Vespa Si wordt onbedoeld afgeknepen

Home Forums Techniek Motorisch Vespa Si wordt onbedoeld afgeknepen

This topic contains 20 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by SuperSi 1 month, 2 weeks geleden.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Gebruiker

Brommerboertje
    Topic starter

Robster,

Hoezo vastloper voorgeprogrammeerd? E5 gaat ook gewoon in mijn Fiat van ‘98, omdat anders alle rubbers eraan gaan, dat van die rubbers is bij een brommer van jaren ‘80 toch niet anders? En er zit toch 2-takt olie bij in???

Groeten Mathijs

SuperSi
    Bijdrager

Een origineel luchtfilter op een 13/13 kan prima. Rijd ik al jaren mee.

Wat robster bedoeld is dat je wel je olie benzine verhouding goed moet afmengen.
    Een tank benzine en dan op de gok een scheutje olie er bij is niet de juiste manier.
    Mocht je nou niet kunnen mengen kan je op zoek naar een pomp die nog mengsmering heeft.
    Anders kan je nog een beker kopen als deze https://www.jmpbonderdelen.nl/maatbeker-stage-6.html
    Verder kan ik je adviseren om gewoon een 10 liter jerrycan te kopen en zelf te mengen.
    Zo weet je zeker dat er knappe olie in gaat in de juiste verhouding.

Robster
    Bijdrager

Tweetakt olie en Ethanol mengen niet, dus altijd gegarandeerde, Ethanol vrije benzine gebruiken, zoals Shell V-Power, BP Ultimate, Esso Synergy, die zijn zonder Ethanol, ondanks de E5 sticker (=max. 5% Ethanol, maar dus ook 0% voor de drie genoemde merken…..).

Robster
    Bijdrager

En ik gebruik idd ook een 10 liter jerrycan BP Ultimate benzine met 200cc Castrol RS synthetische 2-takt olie. ( 1op 50 mengverhouding).

zevenenergie
    Forum Goeroe

leuke discussie, ik denk even mee;
    Ik rijd met een best wel snelle setup  +- 80km/uur veel km,s en meng de laatste jaren praktisch nooit zelf. Ik Tank bij voorkeur hier in mijn dorp omdat de pomphouder E5 gebruikt voor de mix pomp. Op de overige plekken waar ik tank wordt E10 gebruikt maar dat wil niet zeggen dat daar ook 10% Etanol in zit.
    Ik ervaar geen problemen ook niet met mijn keerringen of zo.
    Ik lees wel eens alarm verhalen op internet, maar daar denk ik het mijne van.

Er zit in het slechtste geval nog altijd 90 %benzine in de brandstof en daar mengt de olie wel mee. Het veel heter lopen van de motor door veel meer wrijving? Nou, ik weet niet of dat zo is.
    Vergeet niet dat Etanol een verkoelende werking op de motor heeft. Op speedway motoren zitten praktisch geen koelribben.Screenshot 2021-12-03 at 10-47-37 Speedway - Wikipedia

Wat wel een puntje is is dat met 100% Etanol heb je een 2x zo grote sproeier nodig dus met 10% etanol een 10% grotere sproeier.Dus alles met een carburateur zal anders lopen met de verschillende benzines die er voor handen zijn.
    Het schraler lopen van de motor zal dan wel de temperatuur verhoging te weeg brengen waar over gesproken wordt. Denk ik dan.

Voor mij geld nog steeds,
    Als je nu echt, een setup hebt die Flink wat pk,s voort brengt en je rijd er weinig mee, neem dan de beste benzine en meng er dure olie doorheen. En rijd je daar mee het merendeel plankgas dan kan zelfs 1:45 mengen een goed idee zijn.

Warm of vastlopers, komen door het verkeert afstellen van de carburateur of het on zorgvuldig in elkaar zetten van je blok. pas bij echt snelle setups komt het door de het verkeert afgestelde ontsteking of detonatie.

De benzine aan de pomp is niet het beste wat we ooit gehad hebben, en met mijn motor tank ik alleen de beste benzine.
    Maar mijn opgevoerde snorfiets van meer dan 35 jaar oud heeft tot nu toe nergens last van.

SuperSi
    Bijdrager

hear hear!
    Toen ik met mijn brommer dagelijks naar werk reed tankte ik gewoon e10 wat ik zelf mengde met Castrol Rs. Nooit problemen mee gehad.
    Ik ben van mening dat een kwaliteit olie belangrijker is dan wel of niet E10 tanken.

Maar terug on topic
    Meng je benzine olie in de juiste verhouding!

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.