This topic contains 49 reacties, has 33 deelnemers, and was last updated by VespaChopper 13 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
16 januari 2007 om 21:15 #261849
Zoals de titel het zegt: Ik wil een Ciao met zijspan maken. Ik neem gewoon een Ciao, en een achterbrug van een Si. Ik las er een stuk of 3 baren tussen voor de stevigheid, en dan een plaat erop.
Ook een baar van aan m’n balhoofd tot aan mn Si-brug voor 1) de stevigheid, en 2) als handvat voor mn passagier 🙂De foto’s zullen wel wat duidelijkheid brengen. Met een beetje fantasie zie je het wel.
Hierboven zie je een (primitieve) voorstelling hoe het zou moeten komen. De zwarte lijnen zijn ijzeren baren.
Hier dan een zijaanzicht.. Ik ben ook van plan er een slijkplaat op te zetten, voor de veiligheid. En misschien een zadel voor de passagier
De zwarte vlek in het midden stelt een ijzeren plaat voor. Deze ga ik op de 3 baren lassen denk ik. Waar mn passagier dan op kan staan.Zo, dat is het dan. Nu heb ik wel nog een vraag.
Hoe kan ik het best de 2 delen (achterbrug + ciao) aan elkaar lassen? Gewoon zoals ik zei, met 3 baren?
Of is dit misschien een beetje te zwak (ik denk aan scheuren ?)
En heeft misschien iemand al ervaringen met dit soort dingen te maken? Misschien foto’s?Groetjes,
Tom————————-
Update 25/01/2007
————————-Ik ben een beetje aan het lassen geslagen, ik heb de 2 baren al erop gelast die het Ciao-frame met de Si-achterbrug gaan verbinden.
Mijn laskunsten zijn jammer genoeg niet optimaal… Je ziet dat de achterste baar mooi recht is, en de voorste niet. Dit lijkt me niet echt een probleem, want de Si-brug komt toch een beetje schuin te staan, dus komt het allemaal nog goed (hoop ik :))
Foto:
Je zal nu wel zeggen: ‘Die achterste staat toch ook krom!’ Nee hoor, dit moet zo omdat ik m’n Ciao een beetje schuin moet zetten, om recht te rijden. Er werken verschillende krachten op het hele tuig, zodat het hele systeem de neiging heeft om naar rechts te trekken.
Dit vangt het een beetje op. Ook moet ik mn andere brug ook schuin gaan zetten en dergelijke.
Zo staat ie dus goed:Zie:
Zo, dat was het dan voorlopig, morgen zal er nog wat gebeuren. Het is buiten aan het vriezen, dus was ik het rap beu voor vandaag:boos
————–
Edit 11/5/2007
————–Jaja, een heel tijdje geleden dat ik hier nog iets heb laten weten in dit topic, sorry daarvoor.
Ondertussen is er heel wat gelast geweest, de Si-brug zit er ondertussen al op, en er zijn enkele vertevigingsbaren gelast (Bagegedrager-3de wiel en balhoofd-spatbord).Jammer genoeg staat het hele boeltje niet recht, ik heb mn hele Si-brug in plaats van naar rechts te laten hellen, naar links laten hellen. (Zie zwart-wit tekening) mijn brommer zelf en mn brug “wijzen” dus niet naar elkaar maar staan evenwijdig = compleet verkeerd. Als ik nu ga rijden gaat het ding heel fel naar links trekken…
Jammer, maar we zullen zien hoe die rijdt en anders pas ik het nog aan.Jammer genoeg is dit niet het enige probleempje… mijn Si-brug is er ondersteboven op gelast :con (heb ik niet zelf gedaan hoor :p) dus mn wiel moest er ook andersom in dus… Dus mijn moer-tandwiel (waar je ketting normaal op komt..) moest dus aan de andere kant, waar er helemáál geen plaats voor was…
Dit heb ik opgelost door een stuk uit mijn ijzeren profiel te slijpen, en zo dus plaats te maken voor de moer.
Ik heb gewoon het tandwiel eraf gesloopt, zodat ik eigenlijk gewoon nog een vierkant moer overhield.
Foto: Klik hier
Nu zijn de plannen nog: Nog een baar lassen van aan mijn balhoofd tot aan de voorkant van de brug. Als “handvat” voor de passagier.De foto’s spreken voor zich denk ik…
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Nog tips of vragen? Stel ze maar !!!!
