Vespa SI motorische problemen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa SI motorische problemen

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Robbert Trigt 5 years, 3 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #783032

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    Nu aan het eind van mijn restauratie project toegekomen en het motorblok gemonteerd. Het blokje start perfect en hij reed meteen prima en vlot naar de 45. Toen ik na ongeveer een minuut me gas los liet en opnieuw op gang wou komen was het gedaan met de pret en stikt het blok wanneer ik gas geef en valt uit.

    Starten doet die nog steeds prima. Maar als ik gas geef begint die uit te vallen. Een enkele keer na wat gas heen en weer komt die rustig op gang maar normaal wegrijden komt er niet meer van op deze manier.

    Alle hulp welkom!
    Setup:
    Orgineel 50cc Cilinder P10 38,2
    Orginele Carter en Zij-Inlaat
    Carburateur 13/13 met sproeier 60
    Malossi Race Krukas
    Malossi Powerfilter

    #783034

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Aparte setup, zie je niet vaak  😉 . Het klinkt alsof de aanvoer van benzine onvoldoende is. Dat kan natuurlijk je benzinekraantje, benzinefiltertje, en / of slang zijn, wat bij mij het geval was met de zelfde klachten. Je keerring kan er ook uit liggen of beschadigd zijn, maar aangezien je een zij inlaat zegt te hebben twijfel ik of dat laatste de oorzaak kan zijn (correct me if im wrong).

    Wat je kan proberen; tank vol genoeg hebben zodat er wat meer druk op staat, ontluchting dicht(Als een Si die heeft), benzinekraan open, even goed doorblazen via tank en dan ontluchting weer open(Als je die dus hebt)  en dan even kijken of hij wel weer normaal wilt rijden.

    #783095

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    Het eerste probleem is opgelost. Caburateur schoongemaakt en een iets kleinere sproeier erin.

    Een ander probleem is dat de brommer (het motorblok) een ontiegelijke herrie begint te maken als ik boven de 30 km per uur kom. Stationair hoor je ook getik/geratel uit de cilinder komen.

    Enkele dingen die al gedaan zijn om dit te proberen te verhelpen is een zuigerwissel en nieuwe zuigerveren.

    #783099

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Je zou even een filmpje kunnen posten, waar het geluid duidelijk te horen is.
    En je kan even met een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen de cilinder, kunnen luister of het echt uit je cilinder komt of uit het blok.
    Als het echt een ontiegelijke herrie is , niet mee gaan rijden.

    #783107

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    Nee, gaan rijden op deze manier lijkt me niet verstandig. Ik zal binnenkort even een filmpje van het stationaire geluid maken. Rijdend ga ik niet doen maar ik denk dat die herrie dezelfde oorzaak heeft als de stationaire ratel.

    Alvast bedankt!

    #783156

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    Hoe upload ik een video van het geluid? 🙂

    #783158

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Upload het filmpje op youtube, en plak hier de link in een bericht :thumb

    #783173

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    Hier een filmpje van het geluid:
    https://youtu.be/XYiSmO25q9c

    #783174

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Je zegt dat je een malossi racekruk hebt.
    Volgens mij gaat hier een speciaal naaldlager in aan de zuiger kant.
    Heb je die er in of een normaal naaldlager?

    #783175

    Funk
    Topic starter
    Berichten: 46

    De naaldlager die in de krukas hoord zit erin.

    #783179

    Robbert Trigt
    Bijdrager
    Berichten: 56

    wat voor cilinder kop gebruik je ook de originele?
    of heb je deze gevlakt?
    en heb je ook de krukas lagers vervangen tijden de revisie?
    is de krukas nieuw of gebruikt?

    het zou namelijk zo kunnen zijn dat wanneer het bigend lager van de krukas versleten is. En radiale speling optreed  dit kan ervoor zorgen en zeker wanneer je gaat rijden dat je zuiger tegen de cilinderkop aantikt.

    wanneer de krukaslagers niet meer goed zijn krijg je juist axiale speling, dit kun je bekijken door eens zachtjes aan de koppeling te trekken. Wanneer je de koppeling veel kunt bewegen zullen de krukas lagers versleten zijn. een klein beetje speling is vaak niet erg!

    ook wanneer je kopje gevlakt is zou het kunnen zijn dat je er net wat teveel hebt afgehaald waardoor je squish hoogte te klein geworden is en de zuiger de kop raakt!

    maar voordat we iets kunnen uitsluiten hebben we wat meer informatie nodig over wat er nieuw is en wat niet zoals je begrijpt hoop dat je er wat aan hebt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.