Vespa Si (Ciao) Spie blijft maar breken.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si (Ciao) Spie blijft maar breken.

This topic contains 19 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #801886

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hallo allen,

    laatst in het eens stopte mijn brommer er mee, kwam ik er na het blok er onder vandaan te hebben gehaald achter dat mijn spie was gebroken. De spiebaan van het vliegwiel was nier meer recht en die in de krukas ook nier, heb toen een nieuw vliegwiel aangeschaft en een bijna nieuwe krukas van een vriend. Problemen daardoor helaas niet verholpen, heb laatst ook een nieuwe koppeling aangeschaft. Alleen het deel van de koppeling (De segmentenhouder) wat over de krukas gaat trekt steeds krom, ondertussen al 4 verschillende van gekocht. Mijn krukas is lichtelijk beschadigd (niet in de spiebaan), zou het daar aan kunnen liggen? Graag hoor ik van jullie.

    mvg

    Foto van de krukas

    ”https://postimg.cc/ThCyxYgx”

    #801889

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    De krukas toont al aardig ‘ingehamerd’!

    #801890

    Smallride
    Bijdrager
    Berichten: 138

    Het kan aan je krukas liggen idd. Als dat vlakje niet mooi past kan de moer los komen. De passing van het vliegwiel op de krukas moet perfect zijn, geen braamje aan de spie gleuf. Ringetje achter de koppeling goed monteren.

    #801894

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    De spie is eigenlijk alleen maar om je timing van je krukas goed te zetten.
    Dat deze blijft breken kan komen doordat je conische passing niet goed is tussen je krukas en vliegwiel.
    Het is iets gekante vlakje ben ik niet zo bang voor, ik heb jaren met zoo een krukas gereden.

    Draai je wel altijd eerst je koppeling vast voor dat je je blok onder je brommer monteert?
    Zo zorg je dat je vliegwiel al vast zit voor dat je gaat monteren en verminder je de kans op scheve/losse vliegwielen.

    #801895

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hallo, als ik de Vespa op zijn bok zet en ik probeerde hem aan te trappen d.m.v de trappers, ging dat erg zwaar. Toen ik achteraf  keek was de ehm ja hoe vertel je dat, het gedeelte van de segmentenhouder wat over de krukas heen gaat i.p.v recht bijna helemaal rond. Misschien is deze info nuttig, nee had het vliegwiel nier vast gebruikt voor montage, bedankt voor de tip! Maar is mijn spie daardoor al zo vaak gebroken?

    #801896

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Zou kunnen maar als de passing tussen je vliegwiel en kruk goed is zou je kunnen rijden zonder spie.

    Zou je een foto kunnen maken van het stuk segmenten houder wat rond is?

    #801897

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hallo,
    hierbij de foto
    ”https://postimg.cc/jCMpXPHN”
    hoort een half maantje te zijn haha

    #801901

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Heb je daar al eens een nieuwe voor gekocht ?

    #801902

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Ja, al 4 keer daar een nieuwe voor gekocht haha.

    #801903

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Maar hij gaat heel stroef met aantrappen, hij loopt ergens aan ofso denk ik.

    #801904

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    en als je niet trapt maar gewoon rent?
    Gaat dat beter?

    Heb je de ring achter de koppeling wel goed om?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 7 months geleden door SuperSi.
    #801906

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    Ja de ring staat naar buiten zeg maar, als ik ren pakt hij hem soms niet goed.

    #801907

    DolleBroer
    Topic starter
    Berichten: 15

    En als hij hem wel goed pakt (hard rennen in 1 keer decrempossie hevel los) dan maakt hij een niet fijn geluid bij de koppeling

    #801911

    cittadriver
    Donateur
    Berichten: 378

    Screenshot_20200918-230534Zit deze shimring op je ontstekingsnok? Ik kan het op je foto slecht zien. Maar het lijkt van niet. Zo niet probeer het hier eens mee.

    Succes

    #801914

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Zitten de zilveren balletjes nog in de koppelings schoentjes?
    Heb je de mogelijkheid om een andere koppeling te proberen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.