Vespa SI met een onbekend verleden (Pastoortje)

Home Forums Perso’s Projecten Vespa SI met een onbekend verleden (Pastoortje)

This topic contains 7 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Pastoortje 2 years, 10 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #798154

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Sinds twee weken ben ik de nieuwe eigenaar van een Vespa SI. Je zou het een soort ‘barn-find’ kunnen noemen want hij komt van een vriend van me uit de schuur. Hij had hem 10 jaar geleden nog uit elkaar gehaald en het blokje (49cc) uit elkaar gehaald om schoon te maken en opnieuw te monteren.

    WhatsApp Image 2020-05-08 at 13.32.00

    Dit is de staat waarin ik hem aantrof. De vriend waar ik het over heb besloot om dit ding aan mij te schenken omdat ik benoemde dat het me geweldig leek om een klusprojectje te hebben om lekker af en toe aan te beunen. Ik ben een student in Enschede en naast de collegebanken geniet ik er ontzettend van om mijn handen vuil te maken (onder andere aan mijn Nissan Almera 1.8 uit 2001), dus toen hij over dit project begon was ik erg enthousiast.

    Maar goed; er zijn nogal wat dingen onduidelijk – zo ook de historie van dit apparaat. Ik weet dat het een Vespa Si is, en ik gok uit 1993, maar verder heb ik géén idee wat de voorgeschiedenis was. De vriend van wie ik hem kreeg heeft er nooit papieren bij gehad, omdat hij op ongeveer dezelfde manier aan dit voertuig was gekomen. Hij heeft hem ook nooit geregistreerd of een blauw plaatje gezien, dus ik pak nu het project op waar hij hem 10 jaar geleden heeft laten liggen.

    Mijn plan is om de bedoeling weer werkend te maken en klaar voor de keuring, maar daar zitten voor mij ook nog een paar haken en ogen aan. Naast dat de keuring van deze snorfiets ontzettend prijzig is (170 euro volgens mij) zijn er ook nog een paar onzekerheden; zo denk ik dat het framenummer niet goed genoeg leesbaar zou kunnen zijn voor de keuring:
    WhatsApp Image 2020-05-28 at 11.25.16

    Ook zijn de schokdempers achter finaal door, dus daar moeten een paar nieuwe voor in de plaats komen. Ik wil hem eerst goed genoeg krijgen voor de keuring en hem daar doorheen krijgen voordat ik het uiterlijk helemaal aan ga pakken, anders kan ik beter eerst een ander frame met kenteken of een ander project gaan zoeken.

    Desalniettemin heb ik de brommer inmiddels werkend gekregen na een nieuw brandstofslangetje te hebben gemonteerd en de banden wat lucht te hebben gegeven, de carb schoon gemaakt, remkabels vervangen en een verse plens gemengde benzine toe te hebben gevoegd.

    Mochten jullie nog tips hebben voor het beter zichtbaar laten worden van mijn framenummer of het goed door de keuring krijgen van dit prachtige ding, dan hoor ik het graag! Ik ben ook nieuw hier op dit forum, maar het lijkt me een gezellige plek!

    Ciao! ohnee. SI!

    Je moet ergens beginnen
    #798738

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Intussen zijn we al een paar weken verder. Ik heb ondertussen niet stil gezeten, want ik kan er tot nu toe elke avond wel wat aan prutsen, heerlijk. Intussen heb ik voor 9 juli een keuringsafspraak gemaakt bij het RDW in Almelo (30km verderop). Om er voor te zorgen dat die 1. door de keuring heen gaat komen en 2. ik op een goede manier in Almelo kom (ik ben van plan er heen te rijden op de Vespa) wil ik het beestje flink aanpakken en opknappen.

    Op de gaskabel na is elke kabel reeds vervangen, en de remmerij gaat inmiddels aardig gesmeerd. Een huisgenoot vertelde me dat ik – op 30 km/u – binnen 5 meter stil moet kunnen staan volgens de remvertraging die je volgens het RDW moet hebben (4m/s^2), en dat haal ik inmiddels met gemak 😎 .

