Vespa Si Brom opvoeren

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Vespa Si Brom opvoeren

This topic contains 7 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Erik.z03 2 years, 9 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #810558

    Erik.z03
    Topic starter
    Berichten: 11

    Ik ben in de wereld van de brommers echt een zogezegde noob. nu ben ik bijna 18 en heb ik net mijn rijbewijs en heb ik uit de erfenis van mijn opa een Vespa Si ontvangen die op een scooter kenteken staat. Ondanks dat over 1.5 jaar een scooter weinig voordelen meer zal hebben wil ik deze scooter de komende jaren toch nog gaan benutten.

    Nu is mijn vraag of ik met erg simpele aanpassingen (ik ben tot op een redelijk niveau wel technisch, alleen scooters is voor mij vrij nieuw) en ik wil de scooter graag qua uiterlijk niet aanpassen om hem zo toch echt als aandenken aan mijn opa te behouden (ondanks dat hij paars is 🙂 ). Op dit moment loopt de scooter op de teller ongeveer 30 en dit mag van mij nog wel een kilometer of 5 harder als de teller correct is. Mocht de teller erg afwijken mag hij van mij 34 km/h ongeveer lopen en graag vrij vlot optrekken.

    Hebben jullie adviezen voor mij hoe ik dit bereik? Zelf dacht ik al aan een andere poelie maar dan is het kiezen tussen een wat hogere top en snellere acceleratie en ik kon niet goed vinden welke maar ik dan nodig heb voor een Vespa si. En levert dit mij dan geen start problemen op als ik deze poelie verklein?

    Veel vragen en hopelijk hebben jullie hier antwoorden op.
    Alvast bedankt!

    #810563

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Hoi,

    Meestal klopt de teller in de koplamp niet helemaal.
    Kan je adviseren om eerst even met een gps app op je telefoon te meten voor de zekerheid.

    #810565

    Erik.z03
    Topic starter
    Berichten: 11

    Bedankt,

    Ik was der al bang voor omdat ie met moeite een ebike voorbij rijd. Zal ik morgen gelijk even proberen hoe hard die daadwerkelijk gaat.

    #810568

    Erik.z03
    Topic starter
    Berichten: 11

    Nou net toch maar uit ongeduld toch even er op gesprongen om te testen hoe hard de Vespa Si liep. Nou blijkt dus inderdaad uit de GPS meting dat hij als hij zoals nu op top op de teller 30/32 km/h loopt hij op de gps 25 loopt. Dit mag van mij dus best wel 7-10 km/h harder.

    Nu is dus mijn vraag. Hoe kan ik dit vrij simpel bereiken zonder het uiterlijk van de scooter aan te hoeven passen? Zelf zou ik zeggen een andere poelie, maar ik zou niet weten welke maat en hoe ik er dan voor zorg dat hij alsnog best lekker optrekt. Daarnaast zou ik als dit kan graag de km teller afstellen dat deze wel ongeveer klopt en niet 7 km/h afwijkt. weten jullie hoe dit moet?

    wederom bedankt!

    #810572

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Teller kan je helaas niet afstellen.
    Je kan ook een citypower uitlaat nemen.  Deze heeft een dikke bocht. Je gaat er sneller mee trekken en rijden als je nu nog je standaard snor uitlaat eronder hebt met dunne buis. Je hoeft je poelie dan ook niet te verkleinen om op je gewenste snelheid te komen. Sproeiertje zal ik dan wel 2 a 3 maten vergroten. De maten gaan per 2 dus stel je hebt nu maat 38 dan moet je naar 42. Dit is alleen een voorbeeld natuurlijk.

    Om je huidige sproeiermaat te checken moet je even het vlotterbakje onder je carburateur wegschroeven (pas op, zit vol benzine) en dan zie je het gouden schroefje. Dat is je sproeier. Er staat een getal op en dat is de maat.

    #810573

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346
    #810579

    Erik.z03
    Topic starter
    Berichten: 11

    Dankjewel,

    Zou er misschien nog een andere manier zijn om hetzelfde doel te bereiken want de originele uitlaat is chroom en als dit zou kunnen wil ik dit het liefste zo houden en ik kan geen goed uitlaat vinden die ook chroom is. Zou ik bijvoorbeeld iets aan deze uitlaat aan kunnen passen of een groter luchtfilter er op zetten?

    #810580

    Erik.z03
    Topic starter
    Berichten: 11

    Dankjewel,

    Zou er misschien nog een andere manier zijn om hetzelfde doel te bereiken want de originele uitlaat is chroom en als dit zou kunnen wil ik dit het liefste zo houden en ik kan geen goed uitlaat vinden die ook chroom is. Zou ik bijvoorbeeld iets aan deze uitlaat aan kunnen passen of een groter luchtfilter er op zetten?

    Ook denk ik dat de afgelopen tijd de olie van de achterklok niet is vervangen. Ik denk al een jaar of 4 zeker niet en misschien nog wel veel meer maar er is ook niet echt mee gereden. Is dit nu nodig en hoe doe ik dit het beste? Daar vond ik deze mooie beschrijving: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/olie-achterklok/ maar ik snap de stappen niet helemaal

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.