16 januari 2007 om 21:16 #270257Ik move dit naar een special page, aangezien dit wel een special waard is.
update wel vaak met updates/info/fotos
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel16 januari 2007 om 21:20 #270258hahah zo vet bedacht dit! Wel lijp met bochten naar rechts:) Mja en dan ooknog beide achterwielen aangedreven?:P Zou vetzijn, maar moeilijk te realiseren denkik! Leuk blokje op die 2de brug btw.
16 januari 2007 om 21:23 #270259zou er wel een vario op knalle anders komt het nooit weg denk:P
Mike16 januari 2007 om 21:23 #270260Nee, niet met beide wielen aangedreven. Gewoon 1 motor in de Ciao. Ik zat wel te denken aan een 70cc setup in combinatie met vario. Dit om veel vermogen te hebben om het hele zaakje vooruit te krijgen.
Het ene wiel (in de Si-brug) ga ik wel voorzien van een achterrem. Gewoon een snorklok, (zonder de vertanding erin) met alleen een remsegment dus. De remhendel komt dan ergens binnen handbereik van de passagier (in noodgevallen he :D)
16 januari 2007 om 21:24 #270261
.-{2F4OV}-.Je moet er idd 2 blokjes opzette
16 januari 2007 om 21:33 #270262staje daar je zijspan aan te kicke:D zou zoo vet zijn:P
16 januari 2007 om 21:36 #270263Eigenlijk zou dat wiel aan de rechterkant wel 50% kleiner mogen 🙂 dan ziet het er ook echt uit als een zijspan.
16 januari 2007 om 21:36 #270264beiden 8 Poulie en een 70cc blokje en dan op het zijspan een 2de tankje voor je 2de blok en dan links en rechts een gashendel. Ook zou ik proberen van dat 2de wiel een voetrem te maken voor je rechtervoet 😉
Zal wel veel werk zijn en problemen die je moet oplossen maar als je het goed afwerkt zou wel supervet zijn 🙂
16 januari 2007 om 21:41 #270265Leuk idee om een zijspan aan je ciao te maken, maar ik denk dat het vrij moeilijk wordt met bochten omdat de zijspan niks meegeeft, misschien kun je iets proberen met schanieren ofzo, zodat het zaakje een beetje beweegt.
ik heb vroeger eens een zijspan langs mijn crossfiets gehad die ook helemaal vast zat en daar was het sturen heel moeilijk mee.
16 januari 2007 om 21:42 #270266ik zit er ook al heel lang over na te denken om een zijspan voor mijn ciao te maken, lijkt me ook vet relaxed voor tegen rollerbanken…. 😉
maar ik zou dan als zijspan wiel een grillo voorwiel gebruiken… maar goed ben benieuwd hoe het wordt en hoe het rijdt?16 januari 2007 om 21:54 #270267me oom had vroeger ook zulke ideeen ,hij bouwde zelf lig fietsen,toen we nog echt jong waren een cross fiets met zijspan[zijn veel autospiegels mee gesneuvelt waren we nog echt jong].
maar dit is wel kicken ik ga dit zeker in de gaten houden.
succes……………..16 januari 2007 om 22:01 #270268Citta wiel van de zijspan lijtk me wel vet om ff in te gaan op wat hanssie zegt
Mike16 januari 2007 om 22:09 #270269Bedankt voor de belangstelling 🙂
Helaas heb ik geen kleiner wiel tot mijn beschikking, in België rijden er nu eenmaal geen Citta’s rond.. 🙁
Een Grillo wiel valt misschien nog wel ergens te vinden, maar dat verschil is niet zo groot met een Ciao wiel dacht ik… ?Het plan met de 2 blokjes lijkt me eerlijk gezegd nogal moeilijk (het is nu al moeilijk genoeg trouwens)
Ook moet je rekening houden met verschillende (trek)krachten. Zo mogen je wielen niet recht staan, maar een beetje naar binnen. Anders moet je tegensturen als je recht wil gaan..Zie: [url]http://www.spartamotorclub.nl/motor_met_zijspan-techniek.htm[/url]
16 januari 2007 om 22:16 #270270vast iemand die voor een klein preijsje een citta wieltje kan regelen en opsturen tog:)
heel veel succes en ik ga t zeker in de gate houwe!!!
en zou gewoon voor een lekker stupje gaan met die vario idd.. zet een vario op de evo engine van jou en dan die zijspan .. dan ga je zeker wel hoor hahaha
Mike -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.