    Na een nieuwe benzinekraan en wat ander klein spul begon ik wel wat eigenaardigheden te merken. Zo loopt mijn blokje nog niet lekker stationair (valt na 1 minuutje uit) en hij wil nog niet van de choke af. Na uren op dit forum te hebben gespoord naar mogelijke oorzaken besloot ik het blokje maar te demonteren en de cilinder bloot te leggen. Daar trof ik het volgende aan:

    IMG_4573
    IMG_4570

    Tja.. daar zitten een paar diepe groeven in, en ook zeker wat meer dan me lief is. Voor het schoonmaken leek er aardig wat grit/zand rond de voetpakking te zitten en dat heeft er zeker aan bijgedragen dat deze cilinder nu plaats moet maken voor een nieuwe.

    In het blokje zat ook een flinke sproeier (47) voor een 12/7 carb + alles stock, dus dat vond ik al wat vreemd. Nieuwe cilindersetje besteld en een set lagers + pakkingen voor het carter en het blok zelf, om met een schone lei te beginnen.

    Nog op de to-do voor de keuring: middenstandaard, voorband, tank reinigen, illegale rondjes rijden in de buurt.

    Je moet ergens beginnen
    #798741

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2650

    Slimme actie inderdaad om dat allemaal te vervangen.
    Het is ook allemaal al 32 jaar oud 😉
    Doe ook direct een benzinefiltertje(papier) tussen de slang.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #800297

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Iets meer dan een maand later was het dan zo ver. De keuring van het RDW. In de tussentijd een hoop dingen gedaan en vervangen; tijdelijk een ander achterwiel omdat het spaakwiel een stukje uit de naaf heeft bijvoorbeeld. Ook is het hele onderstel waar het blok in hangt van de SI opnieuw zwart gespoten en voorzien van een nieuwe middenstandaard. Via hier ook een voorspatbord kunnen regelen (en een buddyseat, erg leuk), en die alvast aan de onderkant in de primer gezet. De voorband is vervangen en inmiddels alle kabels ook. De lichtbak voor en het lampje achter zijn ook gespoten en voor de rest zijn de stickers verwijderd en ben ik op sommige plekken begonnen met schuren.

    Motorisch ging alles ook goed – de beste afstelling is nog niet bereikt maar dat ga ik doen als ik normaal ga smeren (ik loop nu nog tussen 1:45 en 1:40). Maar goed; de keuring was daar. Ik met het eendagskenteken van Enschede naar Almelo gereden (is toch anderhalf uur brommen, was wel even spannend) maar alles zonder problemen verlopen. Eenmaal aangekomen bij de keuring, nadat ik keurig onderweg verregend was door de miezer, leverde ik mijn voorstudeerwerk en papieren die ik had verzameld in en mocht ik even wachten. De keurmeester had al lang niet zo’n oud model gezien en was erg enthousiast – dat werkte prachtig mee. Hij trok het framenummer en het typegoedkeuringsnummer na – en na wat zoekwerk op de PC vond hij een typegoedkeuringsverklaring van dit exacte model. Daardoor hoefde hij niet de keuring van 9 punten te doorlopen (waar ik vervolgens wel voor heb betaald…) maar dat betekende dus dat hij er door is!

    Ik zit nu een week in een vakantiehuis in de buurt van Enschede en de brommer ging mee. Heb er nu inmiddels 150 km ongeveer mee gereden en het gaat nog steeds prachtig. Volgende week gaan we aan de slag met het spuiten en mooi maken.

    WhatsApp Image 2020-07-17 at 18.57.52

    Je moet ergens beginnen
    #800471

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Deze week lekker wat tijd besteed aan het demonteren, opschuren en spuiten van het frame en diverse onderdelen. Wat mij betreft erg geslaagd – de kleur Grolsch Groen is het niet persé geworden maar desalniettemin komen de metallics er in het licht prachtig uit. Dit is het resultaat tot nu toe!

    IMG_20200722_153118_92120200722_13315720200722_133203
    IMG-20200722-WA0021

    Je moet ergens beginnen
    #800760

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    kleurtje mistaat hem indedaad niet word weer een mooie zo te zien.

    #800790

    JT
    Bijdrager
    Berichten: 100

    Ziet er goed uit inderdaad zo op de foto’s 👍

    #810367

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Een aantal maanden later en een redelijke hoeveelheid klussen ben ik er aardig trots op geworden. Nou ben ik geen voetbal fanaat/supporter, maar toen ik hier langsreed mocht een fotootje niet ontbreken!WhatsApp Image 2021-05-30 at 12.53.07

    Je moet ergens beginnen
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.