afstellen van de vario maar DAMN wat kijk ik uit om weer malossi vario te rijden =)

    #443830

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    150km met de creco gereden, doet het prima :thumb

    Ik ga de Citypower gedag zeggen; welkom Gianelli Fire =)

    Sproeiertje 70 erin en kijken wat dat doet!

    Be right back with results xD

    edit: terug met resultaten, maar schrok wel… Bougie is net zo wit als een A4’tje. Nouw, iets bruiner, maar zeker niet goed. Nu las ik gisteren dan 100% synthetische olie ook geen koffie-bruine bougie zou achterlaten en dat afstellen op de bougie dan ook niet echt kan, maar dit zat tegen het gevaarlijke aan als je het mij vraagt…

    Dus ik heb de 68 vervangen voor de 70 en de citypower laten zitten. zometeen naar centrum Amsterdam (15km heen, 15 terug) even kijken of ik iets in rijgedrag merk en daarna de bougie weer checken…

    Nu werd 68 hier al als vrij groot gezien voor mijn setup, dus heb ik meteen een Fa Deodorant for Men bus leeggespoten op m’n kop en voetpakkingen: deed het brommertje niets! Bleef rustig door brommen terwijl vorige keer, met een kapotte voetpakking een klein spraytje deo al genoeg was voor een afgeslagen motor. Ik het een lekke pakking dus uitgesloten.

    M’n luchtfilter (malossi) zat wel scheef op m’n carb, dus die heb ik recht gezet en de carb zelf (gloednieuwe 13/13) heb ik los gedraait en weer goed vast gezet.

    Ik merkte niet echt verschil zo spelend met het gas op de bokstandaard, met rijden straks misschien…

    Wat ik voorheen merkte met de vorige sproeier (68) was dat als ik rijdend gas los liet en weer volgas gaf, de reactie even een seconde op zich liet wachten met een beetje zwaar, ‘bwoappend’ geluid en dan schoot ie in de toeren. Ook merkte ik dat stationair vrij hoog afgesteld moest worden en dat ‘ie koud minder goed stationair liep dan warm (na het aantrappen viel ‘ie uit, eenmaal warm bleef ie altijd (hoog)stationair draaien).

    De afstelling is dus nog even puzzelen; ik schrok echt van de bleke bougie ๐Ÿ˜ฎ

    Ik heb nu een afspraak, vanavond volgen uiteraard de foto’tjes!

    #488981

    Vespa Si
    Topic starter
    Berichten: 517

    [center]
    [/center]

    Dit zijn de foto’s van hoe de bougie was met sproeier 68. Erg wit dus.

    Heeft iemand enig idee hoe dit kan??

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.