Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa SI stottert op top
This topic contains 13 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Spartafrank 2 years, 9 months geleden.
-
Gebruiker
-
4 juni 2021 om 12:28 #810437
Hallo allemaal,
Ik heb voor de duidelijkheid andere topics ook al gelezen hier over maar het probleem is nog steeds niet opgelost.. Mijn Vespa SI stottert als die boven een bepaalde snelheid komt. Het maakt niet uit of ik dan vol gas heb of niet. Als ik bijvoorbeeld berg afwaards ga stottert die en als ik vol gas ga. Ik heb voor de duidelijkheid een filmpje gemaakt en verzonden naar Youtube. De link is: https://youtube.com/shorts/bjCNKX7Yae4?feature=share .
Mijn setup:
13/13 Dellorte
Inlaat uitevijlt
Poelie 90
Nieuwe CIF koppeling
65cc DR
65cc cilinderkop Malossi
Polini blauwe trekveertjes
Gianelli citypower uitlaat
Polini luchtfilter(met extra gaten)
Ontsteking helemaal vernieuwd. Contactpunten op 0.35 gezet omdat hij anders niet startte.. Bougie(NGK B8HS), condensator vernieuwd.Ik rijd momenteel op sproeier 60 al vind ik dit klein vergeleken met andere setups. Bij sproeier 62 vond ik de bougie iets te bruin qua kleur.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Met vriendelijke groet,
Frank.KLinkt toch alsof dit te maken heeft met de ontsteking.
Het viertakten door een te grote sproeier klinkt wel anders.
Een iets te bruine sproeier is echt niet erg. Liever iets te groot dan net te krap met een warmloper tot gevolg.Ik kan je ook adviseren om een rode siliconen bougiedop te kopen.
Ik heb met jouw soort bougiedop gegarandeerde problemen gehad in de regen.Bij de ideale stoichiometrische verhouding van het mensel, ontsteekt het mengsel heel gemakkelijk, wijk je daar te veel vanaf dan krijgt je ontsteking het zwaar. De vonk heeft dan niet genoeg energie om het mengsel te ontsteken.
Ik denk dat sproeier 62-64 of misschien zelfs 66 beter zou zijn.De bougie NGK 8 is te koud.
Die slaat gemakkelijk vet omdat hij niet schoon brand. Bij een te arm mengsel wordt de motor erg heet en brand hij wel koffie bruin.
NGK 5 of 6 is een betere keus.
Pas bij de juiste hitte graat, kan je de kleur als indicatie voor de juiste afstelling gebruiken.- Deze reactie is gewijzigd 2 years, 9 months geleden door zevenenergie.
4 juni 2021 om 13:25 #810441Bedankt SuperSI en Zevenenergie voor de snelle reactie! Ik ga vandaag of morgen even langs de brommerzaak en haal ik een NGK B6HS, een siliconen dop en sproeier 62/64/66 heb ik thuis. Bedankt!
5 juni 2021 om 13:20 #810460Ik heb gister een nieuwe bougie en een siliconen dop gekocht. Ik kreeg de tip om met remreiniger valse lucht te ontdekken bij de carburateur, voet en kop. De carburateur trok valse lucht. Na dit te hebben opgelost startte de brommer beter! Helaas stottert de brommer nog steeds op top maar wel minder.
7 juni 2021 om 09:24 #810491Ik ben deze ochtend met de brommer naar school gegaan. Ik heb de kop en de voet pakking vervangen, een siliconendop en een nieuwe bougie. Ik rijd nu met poelie 80 en ik rijd met deze setup 45 kilometer per uur(maand geleden ongeveer 65 kilometer per uur). Ik heb nog een filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=Md8-5AgoM3c. Kan het de contactpunten zijn die te laag staan afgesteld(0.35) ?
7 juni 2021 om 12:08 #810494B7HS nog steeds niet goed mogelijk, je zou toch een B6HS kopen? 😉
7 juni 2021 om 17:46 #810501punten moeten op 0.45 staan
7 juni 2021 om 18:33 #810502Wat SuperSI zegt is het inderdaad! Contactpunten afgesteld op 0.45 en sproeier 64 er in gedaan en hij liep stukken beter! Stottert nu nog rond de 60kmph(was 40kmph). Contactpunten op 0.50 zetten?
7 juni 2021 om 19:52 #810503als het stotteren nog het zelfde klinkt zeg ik ja maar je kan niet te ver gaan max 55
anders ben je om de haverklap aan de beurt voor condensator en punten (gaan ze makelijker inbranden )je kan ook even met je choke spelen
als hij dan beter gaat rijden moet je sproeier groter
als je het kraantje dicht draait en hij gaat beter lopen moet je sproeier kleiner
maar ik denk dat hij misschien 1 of 2 maatjes groter kanstelregel is liever te groot dan te klein
- Deze reactie is gewijzigd 2 years, 9 months geleden door Vespa doei.
in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer7 juni 2021 om 21:38 #810510Ik heb wat Vespa Doei zegt gevolgd. Ik begon met het spelen met de choke maar hier liep die niet beter op. Toen heb ik de benzinekraan uit gedaan en dit was het ook niet. Ik heb de contactpunten op 0.50 gezet en hij wou niet aan.. toen heb ik de contactpunten op 0.48 gezet en hij wou nog steeds niet aan. 0.45 lijkt het maximale maar het stotteren blijft. Ondanks ik niks merk als ik met de choke speel probeer ik morgen sproeier 66 even en als het probleem nog steeds speelt film ik het even. Het is namelijk een ander soort gestotter. Bedankt allemaal!
7 juni 2021 om 22:54 #810511en probeer een b6hs of b5hs. kijk even of je verschil merkt.
7 juni 2021 om 22:56 #810512Ik ga morgen weer naar de brommerzaak en neem een b6hs of een b5hs mee(welke?). Bedankt!
9 juni 2021 om 00:07 #810546Ik had gister geen tijd om naar de brommerzaak te gaan maar het probleem is opgelost! Heb de elektrode van mijn NGK B7HS naar 0.4 gezet en stotterde niet meer op top. Bedankt allemaal!
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.